Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
12:34 Terwijl het politieke debat over rekeningrijden weer oplaait, stellen twee Vlaamse professoren een ‘superslimme kilometerheffing’ voor, waarbij de prijs ook binnen de spitsuren varieert. [naar artikel]
Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. "Er is bewijs dat het werkt." [naar artikel]
Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. “Er is bewijs dat het werkt.” Het systeem gaat een stapje verder dan het klassieke rekeningrijden, want veel fijnmaziger. Grosso modo werkt het zo: wie op […] Het bericht Transporteconomen pleiten voor “superslimme kilometerheffing” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Touring ziet een ‘superslimme kilometerheffing’ als een van de mogelijke maatregelen voor de oplossing van het fileprobleem, maar vindt wel dat de totale factuur van de automobilist niet verder mag oplopen door die heffing. De mobiliteitsorganisatie pleit ook voor sociale correcties en roept de politici op om werk te maken van een groter draagvlak voor de kilometerheffing. [naar artikel]
De politiek heeft de kilometerheffing begraven, maar we blijven met zijn allen vaststaan in het verkeer. Meer dan ooit zelfs, want ook vorig jaar namen de files toe. Met vier procent in Antwerpen, met drie procent in Brussel, in Kortrijk zelfs met acht procent. Die files moeten verminderen, en nog liever verdwijnen. Dat vindt iedereen. Maar als het niet met rekeningrijden kan gebeuren, hoe dan wel? [naar artikel]
15:15 De verschillende politieke partijen trekken hun handen af van de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Wat zijn de alternatieven om de files te bestrijden? [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs... [naar artikel]
Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files... [naar artikel]
Een kilometerheffing voor personenwagens en stipter en sneller openbaar vervoer moeten de files op onze snelwegen wegwerken. Dat staat in het ontwerp van mobiliteitsplan dat dit voorjaar aan de Vlaamse regering wordt voorgelegd. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum waarover Gazet van Antwerpen en De Standaard zaterdag berichtten. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) veegde de slimme kilometerheffing voor auto’s gisterenavond helemaal van tafel. Volgens Weyts is er “geen draagvlak” meer voor de maatregel en is de bevolking “bang gemaakt”. Nochtans heeft minister Weyts zich jarenlang uitgesproken als een voorstander van zo’n kilometerheffing voor auto’s in de strijd tegen de files. Ze staat ook in het klimaatbeleidsplan dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
In volle onderhandelingen voor een nieuw Vlaams regeerakkoord, is autofiscaliteit weer helemaal actueel. Daarbij komt ook een kilometerheffing opnieuw ter sprake. Zo'n kilometerheffing zal zeker werken, schrijft professor Michel Maus, aangezien mensen altijd naar de "minst belaste weg" zoeken. Maar, vraagt Maus zich af, zal naast de bestuurder ook de maatschappij zich aanpassen aan het rekeningrijden? Want wat heeft een alleenstaande moeder die om uiterlijk 18 uur bij de crèche moet zijn aan verminderde kilometertarieven vanaf 19.30 uur? [naar artikel]
CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. Dat is vandaag te horen... [naar artikel]
CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. Dat is woensdag te horen bij verschillende onderhandelaars. N-VA is de voornaamste tegenstander. [naar artikel]
Sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens is er in Vlaanderen al voor meer dan 1,7 miljoen euro aan boetes uitschreven tegen frauderende vrachtwagenchauffeurs. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Belastingdienst. “Maar na vier maanden zijn de files nog steeds even lang”, vindt Philippe Degraef van transportkoepel Febetra. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]
13:19 De helft van de ondernemers is voor een kilometerheffing voor personenwagens als dat de files vermindert. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo. [naar artikel]
Een slimme kilometerheffing over Vlaanderen is de beste optie om de files te verkleinen en de verkeerskosten te laten dragen door wie echt met de auto rijdt. Dat is de conclusie van een langverwachte studie die door de vorige Vlaamse regering besteld werd. [naar artikel]
Een plan om rekeningrijden in te voeren lag vijf jaar lang op de tafel van de Vlaamse regering. Tot minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het een maand voor de verkiezingen begroef, omdat er “geen draagvlak” voor zou zijn. Nochtans kan ons land tot 2,3 miljard euro welvaartswinst per jaar boeken, mochten de transportbelastingen beter aansluiten bij de externe congestie- en milieukosten die de verplaatsingen veroorzaken – volgens het principe ‘de gebruiker betaalt’. Dat heeft het Federaal Planbureau berekend in een nieuwe studie die vandaag verschijnt. [naar artikel]
Superslimme tieners die niet aarden in het strakke keurslijf van je doorsnee Vlaamse school kunnen in 2023 terecht in het Buckminster College in Brugge. Een privéschool met Harry Potter-allures, opgericht door een groep wetenschappers van de VUB. Kostprijs per jaar? 10.000 euro. “Veel geld, maar we zoeken sponsors om het voor iedereen haalbaar te maken”, zegt directeur Marta Lenartowicz. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.