Het Antwerpse bedrijf Compagnie Maritime Belge (CMB) bestaat 125 jaar. Vroeger brachten de schepen van CMB mensen, goederen en post naar Congo. Vandaag laat het bedrijf van de familie Saverys boten op waterstof varen, bouwt het een campus die van Antwerpen het centrum van de Europese scheepvaartinnovatie moet maken en mag het de Russische president Vladimir Poetin tot een van zijn passagiers rekenen. Tijd voor een gesprek met gedelegeerd bestuurder Alexander Saverys (42). [naar artikel]
Dinsdag werd het grootste schip ter wereld op waterstof gedoopt. Het is een ontwikkeling van de Antwerpse rederij CMB, die daarmee in jaar tijd drie wereldprimeurs met waterstof te pakken heeft. [naar artikel]
Met een leuke show en tientallen joelende, uitgelaten schoolkinderen nam rederij CMB woensdagmiddag de ‘Hydroville’, het eerste schip ter wereld dat ook op waterstof vaart, in gebruik. De Hydroville wordt door de rederij meteen als eigen waterbus in gebruik genomen om CMB-personeel uit het Waasland dagelijks over te zetten vanuit Kruibeke naar de bedrijfszetel op het Antwerpse Zuid. [naar artikel]
Het Antwerpse parket is een onderzoek begonnen naar de manier waarop de rederij Bocimar, een dochter van de Belgische scheepvaartreus CMB, een 170.000 ton groot zeeschip via belastingparadijzen en tussenpersonen liet dumpen op een omstreden sloopstrand in Bangladesh. Zo zou de rederij de Europese sloopregels hebben omzeild. [naar artikel]
De Antwerpse tankerrederij Euronav, dat 73 schepen in haar vloot heeft, kocht zopas nog drie supertankers bij. Een tikkeltje geholpen door het coronavirus. [naar artikel]
De corona-uitbraak aan boord van de Minerva Oceania blijft de gemoederen bedaren. Vrijdag bleek één loods effectief besmet. Een aantal collega’s van hem zit nu ook preventief in quarantaine en ook enkele andere schepen die nog werden beloodsd, zijn verwittigd. MDK heeft overigens een klacht ingediend tegen rederij en kapitein. “Een gerechtelijke procedure moet duidelijkheid brengen over wat er precies is misgegaan”, klinkt het. [naar artikel]
De Antwerpse rederij CMB heeft via een omweg een 170.000 ton groot zeeschip laten ontmantelen in Bangladesh, waar milieunormen en arbeidsvoorwaarden niet van tel zijn. Volgens het parket spaarde CMB zo minstens 2,5 miljoen euro aan sloopkosten uit. “Wat CMB gedaan heeft, is misschien niet sympathiek, maar het was toen niet strafbaar”, zegt de advocaat van het bedrijf. [naar artikel]
De Antwerpse rederij CMB liet via een omweg een 170.000 ton groot zeeschip ontmantelen in Bangladesh, waar milieunormen en arbeidsvoorwaarden niet van tel zijn. Over die illegale sloop valt binnenkort een uitspraak in de correctionele rechtbank, en die zou een belangrijk precedent kunnen scheppen. [naar artikel]
De Antwerpse rederij CMB riskeert een boete omdat het volgens de openbare aanklager een afgedankt schip illegaal zou hebben laten slopen in Bangladesh. De milieunormen liggen daar veel lager dan in Europa. Dat is geen malse beschuldiging voor een bedrijf dat zich als de groenste van zijn sector profileert. [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.