09:00 Voor wiskunde, lezen en wetenschappelijke vaardigheden presteren Vlaamse leerlingen steeds slechter. Dat blijkt uit de driejaarlijkse PISA-studie in opdracht van de Organisatie voor Economische Samenw... [naar artikel]
Vlaamse leerlingen van 15 jaar scoren wel nog steeds beter dan hun Frans- en Duitstalige collega's, maar ze scoren steeds slechter op wiskunde, lezen en wetenschappen. Dat blijkt uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek. [naar artikel]
15:22 Het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen is in tien jaar tijd sterk gedaald. Vlaanderen scoort minder goed dan het West-Europees gemiddelde. [naar artikel]
11:00 Opnieuw scoren Vlaamse leerlingen slechter voor wiskunde, lezen en wetenschappen. Dat blijkt uit de internationale PISA-studie in opdracht van de OESO. ‘Corona is geen excuus.’ [naar artikel]
Leerlingen in het basisonderwijs scoren minder goed op begrijpend lezen en luisteren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een Vlaamse studie naar de kennis van de eindtermen. In totaal haalt 84 procent van de leerlingen de eindtermen, tegenover 92 procent in 2013. [naar artikel]
Uit internationaal onderzoek blijkt dat het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen in 10 jaar tijd sterk gedaald is. Dat Vlaanderen zo zwak scoort, komt omdat scholen minder tijd besteden aan lezen dan andere landen. Maar ook Vlaamse ouders lezen weinig voor aan hun kinderen. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen zijn er volgens de resultaten van het nieuwe PISA-onderzoek zowel voor wiskunde, lezen als wetenschappen significant op achteruitgegaan. Nooit eerder scoorden ze slechter. “Dit mag ons niet ontmoedigen, maar juist aanmoedigen om door te zetten met de hervormingen.” [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]
De kennis van het Nederlands is opnieuw gedaald. Amper acht op de tien leerlingen voldoen op het einde van de basisschool aan de eindtermen, een steeds groter wordende groep haalt die minimumdoelstellingen niet. Zowel voor lezen als voor luisteren scoorden de zesdejaars in 2018 significant slechter dan vijf jaar eerder. [naar artikel]
Op het vlak van begrijpend lezen zijn Vlaamse leerlingen er de laatste jaren opnieuw sterk op achteruitgegaan. Ten opzichte van 2006 hebben ze een leesachterstand opgelopen van tien maanden, blijkt dinsdag uit internationaal onderzoek. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) noemt de cijfers “dramatisch”. [naar artikel]
Alweer een mokerslag voor ons onderwijs: in een nieuwe internationale studie scoren Vlaamse leerlingen voor wiskunde en wetenschappen fors minder dan de vorige ronde. “Ik ga de bar slechte resultaten niet minimaliseren”, zegt Vlaams onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
10:00 Ooit behoorden Vlaamse basisschoolleerlingen tot de wereldtop voor leesvaardigheid, vandaag scoren onze tienjarigen slechter dan de doorsneeleerling in meer dan 50 andere landen. Corona is niet de eni... [naar artikel]
Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken. [naar artikel]
Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen lezen niet graag: ze doen het enkel als het echt moet. De helft van de Vlaamse 15-jarigen vindt lezen gewoon tijdverlies, blijkt... [naar artikel]
Vlaamse leerlingen zijn er volgens de resultaten van het nieuwe PISA-onderzoek zowel voor wiskunde, lezen als wetenschappen significant op achteruitgegaan. Nooit eerder scoorden ze slechter. “Dit mag ons niet ontmoedigen, maar juist aanmoedigen om door te zetten met de hervormingen.” [naar artikel]
Vlaamse 10-jarigen gaan er alweer op achteruit op het vlak van wiskunde en wetenschappen. Een steeds grotere groep beheerst niet het absolute basisniveau. Dat is de weinig opbeurende conclusie van een grootschalig onderzoek, waarbij Vlaamse scholieren worden vergeleken met leeftijdsgenoten uit grote delen van de wereld. [naar artikel]
De onderwijskoepels willen lezen buiten de school stimuleren en leraars bewust maken van hun voorbeeldfunctie op het vlak van lezen. De koepels reageren zo op het nieuws van vorige week dat Vlaamse kinderen de laatste jaren slechter scoren op begrijpend lezen. [naar artikel]
Leerlingen met een migratieachtergrond lopen in ons land dubbel zoveel risico om slechter te presteren op academisch vlak. Dat blijkt uit het... [naar artikel]
Leerlingen met een migratieachtergrond lopen in ons land dubbel zoveel risico om slechter te presteren op academisch vlak. Dat blijkt uit het... [naar artikel]
De Vlaamse 15-jarigen blijven beter dan hun Duitstalige of Franstalige leeftijdsgenoten in lezen, wiskunde en wetenschappen, maar ze scoren wel opnieuw slechter dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit driejaarlijkse PISA-onderzoek, dat vandaag wordt voorgesteld. De daling is zichtbaar in alle onderwijsvormen. Vlaanderen gaat achteruit op vlak van de drie competenties. Zo daalde de gemiddelde […] Het bericht Vlaamse leerlingen scoren opnieuw slechter op wiskunde, lezen en wetenschappen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
BrusselVlaamse leerlingen scoren ondermaats voor begrijpend lezen. In West-Europa lezen alleen kinderen uit Wallonië en Frankrijk nog slechter. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek (PIRSL) in 45 landen en tien regio’s waaraan de KU Leuven heeft meegewerkt. Vlaanderen daalt in tien jaar tijd van de 8ste naar de 32ste plaats in de ranking. Zo’n daling hebben de onderzoekers nog nooit eerder gezien. “Een eenduidige verklaring is er niet”, zegt Bieke De Fraine van het Centrum voor onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.