De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk... The post Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de […] Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De coronacrisis heeft een grote invloed gehad op onze mobiliteit. De auto en het openbaar vervoer verliezen terrein, terwijl alternatieve vervoersmiddelen voor korte afstanden populairder werden. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van verkeersinstituut Vias, dat daar kansen in ziet. “Als we hervallen in oude gewoonten zitten we meteen weer met dezelfde verkeersproblemen.” [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Eerste aflevering: station Antwerpen-Zuid. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
De Belgische werknemers kiezen nog altijd massaal voor de auto om naar het werk te gaan. Vooral in Wallonië is de auto alomtegenwoordig: 94 procent van de werknemers stapt er ‘s ochtends in de wagen. Van de alternatieven is de fiets het populairst in Vlaanderen en het openbaar vervoer in Brussel. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx. [naar artikel]
In het Verenigd Koninkrijk kon recent een hernieuwde belangstelling in het busvervoer worden opgetekend. De populariteit van het fietsen kende nagenoeg tegelijkertijd eveneens een sterke toename. Analisten wijzen daarbij naar de hogere benzineprijzen, die in het busvervoer dan ook leiden tot een herstel van de reizigersaantallen. Onder invloed van de coronacrisis had het openbaar vervoer […] [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
De Duitse regering denkt er ernstig over na om openbaar vervoer voor pendelaars - al dan niet tijdelijk - gratis te maken in bepaalde steden om er... [naar artikel]
Zijn de trein, tram en bus een degelijk alternatief voor het bumper aan bumper rijden met de auto? Wat zijn momenteel de pijnpunten en vooral wat kunnen we eraan doen? Ticket bij de hand, want voor de tweede dag van deze reeks in de Week van de Mobiliteit nemen we het openbaar vervoer. [naar artikel]
Het gebruik van de auto zal met 3,6 procent dalen, als de salariswagens van de weg zouden verdwijnen. Dat heeft het Planbureau berekend. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer zou met 6,7 procent stijgen. Opvallend is dat ook het vrachtwagenvervoer licht zou toenemen. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Brussel scoort in vergelijking met andere Europese grootsteden slecht op het ontraden van autogebruik, openbaar vervoer en fietsveiligheid. Dat blijkt uit een nieuwe studie waarover De Morgen vandaag bericht. In Brussel gebeuren liefst vier op de tien verplaatsingen nog altijd per ‘persoonlijk gemotoriseerd voertuig’. Enkel Rome scoort slechter in Europa, zo staat in de studie, […] Het bericht Brussel scoort slecht op vlak van mobiliteit verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De luchtvervuiling door verkeer in de Europese steden toont een zorgwekkende toename. Dat zegt Greenpeace naar aanleiding van een rapport met toekomstige scenario's voor luchtvervuiling. Als we niet uitkijken, kunnen we (op termijn) zelfs aan hogere waarden komen dan voor de coronacrisis. We lijken bang te zijn van het openbaar vervoer en dat duwt ons weer in de auto. Met alle gevolgen van dien. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 3: treinstation Noorderkempen. [naar artikel]
19:08 Het had wijlen sp.a-politicus Steve Stevaert allicht als muziek in de oren geklonken: de nieuwe Duitse regering overweegt het openbaar vervoer voor pendelaars gratis te maken in sommige steden om de l... [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.