Als klanten online schoenen bij Torfs bestellen, dan keert een op de vier schoendozen naar de winkel terug. Gratis retour is daardoor niet houdbaar, zegt CEO Wouter Torfs. ‘Maar uiteraard gaan wij klanten niet laten betalen als de grote jongens dat ook niet doen. Vandaar dat ik voorstel dat de overheid ingrijpt’, zegt Wouter Torfs […] The post Schoenen Torfs: ‘Verbied gratis retour van pakjes’ appeared first on Business AM. [naar artikel]
Ook Unizo gooit zich op het klimaatdebat: volgens de zelfstandigenorganisatie moet het gedaan zijn met het gratis terugzenden van pakjes. En ondernemers die een bos planten op een perceel dat ze even niet nodig hebben, moeten die bomen nadien weer mogen kappen. [naar artikel]
Koop jij ook al eens iets online dat je vervolgens gratis terugstuurt? Hoe goedkoper het product, hoe groter de kans dat het weggegooid of vernietigd wordt. Zo werd vorig jaar in de EU voor liefst 22 miljard euro aan geretourneerde kledij en elektronica vernietigd. Welke impact heeft dat en hoe kunnen we dat indijken? [naar artikel]
Een hele resem zomerjurken bestellen, de leukste uitkiezen, en de andere negen terugsturen. We doen het steeds meer, maar al dat gratis retourneren drukt de winst bij webwinkels. Als de klant niet meewerkt, is het straks misschien uit met de bestelpret. [naar artikel]
Nooit stopten er zoveel bestelwagentjes aan onze voordeur als het voorbije anderhalf jaar. Bpost bezorgt hier dagelijks een 500.000 pakjes, PostNL zo’n 200.000. Maar heel vaak moeten die camionettes terug. De retour draait overuren. En dat bezorgt webshops hoofdpijn, want het kost hen geld en werk. Bol.com huurt nu zelfs een gespecialiseerd bedrijf in om een deel van de Belgische retourproducten een tweede leven te geven. [naar artikel]
Nooit stopten er zoveel bestelwagentjes aan onze voordeur als het voorbije anderhalf jaar. Bpost bezorgt hier dagelijks een 500.000 pakjes, PostNL zo’n 200.000. Maar heel vaak moeten die camionettes terug. De retour draait overuren. En dat bezorgt webshops hoofdpijn, want het kost hen geld en werk. Bol.com huurt nu zelfs een gespecialiseerd bedrijf in om een deel van de Belgische retourproducten een tweede leven te geven. [naar artikel]
Online shoppen is sinds corona populairder dan ooit. Het aantal producten dat online wordt besteld en opgestuurd, is in België vorig jaar met 78 procent gestegen, en elke dag zijn er 52 webshops bij gekomen. Dat heeft ook een schaduwzijde: al die pakjes versturen is een zware belasting voor het milieu, en nog meer als we ze terugsturen. [naar artikel]
De online verkoop bij de zelfstandige handelaar is duidelijk over de coronapiek heen. Twee jaar na de enorme boost blijkt de e-commerce voor een aantal lokale retailers een tijdelijk initiatief te zijn geweest. Voor amper vier op de tien zelfstandigen en kmo’s is de webshop rendabel. De grote boosdoener? De verpletterende buitenlandse internetgiganten. “Neem ik een nieuw merk in assortiment, zal ik altijd eerst nagaan of dit ook bij Zalando te vinden is, grote kans dat het een no-go wordt.” [naar artikel]
“De prijzenoorlog tussen de supermarkten, met hoge kortingen en gratis producten, moet worden gestuit”, zo vindt Vlaams Parlementslid Grete Remen (N-VA, foto). “De gratismentaliteit zorgt voor onleefbare marges, voedselverspilling en milieuvervuiling.” Remen pleit voor een aanpak naar Frans voorbeeld, waar gratis wordt verboden en er een minimummarge van 10 procent wordt ingevoerd op voedingsproducten. [naar artikel]
Hij is ondertussen de tel kwijt, maar Deinzenaar Xavier Mares (58) krijgt al sinds januari bijna dagelijks pakjes toegestuurd, die hij niet heeft besteld. De pakjes zijn bedoeld voor een zekere Anne Bakker die zogezegd op zijn adres in Sint-Martens-Leerne woont. “Een oplichter probeert eerst mensen geld af te troggelen via de zoekertjessite 2dehands.be en laat de producten vervolgens op mijn adres leveren. Ik kreeg ook al tientallen telefoontjes van mensen die het niet vertrouwden”, zegt Xavier. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.