De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over 1733, het snelkiesnummer voor niet-dringende hulpverlening dat stap... [naar artikel]
De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over 1733, het snelkiesnummer voor niet-dringende hulpverlening dat stap voor stap wordt ingevoerd in België. Dat meldt Gazet van Antwerpen. [naar artikel]
De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over 1733, het snelkiesnummer voor niet-dringende hulpverlening dat stap voor stap wordt ingevoerd in België. [naar artikel]
De spoedartsen in ons land hebben zware kritiek op het nieuwe noodnummer 1733. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. Het noodnummer komt er binnenkort (wellicht in 2021) en moet niet dringende hulpverlening in goede banen leiden. Maar er zijn dus bezwaren. [naar artikel]
Spoedartsen nemen het op voor hun patiënten en stellen dat de overconsumptie van spoedeisende zorg een “hardnekkige mythe” is. Ze kanten zich tegen het voorstel van twaalf “zogenaamde experts” om patiënten zelf financieel te laten opdraaien voor “overbodige” dokters- of ziekenhuisbezoeken. “Wij weigeren patiënten te beschouwen als criminelen die iets hebben misdaan en moeten worden beboet”, zegt Jan Stroobants, spoedarts in het Antwerpse Middelheimziekenhuis en voorzitter van de beroepsvereniging van Belgische spoedartsen. [naar artikel]
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) is bezig met een reeks maatregelen om de druk op spoedartsen te verlichten. Meer patiënten moeten richting huisartsen in plaats van naar spoed, en er worden grote traumacentra gecreëerd om de zwaarste gevallen te behandelen. Dat zegt de minister in reactie op nieuw onderzoek waaruit blijkt dat de helft van de spoedartsen overweegt te stoppen. [naar artikel]
De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over het snelkiesnummer 1733. Dat zou volgend jaar permanent bereikbaar moeten zijn voor niet-dringende hulp. Wie naar 1733 belt, wordt verwezen naar de huisarts van wacht, de eigen huisarts op een later tijdstip of toch naar een spoeddienst. “Maar mensen kunnen zelf inschatten waar en op welk moment ze met hun gezondheidsklacht moeten zijn, veel beter dan een telefonist”, zegt spoedarts Jan Stroobants. Bovendien blijkt uit onderzoek door de Universiteit Antwerpen dat de keuze van een calltaker vaak onveilig is voor de patiënt en het systeem inefficiënt is. [naar artikel]
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) is bezig met een reeks maatregelen om de druk op spoedartsen te verlichten. Dat zegt de minister in reactie op nieuw onderzoek waaruit blijkt dat de helft van de spoedartsen overweegt te stoppen. Meer patiënten moeten richting huisartsen in plaats van naar spoed, en er worden grote traumacentra gecreëerd om de zwaarste gevallen te behandelen. [naar artikel]
Om valse bellers af te remmen, wil minister Jan Jambon (N-VA) het gebruik van een keuzemenu uittesten bij het noodnummer 112. 'Zullen mensen in grote paniek dat wel kunnen?', werpen spoedartsen op. [naar artikel]
Bij ziektesymptomen meteen op consultatie gaan bij ‘dokter Google’: het is ietwat controversieel omdat zo’n online verdict je onnodig angstig kan maken. Nieuw onderzoek suggereert echter dat wie symptomen op internet opzoekt net een betere diagnose kan stellen. [naar artikel]
Er komt heel wat kritiek op het noodnummer 1722 na het stormweekend. Verschillende mensen klagen aan dat ze urenlang niemand vastkregen op de... [naar artikel]
Hoe kunnen we het tekort aan spoedartsen aanpakken, en hun balans werk-privé verbeteren? Misschien wel met een computer-app, ontwikkeld door een Limburgs dienstverleningsbedrijf. Dat de werksituatie van spoedartsen vaak moeilijk is, werd zo'n 3 weken geleden pijnlijk duidelijk. Er circuleerde toen een foto van een slapende spoedarts in het AZ Nikolaas in Sint-Niklaas. De nieuwe app zou dergelijke situaties moeten kunnen voorkomen. [naar artikel]
Google ‘pijn op de borst’ en je bent maar een paar muisklikken verwijderd van de - meestal onterechte - diagnose ‘hartinfarct’. Over de gevaren en de voordelen van gezondheidsinformatie via het internet, schreef Marleen Finoulst het boek ‘Dokter Google’. [naar artikel]
De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over het snelkiesnummer 1733. Dat zou volgend jaar permanent bereikbaar moeten zijn voor niet-dringende hulp. Wie naar 1733 belt, wordt verwezen naar de huisarts van wacht, de eigen huisarts op een later tijdstip of toch naar een spoeddienst. ‘Maar mensen kunnen zelf inschatten waar en op welk moment ze met hun gezondheidsklacht moeten zijn, veel beter dan een telefonist’, zegt spoedarts Jan Stroobants. Bovendien blijkt uit onderzoek door de Universiteit Antwerpen dat de keuze van een calltaker vaak onveilig is voor de patiënt en het systeem inefficiënt is. [naar artikel]
Vlaamse ziekenhuizen liggen vol. De kans is zelfs groot dat in de komende dagen geplande opnamen zullen moeten worden uitgesteld. Spoedartsen vragen huisdokters ook om patiënten niet te snel door te sturen. [naar artikel]
Jongeren hebben geen benul meer van de gevaren van drugs. Dat zegt Jan Stroobants, de voorzitter van de vereniging van Belgische spoedartsen. Hij ziet steeds vaker patiënten in het ziekenhuis die het gevaar niet kennen van wat ze hebben ingenomen. “Druggebruik wordt genormaliseerd. Nochtans moet je niet verslaafd zijn om door drugs te overlijden.” [naar artikel]
Je symptomen opzoeken via Google, uitkomen bij de vreselijkste ziekte en vervolgens in paniek een afspraak maken bij de huisarts: de diagnose van dokter Google resulteert vaak in meer onnodige stress dan in betrouwbare medische feiten. Maar niet altijd, zo blijkt. Nieuw onderzoek stelt dat het opzoekingswerk zinvol kan zijn om eierstokkanker te ontdekken in een vroeg stadium. [naar artikel]
Software van Google Health slaagt erin om met artificiële intelligentie borstkanker beter te herkennen dan echte dokters. “Zo kan borstkanker nog preciezer opgespoord worden”, zegt borstkankerspecialist professor Patrick Neven. [naar artikel]
Dik zijn én een gelukkige relatie hebben: het is geen evidentie. Dat suggereert althans het nieuwe Play4-programma ‘Da’s dikke liefde’. De reeks volgt vier gezette koppels die de strijd aangaan met hun ongezonde leefgewoonten. Maar het concept botst op forse kritiek. “Alweer dat cliché dat alles beter wordt door af te vallen.” [naar artikel]
Huisartsen Marleen Finoulst en Patrik Vankrunkelsven worden vaak geconfronteerd met patiënten die eerst dokter Google hebben geraadpleegd of zich laten leiden door onheilspellende of hoeraberichten in de media. Daarom hebben ze het boek 'Van chocolade word je slimmer' geschreven. "Soms maakt het mensen onnodig ongerust, leer daarom kritisch kijken naar wat je op het internet leest", zegt Finoulst. Vijf mythes onder de loep genomen en enkele tips hoe je ze zelf in de toekomst kunt ontkrachten. [naar artikel]
De spoedartsen verwerpen het voorstel om een ‘spoedboete’ uit te schrijven voor patiënten die zich met ogenschijnlijk kleine klachten op de spoedafdeling aanbieden. Het gaat om één van de pistes uit de visie van twaalf topfiguren uit de Belgische zorgsector voor de volgende regering. [naar artikel]
Gênant of lastig kwaaltje? Dan is 'dokter Google' snel geraadpleegd, en met een snelle zoeksessie denken we zelf de diagnose wel te kunnen [naar artikel]
Spoeddiensten worden sinds de verscherping van de coronamaatregelen gisteren overstelpt met bezorgde patiënten. Dat zegt Jan Stroobants, voorzitter van de Belgische Vereniging van Spoedartsen en hoofd spoedgevallen in het algemeen ziekenhuis ZNA Middelheim. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.