Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

22 May 2022
04:29 uur

NMBS mikt op 10 procent meer treinen en 30 procent meer reizigers tegen 2032

De Standaard

13/05/2022 - 19:31

De raad van bestuur van spoorwegmaatschappij NMBS heeft vrijdag de ontwerpteksten van het ondernemingsplan en het meerjareninvesteringsplan voor 2023-2032 unaniem goedgekeurd. Ze leggen als doelstelling op om het treinaanbod de komende tien jaar met 10 procent verhogen en het aantal reizigers met 30 procent, zegt de NMBS in een persbericht.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP DE STANDAARD

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. NMBS plant 10 procent meer treinritten tegen 2032 (13/05/2022 - De Tijd)
    17:08 De raad van bestuur van de NMBS heeft vrijdag ingestemd met het ondernemingsplan van de spoorwegmaatschappij voor de komende tien jaar. Dat moet leiden tot 10 procent meer treinen en 30 procent meer p...
    [naar artikel]
  2. NMBS-reizigers nog nooit zo ontevreden (24/01/2019 - Het Nieuwsblad)
    Nog dieper dan het dieptepunt. Zo laag zakte de tevredenheid over de NMBS vorig jaar. Terwijl die in 2017 met 60,9 procent al op een bodemkoers zat, waren reizigers in 2018 nóg minder te spreken over de spoorwegen. De tevredenheid zakte tot 60 procent. Dat is het gevolg van de stiptheid van de treinen, die vorig jaar nog maar eens is afgenomen. Maar 82,7 procent van de treinen kwam op tijd aan. En dat zijn dan nog de officiële cijfers van alle vertragingen van meer dan 6 minuten. Officieuze cijfers die gisteren uitlekten over treinen die één minuut en meer te laat komen, geven de NMBS een buis voor stiptheid (49,1 procent).
    [naar artikel]
  3. NMBS slaat mea culpa: "De stiptheid van onze treinen is ondermaats" (27/11/2018 - VRT NWS)
    De tevredenheid bij de reizigers van de NMBS zit op een historisch dieptepunt. Dat blijkt uit een eigen meting van de NMBS, die in De Tijd staat. Bijna 61 procent van de klanten is tevreden, in het vorige onderzoek was dat nog 65 procent. Vooral de stiptheid van de treinen en de prijzen scoren slecht.
    [naar artikel]
  4. Treinen opnieuw minder stipt (24/04/2018 - Metro)
    De treinen reden in maart minder stipt in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit de gezamenlijke stiptheidscijfers die Infrabel en NMBS bekendmaakten. Ook in januari en februari ging de stiptheid erop achteruit. In maart reed 88,5 procent van de treinen stipt, wat betekent dan ze met minder dan 6 minuten vertraging in hun eindstation aankwamen. In maart vorig jaar reed nog 89,5 procent van de treinen stipt. Ook in januari (88,6 procent) en februari (87,3 procent) reden de treinen minder stipt dan in 2017. Er werden in maart ook meer treinen afgeschaft dan een jaar eerder: 1.849 of 1,6 procent van alle treinen, tegen 1.560 of 1,4 procent in maart vorig jaar. De verantwoordelijkheid voor die vertragingen ligt zowel bij de NMBS als bij Infrabel, maar voor het grootste deel (38,1 procent) bij ‘derden’. Daarmee worden onder meer ongevallen en vooral spoorlopers bedoeld. Zo veroorzaakten spoorlopers langs de vertakking Pannenhuis op 31 maart alleen al meer dan 4.000 minuten vertraging. bron: Belga   Het bericht Treinen opnieuw minder stipt verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  5. NMBS versterkt drukteplan tijdens paasvakantie: aantal reizigers richting kust tot 50 procent beperkt (31/03/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Omdat de paasvakantie bijna begint en het steeds drukker wordt op de treinen, vooral richting de kust, versterkt de NMBS het drukteplan. Zo zal de capaciteit van de treinen richting de kust met maar liefst 50 procent beperkt worden en mogen de reizigers op deze treinen enkel plaatsnemen aan het raam.
    [naar artikel]
  6. NMBS momenteel op 46 procent van aantal reizigers van voor coronacrisis (01/03/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Spoorwegmaatschappij NMBS telt momenteel zowat 46 procent van het aantal reizigers van voor de coronacrisis. “Maar ondanks de huidige context blijven we bij NMBS wel geloven in de toekomst van het spoor”, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. “Over een paar jaar verwachten we opnieuw aan het aantal reizigers van 2019 te zitten. Horizon 2030 wordt uitgegaan van een groei van meer dan vijftien procent.”
    [naar artikel]
  7. NMBS verwacht meer reizigers op treinen naar kust (12/05/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Omdat het komende weekend nog altijd mooi weer wordt voorspeld, verwacht de NMBS meer reizigers op de treinen van en naar de kust. Daardoor kan het drukker worden dan normaal en moeten reizigers mogelijk langer wachten in het station om een trein te kunnen nemen waarop nog voldoende plaatsen beschikbaar zijn. Dat meldt de NMBS.
    [naar artikel]
  8. NMBS vervoert 4 procent meer reizigers, klanten zijn meer tevreden (30/08/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De NMBS heeft tijdens de eerste helft van dit jaar 129,6 miljoen treinreizigers vervoerd. Dat zijn er 4,1 procent meer dan in dezelfde periode...
    [naar artikel]
  9. Stiptheid NMBS gaat er weer op achteruit: uw trein zal nog wat later zijn (11/08/2018 - Het Belang van Limburg)
    Brussel89 procent van de treinen zonder vertraging: dat had de NMBS zich voor 2018 als doel gesteld. Maar de voorbije maanden was de stiptheid van ons spoorverkeer zo slecht dat de maatschappij haar eigen doelstelling “moeilijk realiseerbaar” noemt… en nu volgens een uitgelekt document nog maar mikt op 88 procent klokvaste treinen. “Absurd en schandalig”, vinden de meerderheidspartijen.
    [naar artikel]
  10. Meer treinen, meer reizigers: treinritten nemen fors toe, vooral waar NMBS aanbod verhoogde (31/12/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal ritten van de NMBS nam in 2018 voor het tweede jaar op rij toe met ruim drie procent. Vooral waar het treinaanbod verhoogde, volgden de...
    [naar artikel]
  11. NMBS-treinen reden minder stipt in 2017 (26/01/2018 - Het Nieuwsblad)
    Vorig jaar reed 88,3 procent van de NMBS-treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. Dat is een daling tegenover 2013, toen nog ging om 89,2 procent. De stiptheid van de NMBS is dus lichtjes gedaald, schrijft L’Echo.
    [naar artikel]
  12. NMBS tekent 4 procent meer reizigers op (30/01/2019 - De Tijd)
    12:59 Een recordaantal van 243,9 miljoen binnenlandse reizigers nam in 2018 de trein, meldt de NMBS woensdag.
    [naar artikel]
  13. Meer treinen, meer reizigers: aantal treinritten neemt fors toe, vooral waar NMBS aanbod verhoogde (31/12/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal ritten van de NMBS nam in 2018 voor het tweede jaar op rij toe met ruim drie procent. Vooral waar het treinaanbod verhoogde, volgden de...
    [naar artikel]
  14. NMBS ziet schuldenberg voor eerst in jaren slinken (30/03/2018 - Metro)
    De NMBS heeft haar schuldenberg vorig jaar met bijna 150 miljoen euro afgebouwd tot 2,483 miljard euro. Dat de spoorwegmaatschappij haar schulden voor het eerst in jaren niet meer ziet toenemen, is te danken aan een fors verbeterd operationeel resultaat. De recurrente ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van de NMBS is vorig jaar meer dan verdubbeld tot 77,3 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan het stijgende aantal reizigers. Het aantal binnenlandse reizigers nam met 3,6 procent toe tot 235,3 miljoen. De inkomsten stegen met 3,7 procent tot 2,458 miljard euro, terwijl de bedrijfskosten met maar 1,9 procent aandikten tot 2,381 miljard euro. De NMBS versterkte in december 2016 haar aanbod en deed dat eind vorig jaar opnieuw. De laatste jaren heeft de maatschappij geprobeerd om het aanbod aantrekkelijker te maken voor vrijetijdsreizigers. Een recordaantal reizigers (4,8 miljoen) nam vorig jaar de trein van en naar Brussels Airport. Dit is een kwart van alle luchthavenpassagiers. Vorig jaar zette de NMBS een aparte dienst op om de reizigerscommunicatie te verbeteren. Dat zou de reiziger in de komende maanden moeten merken. De NMBS kondigt onder meer uitgebreidere informatieschermen in de treinen aan en real-time info van treinen via een “live map”. Intussen is een derde van de vloot van NMBS uitgerust met vernieuwde schermen met realtimecommunicatie tijdens het volledige traject van de trein. In de loop van 2018 komt er een nieuwe website. Het aantal medewerkers van de NMBS bedroeg op 1 januari 2018 18.002, in vergelijking met 18.195 een jaar eerder. De NMBS heeft vorig jaar wel 1.438 medewerkers aangeworven, en mikt voor dit jaar op 1.600 aanwervingen. Daarvan zijn er al 400 gebeurd. Er komt een nieuwe aanwervingscampagne onder het motto “Passie voor de reiziger”. bron: Belga   Het bericht NMBS ziet schuldenberg voor eerst in jaren slinken verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  15. Meer reizigers, maar vooral meer tevredenheid bij NMBS (15/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    De NMBS vervoerde in 2019 meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat zijn er vier procent meer dan een jaar eerder en bijna dubbel...
    [naar artikel]
  16. Meer reizigers, maar vooral meer tevredenheid bij NMBS (15/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    De NMBS vervoerde vorig jaar meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat zijn er vier procent meer dan in 2018 en bijna dubbel zoveel als...
    [naar artikel]
  17. Dutordoir wil 10 procent minder NMBS-vertragingen (23/01/2019 - Metro)
    NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir engageert zich om het aantal treinvertragingen veroorzaakt door spoorwegmaatschappij NMBS het komende jaar met 10 procent te verminderen. Dat heeft ze vandaag aangekondigd aan het einde van de hoorzitting in de Kamercommissie Infrastructuur. De NMBS was vorig jaar verantwoordelijk voor 30,7 procent van de vertragingen op het spoor. Dus voor iets minder dan een derde van de 12,8 procent treinen die niet stipt reden, of ongeveer 4 procent. “Ik wil dit jaar die 4 procent door de NMBS veroorzaakte vertragingen met 10 procent omlaag krijgen”, aldus Dutordoir. Zij rekent daarvoor onder meer op de reeks van in totaal 46 kortetermijnmaatregelen die de NMBS en spoornetbeheerder Infrabel hebben opgelijst om de stiptheid op te krikken. Vooral technische problemen met het (verouderd) materieel liggen aan de basis van vertragingen bij de NMBS, maar soms loopt het bijvoorbeeld ook mis bij het eerste vertrek van een trein. bron: Belga Het bericht Dutordoir wil 10 procent minder NMBS-vertragingen verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  18. Een op de vijftig treinen afgeschaft (23/01/2019 - Metro)
    Niet alleen reden de treinen reden vorig jaar gemiddeld genomen minder stipt dan in 2017, er werden ook meer treinritten afgeschaft. Over het hele jaar werden 26.626 treinen afgeschaft, of 2,02 procent van alle treinen, zo blijkt uit het stiptheidsrapport dat vandaag werd gepubliceerd op de website van spoornetbeheerder Infrabel. In 2017 waren 19.557 treinen afgeschaft of 1,54 procent. Meer afgeschafte treinen dus, maar zeker geen record. In 2016 bijvoorbeeld werden 38.000 treinen afgeschaft, 3,1 procent van alle treinen. Vooral verschillende spoorstakingen hadden toen een grote invloed op het aantal afschaffingen. Het stiptheidsrapport bevestigt voorts nog eens dat de stiptheid vorig jaar daalde tot 87,2 procent. De stiptheid daalt tot 85,3 procent als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers op de treinen. Dat betekent dat de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt dan die van een minder volle trein. Tijdens de avondspits rijden de reizigerstreinen het minst stipt: 82,7 procent komt dan aan met hoogstens 5 minuten en 59 seconden vertraging. In de ochtendspits is de toestand iets beter: 85,8 procent. In de daluren (87,4 procent) en vooral tijdens de weekends (91,1 procent) rijden nog meer treinen op tijd. Bij de grote verbindingen scoort Bergen – Luik-Paleis (IC 25) het slechtst, met een stiptheid van 74,2 procent. Ook op de lijn Oostende – Eupen (IC 01) heeft een op de vier treinen vertraging (stiptheid van 75,6 procent). De meest stipte van de grote verbindingen is Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres (IC 04). De stiptheid bedroeg er vorig jaar 92,4 procent. Zoals spoornetbeheerder Infrabel eerder op de dag zei, was de algemene stiptheid in de maand december wel bemoedigend. Ze bedroeg toen 90,0 procent, tegen 86,3 procent in december 2017. bron: Belga Het bericht Een op de vijftig treinen afgeschaft verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  19. Tevredenheid treinreizigers hoogst sinds 2015 (05/07/2019 - Metro)
    De tevredenheid van de reizigers over de NMBS stijgt dit jaar fors. In de eerste vijf maanden van het jaar gaf 66,3 procent van de ondervraagde klanten het Belgische spoorbedrijf een score van 7 op 10 of meer. Dat blijkt uit de resultaten van de tevredenheidsenquête die De Tijd kon inkijken. Met twee tevreden reizigers op de drie behaalt de NMBS de beste score sinds 2015, toen de meetmethode werd ingevoerd. In 2018 toonde amper 60 procent van de reizigers zich tevreden over de diensten van het spoorbedrijf. Die slechte score was vooral te wijten aan de dramatische vertragingen. Vorig jaar reed 87,2 procent van de treinen volgens de wettelijke definitie op tijd. In de realiteit komt amper de helft van de treinen met minder dan 1 minuut vertraging aan. Sinds januari zit de stiptheid evenwel in de lift. In de eerste vijf maanden van dit jaar reed 90,4 procent van de passagierstreinen op tijd, een stuk meer dan in 2018. Terwijl vorig jaar amper vier op de tien reizigers zich tevreden toonden over de stiptheid, is dat dit jaar voorlopig het geval voor de helft van de reizigers. Opmerkelijk is ook de erg hoge tevredenheid over de treinbegeleiders. Toch zit de NMBS niet op rozen. De stiptheid is, na de prijs van een treinrit, nog altijd de parameter die de allerslechtste score krijgt. Bovendien blijft het afwachten hoe de tevredenheid dit jaar verder evolueert. bron: Belga Het bericht Tevredenheid treinreizigers hoogst sinds 2015 verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  20. NMBS lokt dagelijks 20.000 reizigers met extra treinen (12/02/2018 - Metro)
    Sinds het vervoersplan twee maanden geleden is aangepast, stappen er elke dag 20.000 reizigers op de bijkomende treinen van de NMBS. Dat maakt de vervoersmaatschappij bekend. Met het nieuwe vervoersplan groeide het aanbod twee maanden geleden van bijna 3.500 treinen per weekdag naar ongeveer 3.700. Het gevolg? Tijdens de week maken meer dan 20.000 reizigers dagelijks gebruik van deze nieuwe treinen. Onder meer tussen Charleroi, Namen en Jambes en tussen Puurs en Essen rijden er twee keer zoveel treinen. Dit extra aanbod heeft gezorgd voor een toename tot 4.300 reizigers. Dezelfde tendens is te zien in het weekend. Dan kunnen vooral de extra lijnen tussen Brussel, Vilvoorde, Mechelen en Antwerpen op zaterdag kunnen op belangstelling rekenen aangezien meer dan 4.000 reizigers er gebruik van maken. Op zondagavond zijn de extra ‘studententreinen’ populair, met 11.000 reizigers.
    [naar artikel]
  21. Meer treinen, meer reizigers: aantal treinritten neemt fors toe, vooral waar NMBS aanbod verhoogde (31/12/2018 - De Morgen)
    Het aantal ritten van de NMBS nam in 2018 voor het tweede jaar op rij toe met ruim drie procent. Vooral waar het treinaanbod verhoogde, volgden de passagiers in groten getale, schrijven de kranten van Mediahuis maandag.
    [naar artikel]
  22. Meer reizigers, maar vooral meer tevredenheid bij NMBS (15/01/2020 - Het Nieuwsblad)
    De NMBS vervoerde in 2019 meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat zijn er vier procent meer dan een jaar eerder en zelfs net niet dubbel zoveel als twintig jaar geleden. De groei deed zich vooral voor op lijnen waar het aanbod werd uitgebreid – dat is in eerste instantie rond de grote steden: Antwerpen, Gent, Brussel. “De treinen tijdens de spits zijn goed gevuld, maar ook het vrijetijdsverkeer in de daluren is sterk toegenomen”, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS.
    [naar artikel]
  23. Meer reizigers en meer tevredenheid bij NMBS (15/01/2020 - De Tijd)
    13:58 De NMBS vervoerde in 2019 meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat is 4 procent meer dan een jaar eerder en bijna dubbel zoveel als 20 jaar geleden.
    [naar artikel]
  24. Stiptheid van de treinen is vorig jaar onder 90 procent gedaald (24/01/2017 - Het Belang van Limburg)
    De stiptheid van de treinen is vorig jaar opnieuw onder de 90 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Over heel 2016 reed 89,2 procent van de treinen op tijd of een vertraging van minder dan zes minuten. In 2015 was dat nog bijna 91 procent.
    [naar artikel]
  25. Stiptheid van de treinen is vorig jaar onder 90 procent gedaald (24/01/2017 - Het Nieuwsblad)
    De stiptheid van de treinen is vorig jaar opnieuw onder de 90 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Over heel 2016 reed 89,2 procent van de treinen op tijd of een vertraging van minder dan zes minuten. In 2015 was dat nog bijna 91 procent.
    [naar artikel]
  26. Stiptheid treinen gedaald in januari (20/02/2018 - Metro)
    In januari dit jaar reed 88,6 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Dat is minder stipt dan in januari 2017, toen 90,7 procent van de treinen stipt reed. Dat blijkt vandaag uit cijfers van infrastructuurbeheerder Infrabel en spoormaatschappij NMBS. Ook zijn in januari dit jaar meer treinen afgeschaft dan in dezelfde maand vorig jaar: 1.675 treinen of 1,5 procent van het totaal, tegenover 1.273 (1,2 procent) in januari 2017. Derden zijn de belangrijkste oorzaak voor zowel vertragingen (42,7 pct) als afgeschafte treinen (45,9 pct), zo blijkt nog uit de cijfers. Het voornaamste incident dat in januari het meeste vertraging veroorzaakte, was het vermoeden van een persoonsongeval in Mechelen op lijn 25 op 24 januari. Toen telden Infrabel en NMBS 4.209 minuten vertraging. Dan volgen een seinstoring in Dendermonde op lijn 60 op op 11 januari met 3.505 minuten vertraging en de verzakking van een brugpijler in Diegem op lijn 36 op 5 januari met 2.254 minuten vertraging. bron: Belga
    [naar artikel]
  27. NMBS klokt af op bijna 244 miljoen reizigers in 2018 (30/01/2019 - Metro)
    Een recordaantal van 243,9 miljoen binnenlandse reizigers heeft in 2018 de trein genomen, zo meldt vervoersmaatschappij NMBS vandaag. Dat zijn er 8,6 miljoen meer dan in 2017, een stijging met 3,7 procent. “De sterke groei van 2017 (+3,6 procent) heeft zich dus ook in 2018 verdergezet.” Het aantal binnenlandse reizigers blijft structureel groeien, aldus de spoormaatschappij. De reizigersgroei deed zich voor bij alle producten en in alle reizigerssegmenten. bron: Belga Het bericht NMBS klokt af op bijna 244 miljoen reizigers in 2018 verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  28. Pensioenen – Hinder op spoor in Vlaanderen, maar minder dan in Wallonië (27/02/2018 - Metro)
    Minder dan een trein op de twee rijdt dinsdagochtend in Wallonië. In Vlaanderen is de hinder beperkter. Dat blijkt dinsdag uit een eerste balans rond 5.30 uur. Volgens NMBS-woordvoerder Thierry Ney moeten de cijfers evenwel gerelativeerd worden op dit uur en gaan ze nog evolueren. “We zien geen enkele stakingspost op dit moment”, zegt Ney. Tussen Antwerpen en Brussel rijdt 75 procent van de treinen, en tussen Gent en Brussel 70 procent. Tussen Brussel en Oostende rijdt er dan weer geen enkele trein, terwijl tussen Kortrijk en Brussel, Gent en Kortrijk, en Gent en Antwerpen alle treinen rijden. Tussen Luik en Brussel rijdt 30 procent van de treinen, tussen Charleroi en Brussel 50 procent, tussen Namen en Charleroi 50 procent, tussen Namen en Luik 30 procent, en tussen Bergen en Brussel tot slot 30 procent. De NMBS raadt reizigers aan om zich via de verschillende kanalen te informeren. bron: Belga
    [naar artikel]
  29. Amper 6 op 10 reizigers tevreden over NMBS (27/11/2018 - De Tijd)
    01:25 De dienstverlening bij de NMBS leidt tot grote ontevredenheid bij de reizigers. In een enquête die de NMBS vorig jaar bij 4.400 reizigers doorvoerde, gaf amper 60,9 procent van de ondervraagden het be...
    [naar artikel]
  30. Treinen legden 100 miljoen kilometer af (02/04/2019 - Het Nieuwsblad)
    Alle treinen samen hebben vorig jaar 100,43 miljoen kilometer afgelegd op het Belgische spoornet. Het is de eerste keer sinds 2011 dat de kaap van 100 miljoen kilometer nog eens gerond werd, zo blijkt uit cijfers van Infrabel. De binnenlandse treinen, internationale reizigers­treinen (Eurostar, Thalys en ICE) en goederentreinen legden samengeteld 1,8 procent meer kilometers af dan in 2017. Toen ging het om 98,7 miljoen kilometer. De stijging is volgens Infrabel vooral te danken aan de uitbreiding van het aanbod van de NMBS.
    [naar artikel]
  31. Helft treinen rijdt tussen Antwerpen en Brussel, twee op de drie tussen Gent en Brussel (27/02/2018 - Metro)
    De staking van ACOD om te protesteren tegen de pensioenhervormingsplannen van de federale regering zorgt vooral in Wallonië voor hinder op het spoor. Vanuit Luik richting Brussel rijdt geen enkele trein, vanuit Namen slechts een op de vijf. In Vlaanderen is er minder hinder. De hinder is daar het zwaarst tussen Antwerpen en Brussel, met de helft van de treinen die rijdt, tussen Gent en Brussel rijden twee op de drie treinen. Tussen Gent en Antwerpen rijdt 80 procent van de treinen. Tussen Oostende en Brussel rijdt 90 procent, net als tussen Kortrijk en Brussel en tussen Gent en Kortrijk. Tussen Charleroi en Brussel rijden twee treinen op de drie, tussen Namen en Charleroi de helft. Tussen Namen en Luik rijdt 33 procent van de treinen, tussen Bergen en Brussel 50 procent en tussen Doornik en Brussel 40 procent. De NMBS raadt de reizigers aan om zich te informeren via de verschillende informatiekanalen. bron: Belga
    [naar artikel]
  32. NMBS vervoerde 5 miljoen meer reizigers in eerste jaarhelft (25/08/2017 - Het Belang van Limburg)
    De NMBS heeft van januari tot en met juni 120,7 miljoen nationale reizigers vervoerd. Het gaat om een stijging met 5 miljoen passagiers of 4,3 procent op een jaar tijd, zo meldt het spoorbedrijf vrijdag.
    [naar artikel]
  33. NMBS vervoerde 5 miljoen meer reizigers in eerste jaarhelft (25/08/2017 - Het Nieuwsblad)
    De NMBS heeft van januari tot en met juni 120,7 miljoen nationale reizigers vervoerd. Het gaat om een stijging met 5 miljoen passagiers of 4,3 procent op een jaar tijd, zo meldt het spoorbedrijf vrijdag.
    [naar artikel]
  34. NMBS moet nog meer treinen afschaffen door corona-uitval van werknemers (02/12/2021 - Gazet van Antwerpen)
    De NMBS moet extra treinen schrappen omdat het momenteel wordt getroffen door de pandemie. Medewerkers zijn afwezig door ziekte of verblijven thuis in quarantaine, waardoor een honderdtal treinen op een totaal van 3.800 (2,5 procent) wordt geschrapt. Door het aanbod tijdelijk aan te passen wil de maatschappij voorkomen dat er treinen onvoorzien worden geschrapt.
    [naar artikel]
  35. Recordaantal reizigers voor NMBS (30/01/2019 - Knack)
    Een recordaantal van 243,9 miljoen binnenlandse reizigers heeft in 2018 de trein genomen, zo meldt vervoersmaatschappij NMBS woensdag. Dat zijn er 8,6 miljoen meer dan in 2017, een stijging met 3,7 procent.
    [naar artikel]
  36. Stiptheid treinen op laagste peil dit jaar (20/12/2017 - Metro)
    De treinen rijden de jongste maanden alsmaar minder stipt, zo blijkt uit de statistieken van de NMBS en Infrabel voor oktober en november. In oktober reed 83,6 procent van de binnenlandse reizigerstreinen met minder dan zes minuten vertraging; in november was dat slechts 82,2 procent, zo blijkt. Dat zijn de laagste cijfers voor 2017. In de periode januari-november lag de globale stiptheid op 88,5 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 89,2 procent. Het aantal afgeschafte treinen lag in november een pak hoger dan vorig jaar: op 2.053 treinen of 1,9 procent tegen 1.358 treinen of 1,4 procent in november vorig jaar. De meeste vertragingen (42,2 pct) en afgeschafte treinen (38,9 pct) zijn te wijten aan derden. Op 23 november bijvoorbeeld was er een grote industriële brand in de buurt van Vorst (Brussel), die leidde tot 7.910 minuten vertraging. bron: Belga
    [naar artikel]
  37. Dit jaar veel meer geschrapte treinen door spoorlopers en stakingen (21/12/2018 - Het Nieuwsblad)
    Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar waren er 21.968 afgeschafte treinen op de Belgische spoorwegen. Dat is 52 procent meer dan in dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS.
    [naar artikel]
  38. Meer reizigers, maar vooral meer tevredenheid bij NMBS (15/01/2020 - Metro)
    De NMBS vervoerde in 2019 meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat zijn er vier procent meer dan een jaar eerder en bijna dubbel zoveel als twintig jaar geleden, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag. De groei deed zich vooral voor op lijnen waar het aanbod werd uitgebreid – dat is in eerste instantie rond de grote steden: Antwerpen, Gent, Brussel. “De treinen tijdens de spits zijn goed gevuld, maar ook het vrijetijdsverkeer in de daluren is sterk toegenomen”, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS. De groei laat zich voelen: zeker tijdens de spits zitten de rijtuigen vaak overvol en vinden pendelaars geen zitplaats. “Als we willen dat deze groei in de toekomst aanhoudt, zal het aanbod moeten volgen”, reageert Stefan Stynen van de reizigersorganisatie Treintrambus. Ook de tevredenheid van treinreizigers steeg in 2019. 67 procent van hen gaf de NMBS een score van minstens 7 op 10. Dat is zeven procentpunt meer dan het jaar voordien en het hoogste aandeel in vijf jaar tijd. Vooral de betere stiptheid, die vorig jaar nog eens boven de 90 procent ging, speelt daarbij een rol. Maar een van de grootste werkpunten blijft de toegankelijkheid van de treinstellen voor mensen met een ­fysieke beperking. bron: Belga Het bericht Meer reizigers, maar vooral meer tevredenheid bij NMBS verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  39. Stiptheid treinen opnieuw onder 90 procent gedaald in 2016 (24/01/2017 - De Standaard)
    De stiptheid van de treinen is vorig jaar opnieuw onder de 90 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Over heel 2016 reed 89,2 procent van de treinen op tijd of een vertraging van minder dan zes minuten.
    [naar artikel]
  40. NMBS kent sterkste passagiersgroei in 10 jaar (17/01/2018 - Het Belang van Limburg)
    Spoorwegmaatschappij NMBS heeft vorig jaar 230 miljoen reizigers vervoerd, ruim 3 procent meer dan in 2016. Dat is de grootste stijging in 10 jaar, zegt de NMBS.
    [naar artikel]
  41. NMBS vervoerde 4 procent meer reizigers in eerste jaarhelft 2019 (30/08/2019 - Metro)
    De NMBS heeft tijdens de eerste helft van dit jaar 129,6 miljoen treinreizigers vervoerd. Dat zijn er 4,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal nationale treinreizigers blijft zo ook in 2019 groeien, nadat er de voorbije twee jaar telkens al een stijging was, zo meldt de spoorwegmaatschappij. De reizigersgroei doet zich volgens de NMBS voor bij bijna alle producten en in alle reizigerssegmenten. Dit zowel tijdens de dal- als tijdens de piekuren. Er zijn meer pendelaars (+3,35 procent reizigers met een school- of werkabonnement), maar ook de standaardbiljetten en de producten gericht op het vrijetijdsverkeer “doen het goed”. De spoorwegmaatschappij meldt ook een gestegen klantentevredenheid. Tijdens de eerste helft van dit jaar gaf 65,3% van de reizigers de NMBS een score van minstens 7 op 10. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was 59,1% van de treinreizigers tevreden. In de eerste helft van dit jaar reed 90,2% van de treinen “op tijd”, halfweg vorig jaar was dat 87,5%. Inkomsten ook omhoog De bedrijfsinkomsten zijn gestegen met 3,1% tot 1,291 miljard euro. De bedrijfskosten bereikten 1,247 miljard euro, onder andere omwille van kosten verbonden aan de transformatie van de onderneming en de migratie van de IT-systemen. De cash recurrente ebitda (winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen) blijft met 44,3 miljoen euro stabiel. De schuld werd afgebouwd met 93,9 miljoen tot 2,378 miljard euro. Lees ook : Zo reageerde Anuna De Wever op het vertrek van Kyra Gantois uit ‘Youth For Climate’ Het bericht NMBS vervoerde 4 procent meer reizigers in eerste jaarhelft 2019 verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  42. Stiptheid van treinen is verbeterd in januari (07/02/2020 - Metro)
    De stiptheid van de treinen is in januari verbeterd in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit de stiptheidscijfers van spoorwegnetbeheerder Infrabel. 92,2 procent van de treinen reed stipt of met een vertraging van maximaal 6 minuten, tegenover 90,5 procent in januari 2018. De stiptheid lag aanzienlijk hoger in de weekends (96,21 procent) dan in de ochtend- en avondspits (90 procent en 88,7 procent). In januari werden in totaal 2.028 treinen afgeschaft of gedeeltelijk afgeschaft, of 1,76 procent van het totale aantal treinen. De meeste vertragingen en afschaffingen waren te wijten aan derden (41,6 procent van de vertragingen en 47,5 van de afschaffingen). Ongeveer een derde van de afschaffingen en vertragingen is volgens Infrabel toe te wijzen aan NMBS, voor 20 procent van de vertragingen en 14 procent van de afschaffingen ligt de verantwoordelijkheid bij Infrabel. De meeste minuten vertraging vorig jaar werden veroorzaakt door een persoonsongeval in Duffel op 3 januari (4.102 minuten vertraging en 75 afgeschafte treinen), een ongeval aan een overweg in Schellebelle op 31 januari (1.834 minuten vertraging en 104 afgeschafte treinen) en schade aan de bovenleiding in Bosvoorde op 21 januari (1.649 minuten, 68 afschaffingen). bron: Belga Het bericht Stiptheid van treinen is verbeterd in januari verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  43. NMBS wil treinaanbod volgend jaar verder uitbreiden (20/11/2019 - Metro)
    Spoorwegmaatschappij NMBS heeft de ambitie om het treinaanbod vanaf eind volgend jaar met 4 procent te verhogen. Dat staat in het voorstel dat in december zal worden voorgelegd aan de raad van bestuur van de maatschappij, zo heeft NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit. Het huidige vervoersplan werd eind 2017 ingevoerd. Het treinaanbod verhoogde daardoor met zowat 5 procent. Dat levert momenteel ook extra reizigers op: in 2018 vervoerde de NMBS 243,9 miljoen reizigers op haar binnenlandse treinen. “Dat is 8,5 procent meer op vijf jaar tijd”, aldus Dutordoir. Voor het volgende vervoersplan, dat in december 2020 van kracht zal worden en loopt tot in 2023, stelt de directie dus voor het aanbod met nog eens 4 procent te verhogen. Dubbeldekrijtuigen De uitbreiding is onder meer mogeijk dankzij de komst van de nieuwe M7-dubbeldekrijtuigen, met extra zitplaatsen. De tests ermee zijn bezig, en in de loop van januari zou een eerste rijtuig in dienst treden, gaf Dutordoir mee. “Constructeur Bombardier heeft de serieproductie vanaf maart 2020, met tien rijtuigen per maand, bevestigd.” De NMBS plaatste de bestelling voor 445 M7-dubbeldekrijtuigen al eind 2015 bij Bombardier. De levering liep meermaals vertraging op. Airco De M7’s zullen helpen om de gemiddelde leeftijd van de treinvloot gevoelig te verlagen, omdat samen met hun komst het oudste materieel uit dienst zal gaan. Nu is bijna de helft van de treinen meer dan 30 jaar oud, in 2023 zou dat nog maar een vijfde moeten zijn. Daardoor zal de vloot ook betrouwbaarder worden – oudere treinen vallen vaker uit -, en het comfort voor de passagiers zal verbeteren omdat meer treinen airco en informatieschermen zullen hebben. Lees ook : VIDEO. Russische moeder laat 6-jarig zoontje met auto rijden op snelweg Het bericht NMBS wil treinaanbod volgend jaar verder uitbreiden verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  44. Opnieuw meer reizigers voor NMBS in eerste jaarhelft (31/08/2018 - Metro)
    Spoorwegmaatschappij NMBS heeft het aantal reizigers in het binnenlands verkeer met 3,1 procent zien toenemen tijdens de eerste jaarhelft, tot 124,5 miljoen. Daarmee houdt de stijgende trend van 2017 (+3,6 pct over het jaar) aan, zo meldt de NMBS vandaag. De groei van het aantal reizigers deed zich voor bij alle producten en in alle reizigerssegmenten. Het aantal abonnementen bleef toenemen en de verkoop van gewone biljetten steeg met 4,1 procent. Behalve de toename van het aantal reizigers, steeg ook het gemiddeld eenheidsinkomen per reiziger met 3,7 procent, volgens de NMBS door een betere productmix. Toch lag de winst iets lager dan vorig jaar. De recurrente bedrijfskasstroom (recurrente ebitda-winst) kwam in het eerste semester uit op 45,5 miljoen euro, tegenover 46,2 miljoen euro tijdens dezelfde periode een jaar eerder. De bedrijfsinkomsten stegen met 2,1 procent tot 1,252 miljard euro, de kosten stegen tot 1,206 miljard euro, van 1,180 miljard euro een jaar eerder. De economische schuld daalde met bijna 100 miljoen euro, tot 2,472 miljard euro eind juni. Tegen 2020 wil de NMBS de schuld stabiliseren op het niveau van januari 2014 (2,437 miljard euro). Het aantal NMBS-medewerkers (voltijdse equivalenten) daalde tot 17.784 op 1 juli, van 18.002 begin dit jaar en 18.149 op 1 juli vorig jaar. De spoorwegmaatschappij heeft momenteel ruim 400 vacatures, voornamelijk voor treinbestuurders, technici en ingenieurs. bron: Belga Het bericht Opnieuw meer reizigers voor NMBS in eerste jaarhelft verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  45. Tevredenheid NMBS keldert (27/11/2018 - Metro)
    Amper 60,9 procent van de NMBS-klanten is tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit de tevredenheidsmeting die het spoorbedrijf vorig jaar doorvoerde bij 4.400 reizigers en waarover De Tijd vandaag bericht. Volgens de krant gaat het om een historisch dieptepunt. In 2016 was 65,5 procent nog tevreden. De NMBS scoorde vorig jaar op alle dertien gemeten parameters slechter dan in 2016. Vooral de tevredenheid over de stiptheid van de treinen ligt erg laag: 42,1 procent van de klanten is daarmee tevreden, een vijfde minder dan in 2016. Meer dan de helft van de ondervraagden stoort zich aan de prijs van de treinrit. De tevredenheid over de informatie, zowel in de stations, in de trein als online, daalde vorig jaar evengoed sterk. De tevredenheid over de treinbegeleiders, die traditioneel goede punten krijgen, ging er ook licht op achteruit. Al blijven meer dan acht op de tien klanten positief over de NMBS-medewerkers in de trein. NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir erkent dat veel van de kritiek ‘volledig terecht’ is. Maar ze wijst ook met een beschuldigende vinger naar de politiek. “Als de NMBS vandaag is wat ze is, dan komt dat door de visie die de politiek in België op het bedrijf had. De NMBS is het gevolg van politieke keuzes en prioriteiten.” Ook De Lijn kampt met dalende tevredenheidscijfers. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB daarentegen kreeg vorig jaar van haar reizigers 7,1 op 10, de beste score ooit. Bron: Belga   Het bericht Tevredenheid NMBS keldert verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  46. Tevredenheid NMBS keldert (27/11/2018 - Metro)
    Amper 60,9 procent van de NMBS-klanten is tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit de tevredenheidsmeting die het spoorbedrijf vorig jaar doorvoerde bij 4.400 reizigers en waarover De Tijd vandaag bericht. Volgens de krant gaat het om een historisch dieptepunt. In 2016 was 65,5 procent nog tevreden. De NMBS scoorde vorig jaar op alle dertien gemeten parameters slechter dan in 2016. Vooral de tevredenheid over de stiptheid van de treinen ligt erg laag: 42,1 procent van de klanten is daarmee tevreden, een vijfde minder dan in 2016. Meer dan de helft van de ondervraagden stoort zich aan de prijs van de treinrit. De tevredenheid over de informatie, zowel in de stations, in de trein als online, daalde vorig jaar evengoed sterk. De tevredenheid over de treinbegeleiders, die traditioneel goede punten krijgen, ging er ook licht op achteruit. Al blijven meer dan acht op de tien klanten positief over de NMBS-medewerkers in de trein. NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir erkent dat veel van de kritiek ‘volledig terecht’ is. Maar ze wijst ook met een beschuldigende vinger naar de politiek. “Als de NMBS vandaag is wat ze is, dan komt dat door de visie die de politiek in België op het bedrijf had. De NMBS is het gevolg van politieke keuzes en prioriteiten.” Ook De Lijn kampt met dalende tevredenheidscijfers. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB daarentegen kreeg vorig jaar van haar reizigers 7,1 op 10, de beste score ooit. bron: Belga   Het bericht Tevredenheid NMBS keldert verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  47. Treinen reden minder stipt in juli (21/08/2018 - Metro)
    In juli reed 88,3 procent van de passagierstreinen op tijd of met een vertraging tot zes minuten. De stiptheid ligt daarmee lager dan dezelfde maand in 2017, toen dat 92,2 procent van de treinen was. Dat maakten spoormaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel bekend. NMBS en Infrabel melden dat de categorie ‘Derden’ opnieuw de uitgesproken verantwoordelijke is voor de vertragingen op het spoor in juli. Derden zijn verantwoordelijk voor 43 procent van de vertragingen en voor 46,9 procent van de afgeschafte treinen. Spoorlopers in Brussel-Zuid veroorzaakten tijdens de ochtendspits op vrijdag 6 juli alleen al 8.636 minuten vertraging. Andere grote vertragingen werden veroorzaakt door een persoonsongeval in Kortenberg op 11 juli (7.018 minuten vertraging), averij aan de bovenleiding in Diegem op 27 juli (5.386 minuten), een bovenleidingsbreuk in Profondsart op 26 juli (2.373 minuten) en een kabeldiefstal in Beuzet op 4 juli met 1.771 minuten vertraging. In juli zijn 2.032 treinen afgeschaft, of 1,9 procent van het totaal aantal treinen. In juli vorig jaar waren dat 1.149 treinen, of 1,1 procent van het totaal. bron: Belga Het bericht Treinen reden minder stipt in juli verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  48. Ondanks lange files nog steeds minder reizigers op het openbaar vervoer: waarom? (27/10/2021 - VRT NWS)
    Telewerk is niet meer verplicht (straks wel opnieuw sterk aangeraden) en bijna alle scholen zijn open. De files op de weg zijn terug, maar toch telt het openbaar vervoer nog steeds beduidend minder reizigers dan voor corona. De NMBS vervoerde in oktober ongeveer 80 procent van haar reizigers in vergelijking met 2019, de Brusselse maatschappij MIVB 75 procent en De Lijn maar 60 procent. Wat speelt hier?
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy