De Vlaamse overheid betaalde in 2018 in het kader van het woon-werkverkeer 2,92 miljoen euro aan fietsvergoedingen uit aan personeelsleden. Dat is het dubbele van het bedrag dat in 2010 (1,47 miljoen euro) werd uitgekeerd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) op een schriftelijke vraag van Björn Rzoska (Groen). Het […] Het bericht Vlaamse fietsvergoedingen voor woon-werkverkeer verdubbeld in periode 2010-2018 verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Vlaamse overheid betaalde in 2018 in het kader van het woon-werkverkeer 2,92 miljoen euro aan fietsvergoedingen uit aan personeelsleden. Dat is het dubbele van het bedrag dat in 2010 (1,47 miljoen euro) werd uitgekeerd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) op een schriftelijke vraag van Björn Rzoska (Groen). [naar artikel]
Het bedrag dat als fietsvergoeding wordt uitgekeerd voor het woon-werkverkeer, is sinds 2009 meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit gegevens van de [naar artikel]
Het aantal fietsvergoedingen voor het woon-werkverkeer is in drie jaar tijd met een kwart gestegen. Dat blijkt uit cijfers die Jef Van den Bergh van CD&V heeft opgevraagd. In 2018 kregen bijna 550.000 mensen een fietsvergoeding uitbetaald via de belastingen. In 2016 waren dat er nog maar zo'n 430.000. Omdat dit nog beter kan, roept Van den Bergh de sociale partners op een extra inspanning te doen zodat de fietsvergoeding in alle bedrijven en sectoren kan worden ingevoerd. [naar artikel]
Almaar meer mensen zoeken alternatieven voor de auto om naar het werk te gaan. In 2010 gebeurden zeven op de tien woon-werkverplaatsingen nog met de auto, vorig jaar was dat nog maar iets meer dan de helft. Vooral de fiets wint terrein: het aandeel fietsritten in het woon-werkverkeer is meer dan verdubbeld in zeven jaar tijd. Dat blijkt uit een studie van de FOD Mobiliteit in samenwerking met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, dat voortaan VIAS Institute heet. [naar artikel]
De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56 pct van de woon-werkverplaatsngen, terwijl dat in 2010 nog 71 pct was. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote enquête van het Vias Institute, het voormalige BIVV. Er werden 30.000 personen ondervraagd. [naar artikel]
Ligt je werkplek op 22,9 kilometer van je woning en doe je 41 minuten over die afstand? Proficiat, dan ben je volgens een studie van Jobat de gemiddelde Vlaming. Maar veel belangrijker dan de tijd en de afstand: krijg je stress van dat pendelen, of net niet? Als je alles in rekening brengt, geeft de Vlaming zijn woon-werkverkeer een gemiddelde score van 6,2 op 10. “Dat moet structureel omhoog, want het woon-werkverkeer is een factor bij burn-outs.” [naar artikel]
De filezwaarte op de Vlaamse snelwegen was in maart, april of mei nooit hoger dan dit jaar. En dat ondanks de toegenomen populariteit van telewerk sinds de coronacrisis. “Het is een groot misverstand dat woon-werkverkeer de reden is waarom we in de file staan.” [naar artikel]
De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56% van de woon-werkverplaatsingen, terwijl dat in 2010 nog [naar artikel]
De elektrische fiets wordt in Vlaanderen hoe langer hoe meer gekocht voor woon-werkverkeer. Van de Vlamingen die vandaag een elektrische fiets bezitten, kocht 34 procent die aan om te gebruiken voor woon-werkverkeer. In 2015 was dat nog maar 21 procent. [naar artikel]
De btw op fietsen wordt dan toch niet verlaagd naar 6 procent. Dat staat vandaag in het Staatsblad. Nochtans was een wetsvoorstel van de PS daartoe - bijna dag op dag - drie jaar geleden goedgekeurd door het parlement. De geplande btw-verlaging wordt geschrapt wegens “de budgettaire context”. De regering wil het gereserveerde budget van 80 miljoen euro nu gebruiken om het fietsen te promoten, onder andere door de fietsvergoedingen voor woon-werkverkeer te indexeren en mogelijk zelfs te verplichten. [naar artikel]
Het aantal fietsvergoedingen in ons land groeit stevig. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën en de dienstenbedrijf Acerta. Deze vergoeding is vooral in Vlaanderen heel populair. Werknemers in Brussel en Wallonië tekenen voor amper 5 procent van de fietsvergoedingen. [naar artikel]
Het totale bedrag aan fietsvergoedingen bereikt opnieuw een recordpeil. In 2016 kregen iets meer dan 432.068 werknemers een vergoeding van gemiddeld 233 euro om met de fiets naar het werk te komen, goed voor een totaal bedrag van 100,5 miljoen euro en bijna 10 miljoen meer dan het jaar ervoor. Het bedrag dat werknemers krijgen […] Het bericht Fietsvergoedingen ronden de kaap van 100 miljoen euro verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Omikron dringt in steeds meer rusthuizen binnen. Op een week tijd is het aantal corona-uitbraken in Vlaamse rusthuizen nagenoeg verdubbeld: van 32 naar 60. In Limburg zijn acht woonzorgcentra getroffen. In een aantal rusthuizen moeten bezoekers nu verplicht een FFP2-mondmasker dragen. [naar artikel]
Werknemers die met een waterbus naar het werk gaan, hebben recht op een terugbetaling van hun woon-werkverkeer. Dat heeft de Nationale Arbeidsraad gisteren aan minister Kris Peeters geadviseerd. [naar artikel]
De Vlaamse overheid heeft vorig jaar 10,3 miljoen euro betaald als vergoeding aan personeelsleden van scholen voor het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer. Dat is fors meer dan de 6,76 miljoen euro in 2017, blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) op een schriftelijke vraag van Björn Rzoska […] Het bericht Meer fietsvergoedingen voor leerkrachten verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Ondanks de voornemens van topman Roger Kesteloot blijft woon-werkverkeer de blinde vlek in het aanbod van De Lijn. 'Pendelverkeer is meer dan extra bussen inleggen in de steden', stelt Voka. [naar artikel]
De auto blijft met enorme voorsprong de heer en meester in het woon-werkverkeer in Vlaanderen. Bedrijven die buiten de steden gevestigd zijn, zagen... [naar artikel]
De fiets wordt steeds populairder voor woon-werkverkeer en werkgevers doen steeds meer om duurzame mobiliteitsmodi te ondersteunen. Dat blijkt maandag uit de zesde editie van de enquête die de FOD Mobiliteit en Vervoer om de drie jaar organiseert bij alle werkgevers uit de private en publieke sector met minstens honderd werknemers. [naar artikel]
Vorig jaar hebben in België 631.604 loontrekkenden, zowat 15 procent van het totaal, een beroep gedaan op een fietsvergoeding. In totaal werd bijna 170,3 miljoen euro uitgekeerd aan fietsvergoedingen, of gemiddeld 270 euro per loontrekkende. Dat blijkt uit een verslag over het fietsgebruik voor woon-werkverkeer door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad. [naar artikel]
Zes werkgevers hebben een Business Mobility Award gekregen. Dat is een beloning voor hun initiatieven om een vlot, veilig en duurzaam woon-werkverkeer te organiseren. Uit 25 kandidaturen werden 6 winnaars gekozen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.