Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Morgen

Nieuwe studie: regels op reclame voor alcohol moeten veel strenger

24/04/2019 - 06:43
"In flitsende tv-spots, bij hippe dj boots op festivals en zelfs in de officiële benaming van onze eerste voetbalklasse: we worden overal geconfronteerd met reclame voor alcoholische dranken. Kan niet, volgens een nieuwe studie in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO). ‘We moeten naar een totaalverbod op alcoholreclame.’"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Nieuwe studie: regels op reclame voor alcohol moeten veel strenger (24/04/2019 - De Morgen)

In flitsende tv-spots, bij hippe dj boots op festivals en zelfs in de officiële benaming van onze eerste voetbalklasse: we worden overal geconfronteerd met reclame voor alcoholische dranken. Kan niet, volgens een nieuwe studie in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO). ‘We moeten naar een totaalverbod op alcoholreclame.’ [naar artikel]


2. Federale regering gaat strenger toezien op telewerkregels en desnoods ook strenger straffen (25/03/2021 - VRT NWS)

De federale regering zal de regels op telewerk sterker controleren en de sancties voor bedrijven die ze niet naleven ook opdrijven. Dat heeft premier Alexander De Croo (Open VLD) aangekondigd na het Overlegcomité van gisteren. De straffen kunnen gaan tot de sluiting van bedrijven die de regels aan hun laars lappen. Om de controle op de regels te vergemakkelijken lanceert minister van Economie en Werk Pierre-Yves Dermagne een digitaal registratiesysteem waarop werknemers verplicht moeten aangeven hoeveel werknemers een functie hebben waardoor ze niet thuis kunnen werken. [naar artikel]


3. Ook tv-reclame is gepersonaliseerd. Heb je een hoog salaris? Dan krijg je extra reclame voor de nieuwe BMW (19/10/2020 - Het Laatste Nieuws)

Gepersonaliseerde reclame op Facebook bent u al gewend, maar ook op tv zijn steeds meer advertenties specifiek aan u aangepast. Tot wel vier boodschappen per reclameblok. Als u veel verdient, krijgt u extra reclame voor de nieuwe BMW. Als u koters heeft rondlopen, reclame voor de JBC-kindercollectie. Zo werkt het. [naar artikel]


4. Regels voor reclame voor ongezonde voeding nog strenger: “Nog veel te veel overgewicht bij jongeren” (15/02/2023 - Het Belang van Limburg)

Er komen nog strengere regels voor reclame voor ongezonde voeding die op kinderen is gericht. Zo wordt de huidige leeftijdsgrens van 13 jaar straks verhoogd naar 16 jaar, en ook de controle wordt strenger. “Er waren meer maatregelen nodig om de epidemie van overgewicht bij kinderen aan te pakken”, zegt minister Benjamin Dalle. [naar artikel]


5. ‘Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid’: reclame voor alcohol krijgt nieuwe educatieve boodschap, maar sector zet minister buitenspel (26/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Reclame voor alcohol krijgt een nieuwe educatieve boodschap. In plaats van “ons vakmanschap drink je met verstand” zullen commerciële boodschappen voor alcoholhoudende dranken voortaan gepaard gaan met de waarschuwing “alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”. Dat kondigt de sector vandaag aan, maar ‘Het Belang van Limburg’ schrijft dat volgens federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke nog niets beslist is. [naar artikel]


6. Gepersonaliseerde reclame evolueert naar reclame die gezichten herkent (26/05/2018 - Knack)

In deze tijden van digitalisering en onlinereclame gaat ook de klassieke gepersonaliseerde reclame mee met zijn tijd. [naar artikel]


7. "Choquerende reclame verandert ons gedrag niet" "Choquerende reclame verandert ons gedrag niet" (13/06/2018 - Het Belang van Limburg)

Met beelden van een geënsceneerde treincrash wil Infrabel spoorlopers afschrikken. Maar volgens professor persuasieve communicatie Tim Smits (KULeuven) zal de campagne ons gedrag niet veranderen. Zijn we, 25 jaar nadat Luc Beaucourt de boer opging met zijn gruwelvoordrachten, immuun geworden voor choquerende beelden uit het verkeer? [naar artikel]


8. VRT gaat deontologische code ontwikkelen voor reclame: "Kijken welke reclame nog aanstootgevend kan zijn" (28/06/2018 - VRT NWS)

De VRT gaat een deontologische code ontwikkelen voor reclame. Dat heeft de openbare omroep vandaag afgesproken met Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD). De VRT kreeg afgelopen dagen kritiek omdat er reclame te zien was voor online gokken voor en na wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal.  [naar artikel]


9. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


10. Stijn Meuris maakt reclame voor reclame (28/03/2019 - De Morgen)

De Belgische reclamemakers zijn hot in het buitenland en rijgen de prijzen op festivals aaneen, alleen hebben ze het moeilijk om dat in eigen land verkocht te krijgen. Daar wil Stijn Meuris iets aan veranderen in Belpub. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!