Om de leerachterstand bij leerlingen weg te werken komen er de volgende jaren telkens 540 extra leerkrachten bij. Voor volgend schooljaar wordt ook de operatie bijsprong voortgezet, waarbij nog eens 2000 voltijdse krachten kunnen worden ingezet om leerlingen bij te spijkeren. Daarnaast worden ook de centra voor leerlingbegeleiding versterkt om het mentale welzijn van alle leerlingen te bewaken. Op die manier wil onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) de leerachterstand door corona ombuigen in een voorsprong. [naar artikel]
De leerachterstand die opgelopen werd tijdens de coronacrisis is nog niet weggewerkt. Vooral bij de taalvakken blijven scholieren achterophinken. Dat zeggen onderzoekers van de KU Leuven die de recentste IDP-toetsen van het katholiek onderwijs analyseerden. Opvallend: de leervertraging is groter bij de sterkste leerlingen dan bij de zwakkere. [naar artikel]
In het basisonderwijs liepen leerlingen geen grote leerachterstand op door corona. Dat blijkt uit de gestandaardiseerde toetsen die kinderen in het zesde leerjaar voorgeschoteld kregen. Nochtans maakten scholen zelf zich volgens de Vlaamse onderwijsinspectie wel grote zorgen over “de negatieve impact van corona op de leervorderingen” van hun leerlingen. Maar na een analyse van de proeven lijkt de situatie dus toch goed mee te vallen. [naar artikel]
De examens zijn pas begonnen, maar nu al is duidelijk dat het voor scholen weer deliberaties met kopzorgen worden. De leerachterstand opgelopen door corona laat zich nog steeds voelen en door het lerarentekort hebben kinderen grote brokken leerstof gemist. “Het is dansen op een slappe koord”, zegt directeur Sam Heyerick. [naar artikel]
Volgens 85% van de leerkrachten in het lager onderwijs is er leerachterstand bij leerlingen door corona. Opvallend is dat het volgens 73% van de leerkrachten maar bij enkele leerlingen het geval is. Dat blijkt uit een enquête van online leerplatform Bingel, dat tien jaar bestaat. [naar artikel]
86 procent van de leerkrachten in de lagere school merkt een leerachterstand bij zijn of haar leerlingen, als gevolg van corona. Dat blijkt uit een enquête van Van In, de maker van online leerplatform Bingel. Eén op de acht leerkrachten ziet die zelfs bij alle leerlingen. [naar artikel]
De leerachterstand die veroorzaakt werd door de coronapandemie zindert nog na. In scholen met een minder ervaren lerarenkorps is sinds 2019 de gemiddelde leervertraging groter dan die in scholen met een meer ervaren lerarenkorps. Ook het ambitieniveau voor Nederlands en wiskunde mag wat hoger liggen om de leervertraging bij de beste leerlingen weg te werken. Dat blijkt uit de analyse van de meest recente IDP-toetsen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen door onderwijseconomen Kristof De Witte en Letizia Gambi (KU Leuven). [naar artikel]
Net zoals in de samenleving, stijgen de coronabesmettingen bij leerlingen en leerkrachten exponentieel. En dat zet scholen en leerkrachten zwaar onder druk. Twee leerkrachten getuigen over de onzekerheid die corona met zich meebrengt en hun bezorgdheid dat de leerachterstand bij hun leerlingen nog verder zal oplopen. [naar artikel]
De leervertraging - veroorzaakt door corona - voor de meest kwetsbaren is dit jaar gestopt, maar de leerprestaties van de sterkste leerlingen zijn daarentegen gedaald. [naar artikel]
Ongeveer de helft van de leerlingen kampt met leerachterstand. Dat blijkt uit een interne bevraging van het GO! die De Morgen kon inkijken. Leerkrachten vrezen dat ze het lesprogramma dit schooljaar niet meer rondkrijgen. [naar artikel]
De paaspauze is afgelopen, de scholen trekken zich vandaag opnieuw op gang. En opnieuw is de leerachterstand van de Vlaamse leerlingen groter geworden. “Kinderen die in de derde kleuterklas geen pen kunnen vastnemen: daar zullen we later de gevolgen van dragen.” [naar artikel]
De leerachterstand als gevolg van de sluiting van de scholen door het coronavirus eerder dit jaar, kan oplopen tot een half jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven. Die achterstand is veel groter dan verwacht. Onderzoekers vergeleken de resultaten van de interdiocesane -oftewel gevalideerde- proeven bij leerlingen van het zesde leerjaar in het Katholiek Onderwijs van de voorbije zes jaar. Het leerverlies is aanzienlijk, zegt onderwijseconoom Kristof De Witte. [naar artikel]
Ongeveer de helft van de leerlingen kampt met leerachterstand. Dat blijkt uit een interne bevraging van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). Leerkrachten vrezen ook dat ze het lesprogramma dit schooljaar niet meer rondkrijgen. [naar artikel]
Ongeveer de helft van de leerlingen kampt met leerachterstand. Dat blijkt uit een interne bevraging van het GO! die De Morgen kon inkijken. Leerkrachten vrezen dat ze het lesprogramma dit schooljaar niet meer rondkrijgen. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. “Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast”, klonk het maandag in De Afspraak op Canvas. [naar artikel]
07:16 Leerlingen in het basisonderwijst hebben in bijna alle domeinen een aanzienlijke leerachterstand opgelopen, én de ongelijkheid tussen leerlingen nam binnen scholen significant toe, met zelfs 17 procen... [naar artikel]
06:00 Van een algemene aanpak bij scholen om de opgelopen leerachterstand weg te werken, is geen sprake, blijkt uit een rondvraag. 'Het is problematisch leerlingen die door het afstandsonderwijs forse leera... [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. “Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast”, klonk het maandag in De Afspraak op Canvas. [naar artikel]
Voor wiskunde heeft de extra aandacht voor de meest kwetsbare leerlingen hun leervertraging vorig schooljaar gestopt. Maar de sterkste leerlingen zien hun resultaten wel verder dalen. Voor Nederlands en Frans blijft de leerachterstand bij alle leerlingen groot. Dat blijkt uit onderzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de KU Leuven naar de impact van de coronacrisis op 12-jarigen. [naar artikel]
Nogal wat ouders zijn bang om hun kinderen terug naar school te sturen. De angst dat ze daar besmet zouden kunnen raken met Covid-19 is groter dan de vrees voor leerachterstand, zo blijkt uit een rondvraag die iVox vorige week hield bij 800 ouders en waarover Het Laatste Nieuws woensdag bericht. [naar artikel]
De vrees van veel ouders wordt door nieuw onderzoek van onderwijseconoom Kristof De Witte bevestigd. De leerachterstand in Vlaanderen loopt nog verder op. Bovenop de bestaande leerachterstand is er door de pandemie voor het vak Nederlands nog eens zeven maanden achterstand bijgekomen. “Bovendien zijn we de sterkste leerlingen verloren.” Hoe komt dat en wat kunnen we eraan doen? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.