Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
Met een leuke show en tientallen joelende, uitgelaten schoolkinderen nam rederij CMB woensdagmiddag de ‘Hydroville’, het eerste schip ter wereld dat ook op waterstof vaart, in gebruik. De Hydroville wordt door de rederij meteen als eigen waterbus in gebruik genomen om CMB-personeel uit het Waasland dagelijks over te zetten vanuit Kruibeke naar de bedrijfszetel op het Antwerpse Zuid. [naar artikel]
Dinsdag werd het grootste schip ter wereld op waterstof gedoopt. Het is een ontwikkeling van de Antwerpse rederij CMB, die daarmee in jaar tijd drie wereldprimeurs met waterstof te pakken heeft. [naar artikel]
Momenteel ligt er een waterstofnetwerk van 600 km onder onze Belgische voeten. Met de waterstofwet ambieert ons land om de draaischijf te worden voor het transport van waterstof. Maar is waterstof het aardgas van de toekomst? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Pieter Vingerhoets van VITO/EnergyVille. [naar artikel]
De Antwerpse rederij CMB heeft het grootste schip ter wereld op waterstof gemaakt. Dat gebeurde via CMB.Tech, het onderdeel van CMB dat schone technologie ontwikkelt. Het schip zal worden gebruikt om onderhoudspersoneel van windmolens op zee te vervoeren. CMB wil vanaf 2025 ook 28 grote schepen van het ene naar het andere werelddeel laten varen zonder één gram CO2-uitstoot. [naar artikel]
Het Limburgse afvalbedrijf Bionerga heeft een eerste vuilniswagen op aardgas in Sint-Truiden en Hasselt rondrijden. In de toekomst wil Bionerga nog een stapje verder gaan en in Limburg vrachtwagens op waterstof laten rijden. Het waterstof zal dan geproduceerd worden met stroom van de nieuwe energiehub in Beringen. [naar artikel]
Lees dit artikel: MSC wil bouw van cruiseschip op waterstof onderzoeken Rederij MSC gaat samen met de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri en gasbedrijf Snam een haalbaarheidsstudie opzetten naar de bouw van een cruiseschip op waterstof. Het zou gaan om een wereldwijde primeur. De bedoeling van de studie is om de logistieke en technische uitdagingen op te lijsten. De studie zal twaalf maanden in beslag nemen. Afhankelijk van […] Lees dit artikel: MSC wil bouw van cruiseschip op waterstof onderzoeken [naar artikel]
De Antwerpse rederij Compagnie Maritime Belge (CMB) heeft de eerste sleepboot ter wereld ontworpen die grotendeels op waterstof vaart. Over twee jaar zou de milieuvriendelijke boot klaar zijn. [naar artikel]
CMB.tech, een divisie van de Antwerpse rederij CMB van de redersfamilie Saverys, bouwt mee aan het eerste openbare tankstation voor groene waterstof op het Afrikaanse continent. In het nieuws: Cleanergy Solutions Namibia start met de bouw van Afrika’s eerste openbare tankstation voor groene waterstof én de productie ervan vlakbij. Het gaat om een joint venture […] [naar artikel]
De Antwerpse rederij CMB heeft als eerste een boot ontwikkeld die vaart op waterstof. De catamaran wordt ingezet om personeel van de rederij snel naar kantoor te brengen. Maar het is ook een proefproject om de waterstoftechnologie te testen voor de scheepvaart. [naar artikel]
Vanmiddag is in Nederland de Hydrogen Challenge van start gegaan, een evenement om het belang van waterstof te belichten in ons mobiliteitsvraagstuk voor de toekomst. Ook een team van de Vlaamse Thomas More-hogeschool rijdt mee. Maar hoe werkt het nu weer precies, en hoe milieuvriendelijk is het? [naar artikel]
In Rozenburg, een deelgemeente van Rotterdam, start begin volgend jaar een project waarin woningen verwarmd zullen worden met waterstofgas. Hoewel het om een bescheiden proefproject gaat, hebben onze noorderburen plannen om van waterstof een brandstof voor de toekomst te maken. [naar artikel]
Uitstekende beleggers die niet vies zijn van wat risico kijken niet te veel achteruit. Ze kijken vooruit. Ze zijn voortdurend op zoek naar trends die zich aandienen en waaraan ondernemingen veel geld kunnen verdienen. Beursexpert Pascal Paepen duidt die trends voor ons. Vandaag heeft hij het over het potentieel van auto’s op waterstof. “Ook beleidsmakers geloven meer en meer in een toekomst op waterstof.” Is het nu het ideale moment om erin te investeren? [naar artikel]
De energiedrager waterstof zal niet eeuwig een nichegas blijven, meent René Peters van het Nederlandse energie-onderzoeksinstituut TNO. “Waar we nu nog heel veel gas en olie gebruiken, gaan we in de toekomst vooral waterstof gebruiken”, zo betoogt de business director in een gesprek met Business AM Radio. Er zijn verschillende soorten H2: groene waterstof, geproduceerd […] [naar artikel]
De Antwerpse rederij Flandria heeft via een verregaande samenwerking met de Nederlandse rederij De Zilvermeeuw, haar voortbestaan verzekerd. Beide maatschappijen hebben de Antwerp Boat Company BV opgericht, die alle Antwerpse activiteiten zal exploiteren. Aan het merk Flandria verandert weinig, de naam blijft gewoon bestaan. [naar artikel]
Uitstekende beleggers die niet vies zijn van wat risico kijken niet te veel achteruit. Ze kijken vooruit. Ze zijn voortdurend op zoek naar trends die zich aandienen en waaraan ondernemingen veel geld kunnen verdienen. Beursexpert Pascal Paepen duidt die trends voor ons. Vandaag heeft hij het over het potentieel van auto’s op waterstof. “Ook beleidsmakers geloven meer en meer in een toekomst op waterstof.” Is het nu het ideale moment om erin te investeren? [naar artikel]
De verkoop van benzine- en dieselauto’s wordt tegen 2035 verboden en dat zal onze manier van autorijden ingrijpend veranderen. Of toch niet? Onze autospecialisten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn namen de proef op de som en reden van Kontich naar Berlijn met een auto van de (nabije) toekomst. De ene elektrisch, de andere op waterstof. Na een bewogen roadtrip van bijna 1.500 kilometer kwamen ze tot enkele verrassende conclusies: “Elektrische SUV’s? Dat is je reinste onzin.” [naar artikel]
Elektrisch verwarmen met warmtepompen, elektrisch rijden… Elektriciteit lijkt bij uitstek de manier om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar is het echt de weg vooruit? Of kiezen we toch beter voor waterstof? En halen we wel op tijd de Europese klimaatdoelstellingen? Bouwsite Livios klopte aan bij energiespecialist Ronnie Belmans, onder meer medeoprichter van onderzoeksinstituut EnergyVille. Hij deelt zijn ongezouten mening. “Waterstof is nog veel minder veilig dan aardgas.” [naar artikel]
De tijd dringt. Vinden wij dat menselijk leven op onze aardbol in de toekomst mogelijk moet blijven, moeten wij het stuur radicaal omgooien en met zijn allen anders gaan leven. Dat kan op velerlei manieren. Autorijden op stroom of waterstof is daar een van waarbij die laatste mogelijkheid eerst komaf moet maken met een reeks vooroordelen. [naar artikel]
De verkoop van benzine- en dieselauto’s wordt tegen 2035 verboden en dat zal onze manier van autorijden ingrijpend veranderen. Of toch niet? Onze autospecialisten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn namen de proef op de som en reden van Kontich naar Berlijn met een auto van de (nabije) toekomst. De ene elektrisch, de andere op waterstof. Na een bewogen roadtrip van bijna 1.500 kilometer kwamen ze tot enkele verrassende conclusies: “Elektrische SUV’s? Dat is je reinste onzin.” [naar artikel]
Een van de specialere auto’s op HLN Drive is de Toyota Mirai. Hij rijdt op waterstof en bovendien claimt de Japanse autobouwer dat de wagen de lucht zuivert wanneer hij rijdt. Dat bekijken we eens van naderbij. [naar artikel]
Als we de auto van de toekomst milieuvriendelijk willen maken, dan investeren we beter in waterstof dan in batterijen. Dat blijkt uit een onderzoek van het gerenommeerde Duitse Fraunhofer Institut. [naar artikel]
De rederij P&O Ferries, die onder meer vaart tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, ontslaat op staande voet zo'n 800 Britse bemanningsleden. Ze worden vervangen door andere, goedkopere krachten. Op die manier wil de rederij, die al een tijd in financieel slechte papieren zit, naar eigen zeggen de toekomst van het bedrijf verzekeren. Maar de Britse vakbonden gaan in het verzet. [naar artikel]
Volgens deskundigen zijn CO2 en waterstof de sleutelelementen van Europa’s toekomstige koolstofarme synthetische brandstofindustrie. De twee moleculen kunnen worden gecombineerd om onder meer synthetische brandstoffen en synthetisch methaan te produceren, die fossiele brandstoffen kunnen vervangen en tegelijk CO2 uit de atmosfeer kunnen halen. De essentie: Een mix van CO2 en waterstof maakt het mogelijk synthetische […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.