Bij het Vlaams verkeersveiligheidscentrum VIAS benadrukken ze dat goed nagedacht moet worden over de plaats van de speedpedelecs op onze wegen. “Ze zijn niet razend gevaarlijk. In het woon-werkverkeer zijn ze een alternatief voor de auto en dit is belangrijk voor onze mobiliteit”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
Bij het Vlaams verkeersveiligheidscentrum VIAS benadrukken ze dat goed nagedacht moet worden over de plaats van de speedpedelecs op onze wegen. “Ze zijn niet razend gevaarlijk. In het woon-werkverkeer zijn ze een alternatief voor de auto en dit is belangrijk voor onze mobiliteit”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
Had je al de indruk dat er steeds meer speedpedelecs voorbijzoeven? Wel, dat klopt. In augustus werden er 1.849 nieuwe en 677 tweedehandse ingeschreven, wat het aantal inschrijvingen nu al in de buurt van het totaal van vorig jaar brengt. “Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speedpedelecs blijft toenemen”, zegt Guy Crab van de mobiliteitsfederatie TRAXIO Velo. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.” [naar artikel]
Bij het zware verkeersongeval tussen twee speedpedelecs op de Henry Fordlaan in Genk is David Camps (46) uit Bilzen donderdag overleden. De technische adviseur van de WICO Juniorcampus in Neerpelt was onderweg naar zijn werk. “Hij was een ontzettend vriendelijke kerel.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen van en naar het werk neemt spectaculair toe. Woordvoerder Lars Vervoort van AG Insurance vindt dat de werkgever hier iets aan kan doen. Hij pleit voor extra opleidingen bij het gebruik van speedpedelecs en e-steps. Beluister hier het volledige gesprek met Lars Vervoort: De essentie: We hebben minder ervaring met speedpedelecs en […] [naar artikel]
In de Kempen is het aantal speedpedelecs de laatste vier jaar verviervoudigd. De afgelopen jaren werden in de Kempen meer dan 3000 speedpedelecs ingeschreven. Geel is koploper met zo'n 300 speedpedelecs. Met de snelle elektrische fietsen kan je tot 45 kilometer per uur rijden. [naar artikel]
Alle jaagpaden in Vlaanderen moeten onmiddellijk worden opengesteld voor speedpedelecs, zo eist CD&V. Vandaag zijn de snelle elektrische fietsen maar toegelaten op zo’n 700 van de meer dan 2.000 kilometer aan jaagpad. “Maar de argumentatie voor dat verbod is gedateerd.” [naar artikel]
Speedpedelecs zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar waar let je op als je zo’n snelle e-bike gaat kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Je hebt geen last van files, je gaat snel vooruit, maar goedkoop is zo’n fiets niet.” En als extraatje geven we de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
In 2022 zijn er 17.592 nieuwe speedpedelecs ingeschreven in België. Dat is een groei van 42,1 procent of 5.215 exemplaren, en maakt van het afgelopen jaar een “recordjaar zonder voorgaande” voor de hogesnelheidsfiets, zegt mobiliteitsfederatie Traxio. [naar artikel]
Speedpedelecs zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar waar let je op als je zo’n snelle e-bike gaat kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Je hebt geen last van files, je gaat snel vooruit, maar goedkoop is zo’n fiets niet.” En als extraatje geven we de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
Speedpedelecs zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar waar let je op als je zo’n snelle e-bike gaat kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Je hebt geen last van files, je gaat snel vooruit, maar goedkoop is zo’n fiets niet.” En als extraatje geven we de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
Vanaf 1 mei 2023 heeft elke werknemer recht op een fietsvergoeding van minimum 27 eurocent per kilometer. “Het hoeft dus niet te verbazen dat de fiets aan populariteit wint”, zegt Mich Vergauwen. De fietsexpert bij mobiliteitsorganisatie VAB tipt de negen beste e-bikes en speedpedelecs van 2023 en legt uit hoe het zit met de terugverdientijd, de regelgeving en het verzekeren van deze tweewielers. [naar artikel]
De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n snelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som. [naar artikel]
In november waren er 1.287 nieuwe inschrijvingen voor speedpedelecs, 39,6 procent meer dan het jaar voordien. De snelle e-bikes zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar wat moet je weten als je er eentje wil kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Volgens de wegcode is een speedpedelec geen ‘fiets’, maar wel een ‘bromfiets klasse P’.” We geven ook een overzicht van de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
In november waren er 1.287 nieuwe inschrijvingen voor speedpedelecs, 39,6 procent meer dan het jaar voordien. De snelle e-bikes zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar wat moet je weten als je er eentje wil kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Volgens de wegcode is een speedpedelec geen ‘fiets’, maar wel een ‘bromfiets klasse P’.” We geven ook een overzicht van de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil onderzoeken of een behendigheidstest met een speedpedelec kan worden ingevoerd bij het rijexamen. “Wie dan voor zijn rijbewijs A of AM gaat om met een speedpedelec te rijden, zou dan ook zijn examen daarmee moeten kunnen afleggen”, stelt ze donderdag. Eerder op de dag overleed een man in Genk na een aanrijding tussen twee speedpedelecs. [naar artikel]
De markt voor tweedehands speedpedelecs zit in de lift. Afgelopen jaar groeide het aanbod met 20 procent, en dat lijkt alleen maar toe te nemen nu de eerste generatie lease-speedpedelecs aan het einde van de leasing komt. HLN-mobiliteitsexpert Arno Jaspers trok op onderzoek en lijstte de belangrijkste tips op voor de aankoop van een gebruikte snelle fiets: “Er worden regelmatig goede exemplaren aangeboden met duizenden euro’s korting ten opzichte van de nieuwprijs.” [naar artikel]
Strömer is marktleider bij de speedpedelecs in België. Het Zwitserse merk zet keihard in op sportieve fietsen die 45 km/u halen en de markt veroveren met hun strakke looks, performante motor en grote actieradius. Reden genoeg voor een eerste test van de ST3 Pinion door onze mobiliteitsexpert Arno Jaspers: “Strömer is met recht en reden de gouden standaard onder de speedpedelecs en daarvoor hoef je zeker niet naar de duurste modellen te grijpen.” [naar artikel]
De verkoop van tweedehands speedpedelecs is in de eerste zeven maanden van het jaar fors gestegen. In totaal werden er van januari tot en met juli 3.214 gebruikte hogesnelheidsfietsen ingeschreven. “Meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar”, zegt Filip Rylant van Traxio. [naar artikel]
De 2.000 km aan jaagpaden langs kanalen in Vlaanderen wordt dan toch niet volledig opengesteld voor speedpedelecs, zeg maar de snelle elektrische fiets waarmee je tot 45 km per uur kan rijden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) aangekondigd in het Vlaams Parlement. “Speedpedelecs worden enkel op die jaagpaden toegelaten die deel uitmaken van een fietssnelweg.” Sowieso mag je er ook niet sneller dan 30 km per uur. Volgens de minister zijn verschillende jaagpaden niet geschikt voor speedpedelecs door de staat van het pad, soms zijn ze ook onverhard of omdat het pad scherpe bochten heeft. [naar artikel]
Als eerste politiezone van het land zet Brussel Hoofdstad Elsene speedpedelecs in voor dringende interventies. Na een testfase bleek dat ze op die manier veel vlotter ter plaatse kunnen geraken. “Hoe sneller we kunnen ingrijpen, hoe sneller de situatie onder controle is” [naar artikel]
De Brugse stadsgidsen luiden de alarmbel. Het probleem: niet-officiële gidsen die voor een vrije bijdrage hun publiek afsnoepen. “Echte piraten zijn het”, klinkt het. Burgemeester Landuyt gaat akkoord. “We onderzoeken of een reglement mogelijk is.” [naar artikel]
De markt voor tweedehands speedpedelecs zit in de lift. Afgelopen jaar groeide het aanbod met 20 procent, en dat lijkt alleen maar toe te nemen nu de eerste generatie lease-speedpedelecs aan het einde van de leasing komt. Onze expert trok op onderzoek en lijstte de belangrijkste tips op voor de aankoop van een gebruikte snelle fiets: “Er worden regelmatig goede exemplaren aangeboden met duizenden euro’s korting ten opzichte van de nieuwprijs.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.