We horen bij de minst flexibele werknemers van Europa, blijkt uit nieuwe cijfers. We halen bijvoorbeeld onze handen af van nachtwerk. Zijn wij te lui? Of beseffen we dat we onze gezondheid op het spel zetten door in het holst van de nacht aan de slag te zijn? [naar artikel]
We horen bij de minst flexibele werknemers van Europa, blijkt uit nieuwe cijfers. We halen bijvoorbeeld onze handen af van nachtwerk. Zijn wij te lui? Of beseffen we dat we onze gezondheid op het spel zetten door in het holst van de nacht aan de slag te zijn? [naar artikel]
Belgische werknemers werken minder 's avonds, 's nachts en in het weekend dan werknemers in de meeste andere Europese landen. Dat blijkt uit de... [naar artikel]
In vergelijking met de meeste andere Europeanen hoeven Belgische werknemers veel minder flexibel te werken. Nachtwerk blijft zelfs een absolute uitzondering, leren nieuwe cijfers van het Steunpunt Werk, dat verbonden is aan de KU Leuven. [naar artikel]
Belgische werknemers werken minder ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend dan werknemers in de meeste andere Europese landen. Zowat één op de tien werknemers in ons land werkt op uren die sterk afwijken van het klassieke 9-to-5-regime. Alleen het weekendwerk is de afgelopen jaren toegenomen. Dat blijkt uit de recentste cijfers van het Steunpunt Werk. [naar artikel]
Belgen horen bij de minst flexibele werknemers van Europa. Geert Van Hootegem, directeur van HIVA, het Leuvense onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, ziet daar geen graten in. [naar artikel]
Uit cijfers van het Steunpunt Werk, dat verbonden is aan de KU Leuven, blijkt dat Belgen de minst flexibele werknemers in Europa zijn. Slecht één op tien Belgen zou ’s avonds, op zondag of in shiften werken. [naar artikel]
Zes op de tien ondernemingen geven aan dat ze werknemers zien vertrekken omdat ze niet aan hun looneisen kunnen voldoen. Dat meldt hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van een bevraging bij ruim 500 ondernemingen. Flexibele verloning zal volgens Acerta dan ook een van de belangrijkste speerpunten worden om na de coronacrisis in een krappe arbeidsmarkt tegemoet te komen aan de loonverwachtingen van werknemers. [naar artikel]
Europees commissaris voor Werk Marianne Thyssen heeft een wetsvoorstel klaar dat meer rechten en bescherming geeft aan werknemers. Ook mensen met zeer flexibele arbeidscontracten zoals Deliveroo-fietskoeriers zullen onder de nieuwe regels vallen. Flexibele arbeid moet kunnen, zegt Thyssen, maar moet wel transparant en voorspelbaar zijn voor de werknemer. [naar artikel]
De Internationale Arbeidsorganisatie prijst flexibele werktijden en telewerkregelingen aan als middelen om zowel het evenwicht tussen werk en het privéleven van werknemers te verbeteren en de productiviteit van bedrijven te verhogen. In een nieuw rapport roept de instelling van de Verenigde Naties op om lessen te trekken uit de coronapandemie. [naar artikel]
Pensioensparen is de optie die Belgische werknemers het vaakst kiezen in het flexibele verloningssysteem dat hun bedrijf aanbiedt, de zogeheten cafetariaplannen. Dat blijkt uit de gegevens van ruim 15.000 werknemers die hr-dienstverlener Acerta registreerde. Een cafetariaplan geeft werknemers de kans om een deel van hun loonpakket zelf samen te stellen. Pensioensparen is niet alleen het […] [naar artikel]
De werkelijke gemiddelde pensioenleeftijd van de Belgen blijft liggen op 63 jaar en bijna 4 maanden, ondanks de ambities van de overheid om de Belg langer te laten werken. Dat stelt hr-dienstenbedrijf Acerta, op basis van gegevens van 260.000 werknemers. [naar artikel]
De gemiddelde Belg vindt taxichauffeur het minst aantrekkelijke beroep en ingenieur het aantrekkelijkste beroep. Dat blijkt uit een bevraging van HR-bedrijf Randstad. Het loon en de balans tussen werk en privé blijven de belangrijkste criteria om de aantrekkelijkheid van een beroep te bepalen. [naar artikel]
01:00 13 procent van de werknemers die de mogelijkheid hebben in een cafetariaplan of een systeem van flexibele verloning te stappen kiest voor een leasefiets. Dat blijkt uit cijfers van SD Worx. [naar artikel]
Een auto van het werk blijft een belangrijke drijfveer voor veel werknemers. Al spreken de onderzoeken naar het belang ervan elkaar wat tegen. Er is op zijn minst al een onderscheid tussen jongere en oudere generaties, net zoals er een verschil is tussen een salariswagen en een bedrijfswagen. Jobat.be zoomt er dieper op in. [naar artikel]
Vervoersmaatschappij De Lijn denkt niet aan compensaties voor het niet-gebruik van abonnementen in de lockdownperiode. Ze zal op korte termijn ook geen flexibele formules lanceren voor wanneer scholieren of werknemers weer eens voor onbepaalde duur thuis moeten blijven. Ook al is die vraag groot. [naar artikel]
06:00 Flexibele verloning via cafetariaplannen vindt ook ingang bij kmo’s. ‘Het maakt niet uit of je twee of 1.000 werknemers telt. Wil je een modern verloningsbeleid, dan is een cafetariaplan interessant.’ [naar artikel]
Volgens Jo Cornu, topman bij de NMBS, zijn onze treintickets bij de goedkoopste in Europa. Hij stuurt nu aan op een prijsverhoging of meer flexibele formules. 'Flexibele prijzen moeten pendelaars de mogelijkheid geven om te kiezen op welk moment van de dag ze naar het werk sporen en terug naar huis gaan.' [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.