Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
Veertien mensen zijn vorig jaar om het leven gekomen bij een verkeersongeval met elektrische fietsen. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het [naar artikel]
Minstens 745 fietsers liepen vorig jaar lichamelijke letsels op bij ongevallen met een elektrische fiets. In 2015 waren dat er nog 518. Dat [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vorig jaar zijn bij 730 ongevallen met elektrische fietsen gewonden gevallen. En in één op de drie gevallen, waren daar oudere mensen bij [naar artikel]
In de eerste helft van 2022 gebeurden in Vlaanderen bijna de helft meer ongevallen met elektrische fietsen dan in dezelfde periode vorig jaar. Hoe hoger de snelheid van de fiets, hoe zwaardere letsels spoedartsen zien: “Wat met de fiets een schaafwonde geeft, kan bij een elektrische fiets al voor een breuk zorgen.” [naar artikel]
Veertien mensen zijn vorig jaar om het leven gekomen bij een verkeersongeval met elektrische fietsen. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid (BIVV). Daarnaast zijn er in 2015 ook 496 mensen gewond geraakt bij dergelijke verkeersongevallen, onder wie 80 zwaargewonden. Hoewel dit waarschijnlijk nog een onderschatting van het werkelijke cijfer is, “is de elektrische fiets niet onveiliger dan gewoon fietsen”, zegt Stef Willems van het BIVV. [naar artikel]
Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen. [naar artikel]
Vorig jaar vielen er in Limburg zeven doden bij ongevallen met e-bikes, ruim drie keer meer dan twee jaar geleden. De provincie gaat samen met de Limburgse veiligheidsschool PLOT gratis cursussen elektrisch fietsen organiseren. “Gebruikers van e-bikes lopen een veel groter risico op ongevallen maar worden vandaag amper begeleid.” [naar artikel]
De verkoop van speed pedelecs, elektrische fietsen met een hoge snelheid, zit in de lift. En dat heeft voordelen – minder auto’s op de weg, beter voor het milieu – maar ook nadelen. De politie heeft nog altijd geen apparatuur om de snelheid van die fietsen te controleren. “En zo riskeren we ongevallen”, zegt Kamerlid Veli Yüksel (Open VLD). [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot [naar artikel]
Bij het Politiehuis in Hasselt zijn dinsdagochtend de eerste fietslessen voor senioren die met een e-bike op pad willen gegeven. “Absoluut nodig, want bij 60 procent van de ongevallen met elektrische fietsen zijn 55-plussers betrokken”, zegt LRH-Korpschef Philip Pirard. [naar artikel]
Na het uitgesproken verkeersluwe jaar 2020 vielen er in 2021 weer meer slachtoffers op onze wegen. Opvallend: er gebeurden ruim 1.000 ongevallen met gewonden bij gebruikers van elektrische steps en in Vlaanderen steeg het aantal doden waarbij bestelwagens betrokken zijn fors. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. [naar artikel]
Pelt wil haar inwoners overtuigen om een elektrische fiets aan te schaffen en dat doen ze door enkele elektrische fietsen een jaar vrij te stellen aan inwoners die zich online kunnen inschrijven. Die krijgen dan drie weken lang een elektrische fiets die ze kunnen uittesten. De interesse is groot, want tot januari zijn de fietsen al bezet. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar zeven doden gevallen bij ongevallen aan overwegen, het op een na laagste aantal van de voorbije vijftien jaar. Het aantal ongevallen steeg wel tot 45. Dat blijkt woensdag uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel. [naar artikel]
Elektrische rolstoelen, monowheels, elektrische fietsen en speed pedelecs zijn vanaf nu vrijgesteld van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering... [naar artikel]
Vorig jaar waren elektrische fietsen betrokken bij 8 procent van de geregistreerde ongevallen. Dat blijkt uit cijfers van het BIVV waarover de VRT bericht. [naar artikel]
20:37 Het Brusselse bedrijf zal zijn hippe elektrische fietsen vanaf januari volgend jaar verkopen in de VS, een van de snelst groeiende markten voor elektrische fietsen. [naar artikel]
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. [naar artikel]
De Amerikaanse autofabrikant General Motors bracht vorig jaar een serie elektrische fietsen op de markt, maar trekt nu alweer de stekker uit de... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.