Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Transporteconomen: "Met superslimme kilometerheffing kunnen files verdwijnen"

22/08/2019 - 09:09
"Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. "Er is bewijs dat het werkt.""

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Transporteconomen: "Met superslimme kilometerheffing kunnen files verdwijnen" (22/08/2019 - VRT NWS)

Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. "Er is bewijs dat het werkt." [naar artikel]


2. Transporteconomen pleiten voor “superslimme kilometerheffing” (22/08/2019 - Metro)

Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. “Er is bewijs dat het werkt.”  Het systeem gaat een stapje verder dan het klassieke rekeningrijden, want veel fijnmaziger. Grosso modo werkt het zo: wie op […] Het bericht Transporteconomen pleiten voor “superslimme kilometerheffing” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


3. ‘Superslimme kilometerheffing kan files doen verdwijnen’ (22/08/2019 - De Morgen)

Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]


4. De vertrektijden van automobilisten zo spreiden dat alle files verdwijnen: zo ziet de superslimme kilometerheffing eruit (22/08/2019 - De Morgen)

Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]


5. Wetenschappers leggen ‘superslimme’ kilometerheffing op tafel: ‘Tot 6,66 euro tol per rit en files verdwijnen’ (22/08/2019 - De Morgen)

Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]


6. Touring niet per se tegen superslimme kilometerheffing ‘maar kosten voor de automobilist mogen niet stijgen’ (22/08/2019 - De Morgen)

Touring ziet een ‘superslimme kilometerheffing’ als een van de mogelijke maatregelen voor de oplossing van het fileprobleem, maar vindt wel dat de totale factuur van de automobilist niet verder mag oplopen door die heffing. De mobiliteitsorganisatie pleit ook voor sociale correcties en roept de politici op om werk te maken van een groter draagvlak voor de kilometerheffing. [naar artikel]


7. Is een superslimme kilometerheffing ook superverstandig? (24/08/2019 - VRT NWS)

In volle onderhandelingen voor een nieuw Vlaams regeerakkoord, is autofiscaliteit weer helemaal actueel. Daarbij komt ook een kilometerheffing opnieuw ter sprake. Zo'n kilometerheffing zal zeker werken, schrijft professor Michel Maus, aangezien mensen altijd naar de "minst belaste weg" zoeken. Maar, vraagt Maus zich af, zal naast de bestuurder ook de maatschappij zich aanpassen aan het rekeningrijden? Want wat heeft een alleenstaande moeder die om uiterlijk 18 uur bij de crèche moet zijn aan verminderde kilometertarieven vanaf 19.30 uur? [naar artikel]


8. 202.766,91 euro: transporteconomen van UAntwerpen berekenen voor het eerst totale prijskaartje van een file (05/11/2022 - Het Nieuwsblad)

Transporteconomen van de UAntwerpen zijn erin geslaagd een berekening te maken van zowel de directe als de maatschappelijke kosten van een file. Ze pasten hun nieuwe instrument toe op een file van 15 kilometer op de E19, en kwamen zo op een kostentotaal van meer dan 200.000 euro. Deze tool kan niet alleen nuttig zijn voor transportbedrijven, maar ook voor beleidsmakers. [naar artikel]


9. Transporteconomen: “Vrijstelling op belasting bij elektrische wagens is niet eerlijk en moet weg” (24/10/2023 - Het Laatste Nieuws)

Elektrische wagens een vrijstelling geven van verkeersbelasting en inschrijvingstaks is niet langer houdbaar volgens transporteconomen. Anders komt de overheid binnenkort miljarden tekort en eigenlijk is de vrijstelling volgens de proffen ook gewoon niet eerlijk. “De kost voor een elektrische auto is te laag en daardoor groeien files die de maatschappij geld kosten.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!