Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]
15:22 Het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen is in tien jaar tijd sterk gedaald. Vlaanderen scoort minder goed dan het West-Europees gemiddelde. [naar artikel]
Leerlingen in het basisonderwijs scoren minder goed op begrijpend lezen en luisteren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een Vlaamse studie naar de kennis van de eindtermen. In totaal haalt 84 procent van de leerlingen de eindtermen, tegenover 92 procent in 2013. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden... [naar artikel]
09:00 Voor wiskunde, lezen en wetenschappelijke vaardigheden presteren Vlaamse leerlingen steeds slechter. Dat blijkt uit de driejaarlijkse PISA-studie in opdracht van de Organisatie voor Economische Samenw... [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]
Wereldtop of zelfs subtop? Voor Vlaamse tienjarigen zijn ze op het vlak van leesvaardigheid onbereikbaar. Hun resultaten zijn ten opzichte van tien jaar geleden in vrije val. Vooral een gebrek aan enthousiasme en te weinig leestijd op school spelen de leerlingen parten. [naar artikel]
In gemeentelijke basisschool De Regenboog in Hemiksem zit een keer per week een opvallende leerling op de schoolbanken. Leo, een labradoodle van twee jaar, motiveert er de leerlingen van het eerste leerjaar om te lezen. Als ze het goed doen, volgt een knuffelmoment en mogen ze Leo een koekje geven. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen lezen niet graag: ze doen het enkel als het echt moet. De helft van de Vlaamse 15-jarigen vindt lezen gewoon tijdverlies, blijkt... [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs boert opnieuw achteruit. Onze leerlingen scoren in de nieuwste PISA-studie van de OESO alweer minder goed dan drie jaar geleden. Ze verliezen hun Europese koppositie voor wiskunde. Ook is de kloof tussen rijke en arme leerlingen nog steeds nergens zo groot als hier. [naar artikel]
Vijftien procent van de Vlaamse jongeren tussen 18 en 34 jaar leest minstens wekelijks een magazine. Dat blijkt uit een bevraging van Statistiek Vlaanderen, het statistiekbureau van de Vlaamse overheid. Ouderen lezen dan weer vaker tijdschriften. [naar artikel]
De Vlaamse leerlingen zijn goed in wiskunde. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat werd voorgesteld door Vlaams minister van Onderwijs [naar artikel]
Vlaamse leerlingen van 15 jaar scoren wel nog steeds beter dan hun Frans- en Duitstalige collega's, maar ze scoren steeds slechter op wiskunde, lezen en wetenschappen. Dat blijkt uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek. [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs boert opnieuw achteruit. Onze leerlingen scoren in de nieuwste PISA-studie van de OESO alweer minder goed dan drie jaar geleden. Ze verliezen hun Europese koppositie voor wiskunde. Ook is de kloof tussen rijke en arme leerlingen nog steeds nergens zo groot als hier. [naar artikel]
Nieuwe leerplannen die minder abstract en praktischer zijn, kunnen voor een verbetering van het wiskundeniveau in het basisonderwijs zorgen. Dat zegt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG). Die reageert daarmee op het nieuws dat leerlingen in het zesde leerjaar minder goed scoren voor wiskunde dan vijf jaar geleden. Het GO! en het Katholiek Onderwijs vragen dan weer dringend meer en betere leerkrachten. [naar artikel]
Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.461 lagereschoolkinderen. "Wie niet goed leert lezen, mist heel zijn leven kansen", klinkt het. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen behoren qua leesvaardigheden en wiskunde bij de wereldtop. Waalse leerlingen bengelen dan weer helemaal onderaan. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een uitgebreide studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso), waaraan meer dan dertig landen deelnamen. Opvallend is wel dat Vlaamse tieners ondanks hun hoge leerprestaties niet graag naar school gaan en ook maar weinig lezen voor het plezier. [naar artikel]
Hogeschoolstudenten beheersen steeds minder goed het Nederlands. Dat blijkt uit een onderzoek van de hogeschool Odisee, dat De Standaard kon inkijken. In vergelijking met vijf jaar geleden blijken studenten steeds minder goed begrijpend te kunnen lezen en hebben ze ook een kleinere woordenschat. Volgens de hogeschool is de situatie problematisch. [naar artikel]
Op het vlak van begrijpend lezen zijn Vlaamse leerlingen er de laatste jaren opnieuw sterk op achteruitgegaan. Ten opzichte van 2006 hebben ze een leesachterstand opgelopen van tien maanden, blijkt dinsdag uit internationaal onderzoek. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) noemt de cijfers “dramatisch”. [naar artikel]
Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken. [naar artikel]
Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.