Wie vandaag een nieuwe auto bestelt, moet veel langer wachten dan gebruikelijk. Een jaar is geen uitzondering meer. Er zijn zelfs modellen waar je intussen meer dan 2,5 jaar op moet wachten. Niet iedereen kan zich zo een wachttijd permitteren. Soms heb je gewoon meteen een auto nodig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zoekt uit of dat kan. “Vooral de populaire modellen zijn nog altijd goed vertegenwoordigd in de voorraadlijsten.” [naar artikel]
Wie vandaag een nieuwe auto bestelt, moet veel langer wachten dan gebruikelijk. Een jaar is geen uitzondering meer. Er zijn zelfs modellen waar je intussen meer dan 2,5 jaar op moet wachten. Niet iedereen kan zich zo een wachttijd permitteren. Soms heb je gewoon meteen een auto nodig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zoekt uit of dat kan. “Vooral de populaire modellen zijn nog altijd goed vertegenwoordigd in de voorraadlijsten.” [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle ging rijden met de nieuwe elektrische coupé van Skoda. Wat je daarvan moet onthouden? Dat het Tsjechische merk niet langer synoniem is met “meer auto voor je geld dan elders”. En dat de crisis rond levertijden nog lang niet voorbij is. [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle ging rijden met de nieuwe elektrische coupé van Skoda. Wat je daarvan moet onthouden? Dat het Tsjechische merk niet langer synoniem is met “meer auto voor je geld dan elders”. En dat de crisis rond levertijden nog lang niet voorbij is. [naar artikel]
De nieuwe iPhone 12-serie is vorige week voorgesteld en de eerste modellen zullen komende vrijdag geleverd worden. Maar wie zijn... The post iPhone 12: dit zijn op dit moment de levertijden voor alle modellen appeared first on Business AM. [naar artikel]
“Ooit overspoelden Japanse automerken de Europese markt, nu zijn bepaalde Japanse merken hier al te mijden”, zegt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Want hoewel het Autosalon van Tokio de toekomst van de auto-industrie moest tonen, blijken de Japanners vooral níet toekomstgericht wat Europa betreft. Zullen Japanse auto’s hier verdwijnen? En wat betekent dat voor ons als consument? “Een merk dat de benen neemt, dat is niet goed voor je auto.” [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Veel particulieren kopen hun nieuwe auto in januari of februari, maanden met zogenaamde ‘saloncondities’. Opvallend: sommige merken pakken naast kortingen ook uit met langere garantie. HLN-autospecialist Joost Bolle zoekt uit waarom ze dat doen en waar je als consument voor moet uitkijken. “Aan verlengde garantie koppelen sommige merken voorwaarden die illegaal zijn.” [naar artikel]
Tijdens de coronacrisis hebben heel wat mensen de fiets (her)ontdekt, en dat had zijn gevolgen voor de levertijden. Maar hoe zit het nu, bij het begin van de lente en het échte fietsseizoen? Expert Guy Crab vertelt wat je mag verwachten van de levertijden én de prijs. “Er is voldoende stock, maar er doet zich een eigenaardig fenomeen voor.” [naar artikel]
Lancia onthulde een nieuwe conceptcar: de Pu+Ra HPE. Met een knipoog naar het illustere verleden van het Italiaanse merk, geeft het studiemodel de eerste details prijs van een reeks nieuwe modellen. CEO Luca Napolitano van Lancia vertelt over de terugkeer van het merk én verklapt wat we mogen verwachten van het nieuwste model. “We zijn ons er zeer van bewust dat we maar één kans krijgen. Daarom nemen we de terugkeer van ons merk ook zo serieus” [naar artikel]
Lancia onthulde een nieuwe conceptcar: de Pu+Ra HPE. Met een knipoog naar het illustere verleden van het Italiaanse merk, geeft het studiemodel de eerste details prijs van een reeks nieuwe modellen. CEO Luca Napolitano van Lancia vertelt over de terugkeer van het merk én verklapt wat we mogen verwachten van het nieuwste model. “We zijn ons er zeer van bewust dat we maar één kans krijgen. Daarom nemen we de terugkeer van ons merk ook zo serieus” [naar artikel]
Nu alle grote automerken al elektrische wagens hebben, kan de wereld van de motorfiets niet anders dan volgen. Dat een icoon als Harley-Davidson naar de beurs trekt met een apart merk voor elektrische moto’s, toont aan dat het tijd is voor de grote doorbraak. Maar hoe voelt dat, elektrisch rijden? En wat is er vandaag al op de markt? Onze auto-expert Arno Jaspers geeft de stand van zaken en vertelt wat er al op de markt is. [naar artikel]
De wachttijden voor nieuwe wagens worden maar niet korter. Soms is zelfs meer dan een jaar geduld nodig. Sommige modellen kan je zelfs niet meer bestellen. [naar artikel]
Lancia onthulde een nieuwe conceptcar: de Pu+Ra HPE. Met een knipoog naar het illustere verleden van het Italiaanse merk, geeft het studiemodel de eerste details prijs van een reeks nieuwe modellen. CEO Luca Napolitano van Lancia vertelt over de terugkeer van het merk én verklapt wat we mogen verwachten van het nieuwste model. “We zijn ons er zeer van bewust dat we maar één kans krijgen. Daarom nemen we de terugkeer van ons merk ook zo serieus” [naar artikel]
De meeste nieuwe auto’s kan je tegenwoordig openen zonder dat je nog de sleutel moet bovenhalen of gebruiken. Handig voor jou als consument, maar ook voor autodieven, want uit Duits onderzoek blijkt dat amper 7 procent van de ruim zeshonderd geteste auto’s voldoende beveiligd is. Welke modellen zijn wel veilig genoeg? Welke wagens worden in België het vaakst gestolen? En wat kan je zelf doen om diefstal te voorkomen? [naar artikel]
39 dagen. Dat was een jaar geleden de wachttijd voor een afspraak bij een autokeuringscentrum. De sector en de politiek namen maatregelen. Eén jaar later doet onze HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn de test opnieuw: “Er is nauwelijks verbetering, maar in sommige gevallen is de wachttijd spectaculair korter.” Hoe zit het in de keuringsstations bij jou in de buurt en wat kan je doen als je een boete wil vermijden? [naar artikel]
Ooit probeerden ze het met ‘brol’, nu komen de Chinezen naar hier met valabele modellen. Langs de voordeur, maar ook langs de achterdeur: misschien rij je zelfs al met een Chinese auto en besef je het niet. Maar zijn die Chinese auto’s wel te vertrouwen? En welke kan je in België kopen? Onze auto-expert legt uit wat je niet mag vergeten als je straks de stap naar Chinese wielen zet. “Verwacht niet dat je bij een Chinees merk dezelfde ondersteuning krijgt als bij een Europese.” [naar artikel]
Als journalist mag onze auto-expert Joost Bolle de meest uiteenlopende wagens uittesten, van eenvoudige stadsautootjes tot echte luxebakken. Maar als je hem vraagt welke auto hij zélf zou kopen met een onbeperkt budget, dan krijg je een mogelijk wel verrassend antwoord. “Bovenaan mijn lijstje? Daar staat de Range Rover.” Of de test van het nieuwe model hem van gedacht heeft doen veranderen, lees je hier. [naar artikel]
Voor de meeste particulieren is een nieuwe elektrische auto te duur. En dat zal zo nog een paar jaar blijven. Wil je toch snel af van diesel en benzine, dan kan je ‘instappen’ via de tweedehandsmarkt. Maar dan zijn er wel nog belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden, zegt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
De First Automobile Works (FAW) pompt met Audi maar liefst 3,8 miljard euro in de omschakeling naar elektrische auto’s. Met de investering zal een nieuwe fabriek worden opgetrokken in de thuisbasis Changchun. Tegen 2024 rollen de eerste wagens van de band. Tegen 2025 wil China dat één op vijf auto’s in het land elektrisch zijn, […] The post Audi gaat in zee met Chinees merk voor elektrische wagens appeared first on Business AM. [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Het tekort aan elektronische chips verdwijnt stilaan. Hierdoor zouden ook de levertijden voor nieuwe auto’s moeten terugkeren naar hun normale niveau. Dat blijkt echter niet het geval: er zijn andere problemen opgedoken. Sinds de covid-crisis kampt de auto-industrie met veel problemen. Eerst waren er de opeenvolgende lockdowns en daarna werd de sector hard getroffen door […] [naar artikel]
Wie vandaag een nieuwe wagen bestelt, moet in sommige gevallen meer dan twee jaar geduld oefenen vooraleer die spiksplinternieuwe bolide ook effectief op de oprit staat. Voor een Kia EV6 bedraagt de wachttijd al 28 maanden, Hyundai annuleert sommige bestellingen en stelt voor een meerprijs een geüpdatete versie voor. Mobiliteitsjournalist Brecht Vanhaelewyn raadt consumenten aan om zeker niet meer te betalen dan oorspronkelijk afgesproken. [naar artikel]
Door het chiptekort moeten almaar meer automerken de productie vertragen of zelfs helemaal stilleggen. Dat heeft gevolgen van de aflevering van nieuwe auto's aan klanten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.