Toekomstige leerkrachten leren onvoldoende hoe ze hun leerlingen moeten leren lezen. Dat zegt de Taalraad na een doorlichting van Vlaamse en Nederlandse opleidingen. [naar artikel]
Elk schooljaar trekken de leerlingen van het eerste middelbaar Campus Atheneum midden september richting Hilvarenbeek (Nederland) voor hun driedaagse studiekamp. Dat deden ze ook nu weer. Het doel van deze uitstap is dat leerlingen en leerkrachten elkaar leren kennen. Ook wordt er gewerkt rond 'Leren leren'. [naar artikel]
K-pop, K-film, K-beauty, K-food en nu ook K-les. Toch in Lievegem, waar twintig leerlingen uit het secundair onderwijs sinds kort Koreaanse les volgen. Een taal die volgens kenners relatief makkelijk te leren is, maar vooral aansluit bij de jongerenhype van vandaag. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kent 2 miljoen euro toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren moeten versterken. Bedoeling is om uit die projecten een inspiratiegids te filteren die ook in andere scholen kan gebruikt worden. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kent 2 miljoen euro toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren moeten versterken. Bedoeling is om uit die projecten een inspiratiegids te filteren die ook in andere scholen kan gebruikt worden. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”. [naar artikel]
Dat de kinderen meer en beter moeten leren lezen, daar heeft iedereen dezer dagen de mond van vol, na de zwakke scores van onze leerlingen op leesvaardigheid in een internationaal onderzoek. Specialisten en experts passeerden al veelvuldig de revue, maar wat denken de jongelui er zelf over? Tien jonge ervaringsexperten getuigen over hun beste leeservaring. “Altijd eerst het boek, en dan pas de film!” [naar artikel]
Leerlingen in het secundair onderwijs moeten de fundamenten van het christendom weer beter leren kennen. Zo zullen zij onze samenleving en haar wortels beter leren begrijpen, maar ook de dialoog kunnen aangaan met andersgelovigen. De Vlaamse bisschoppen willen daarom het vak godsdienst vernieuwen. [naar artikel]
Tijdens zijn loopbaan als leerkracht in het eerste leerjaar in Deurne heeft Jozef Cavens (90) uit Pulle zo’n achthonderd leerlingen leren lezen en schrijven. De mooiste schrijfschriftjes uit zijn klas stuurde Jozef de wereld in. Hij kreeg 96 schriftjes van leerlingen uit alle uithoeken van de planeet terug. Zo groeide een unieke verzameling, die nu een permanent karakter krijgt bij de Karel de Grote Hogeschool. [naar artikel]
Het aantal leerlingen dat kiest voor het zogenoemde duale leren is verdubbeld tegenover vorig schooljaar. Op dit moment combineren bijna 1.100 leerlingen minstens 14 uur les krijgen op de schoolbanken met ervaring opdoen op de werkvloer. Dat steeds meer leerlingen in het systeem van duaal leren stappen, is vooral te danken aan het aantal studierichtingen waarin duaal leren mogelijk is, de afgelopen jaren fel uitgebreid is. [naar artikel]
Met het Leesoffensief worden adviezen gegeven over hoe we onze jeugd weer aan het lezen krijgen. Deze prioriteiten schuiven ze naar voren. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]
Dat een mens nooit te oud is om te leren, bewees de 104-jarige Kuttiyamma uit de Indische regio Kerala. Ze slaagde er namelijk in om op haar gezegende leeftijd nog te leren lezen en schrijven. [naar artikel]
Leerlingen die het vak rooms-katholieke godsdienst volgen, zullen weer meer theoretische kennis over het christendom moeten hebben. De Vlaamse... [naar artikel]
Achter de schoolbanken zitten combineren met betaald leren op de werkvloer? Steeds meer leerlingen doen dat via een opleiding duaal leren. De Vlaamse regering buigt zich momenteel over een uitbreiding van duaal leren. [naar artikel]
De meeste Vlaamse leerkrachten hebben weinig voeling met leerlingen met een migratieachtergrond. Daarom moeten lerarenopleidingen hun studenten beter coachen om les te geven aan een superdiverse klas. [naar artikel]
Dit schooljaar zijn er 1.094 leerlingen in 42 studierichtingen die gekozen hebben voor duaal leren. Vorig schooljaar ging het nog maar om 433 leerlingen in 19 richtingen, zo meldt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits zaterdag. [naar artikel]
Uit internationaal onderzoek blijkt dat het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen in 10 jaar tijd sterk gedaald is. Dat Vlaanderen zo zwak scoort, komt omdat scholen minder tijd besteden aan lezen dan andere landen. Maar ook Vlaamse ouders lezen weinig voor aan hun kinderen. [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De resultaten voor techniek in de eerste graad van het middelbaar onderwijs zijn dan weer positief. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) donderdag heeft bekendgemaakt. [naar artikel]
DIEPENBEEKVanaf september moeten leerlingen de Bijbel weer leren kennen tijdens de lessen rooms-katholieke godsdienst. Naast Bijbelverhalen komt er meer aandacht voor de fundamenten van het christendom. Docent Griet Liebens van hogeschool UCLL in Diepenbeek werkte mee aan de uitwerking van het nieuwe leerplan. “De bisschoppen hebben ons niets gedicteerd. Godsdienstleerkrachten voelden zelf dat we de christelijke traditie weer meer moeten inzetten.” [naar artikel]
Vlaamse leerlingen behoren qua leesvaardigheden en wiskunde bij de wereldtop. Waalse leerlingen bengelen dan weer helemaal onderaan. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een uitgebreide studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso), waaraan meer dan dertig landen deelnamen. Opvallend is wel dat Vlaamse tieners ondanks hun hoge leerprestaties niet graag naar school gaan en ook maar weinig lezen voor het plezier. [naar artikel]
Dramatisch zijn ze, de scores van onze leerlingen voor leesvaardigheid, zo blijkt uit het internationale PISA-onderzoek. Dé methode om ze op te krikken, is méér lezen. En dé truc om meer te ¬lezen, is de juiste boeken kiezen, zo weten schrijvers. Dit zijn hun recepten – en ¬boekentips – om het tij te keren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.