De gemeente Zwijndrecht zegt nee tegen de bouwaanvraag voor Oosterweel. Dat meldt De Morgen. Normaal gezien wordt vanaf dit jaar gebouwd aan het gedeelte van de Oosterweelverbinding dat op Linkeroever is uitgetekend, maar Zwijndrecht vindt dat er onvoldoende omkaderende maatregelen zijn. [naar artikel]
De gemeente Zwijndrecht zegt nee tegen de bouwaanvraag voor Oosterweel. Dat meldt De Morgen. Normaal gezien wordt vanaf dit jaar gebouwd aan het gedeelte van de Oosterweelverbinding dat op Linkeroever is uitgetekend, maar Zwijndrecht vindt dat er onvoldoende omkaderende maatregelen zijn. [naar artikel]
Als het aan Zwijndrecht ligt, is de komst van Oosterweel nog altijd onzeker, ondanks het akkoord dat de Vlaamse overheid met de actiegroepen heeft gesloten. De gemeente Zwijndrecht en enkele burgers willen hun procedures tegen Oosterweel nog niet stopzetten. [naar artikel]
De actiegroepen beloven hun klacht bij de Raad van State tegen Oosterweel in te trekken, maar daarmee zijn niet alle klagers mee. De gemeente Zwijndrecht en twee van haar inwoners moeten nog overtuigd. Ze vragen ‘bikkelharde garanties’, onder meer over een overkapping van de E17 tussen Zwijndrecht en Burcht. [naar artikel]
Na een jaar voorbereidingen zijn op 1 maart de Oosterweelwerken op Linkeroever en Zwijndrecht officieel van start gegaan. Op de E17 tussen Kruibeke en de afrit Antwerpen-West worden de komende maanden de funderingen gebouwd voor acht meter hoge geluidsschermen en -bermen. Die schermen en bermen staan symbool voor de hardnekkigheid waarmee Zwijndrecht het been heeft stijf gehouden in het loodzware en complexe Oosterweeldossier. Pas toen er bikkelharde garanties voor een betere leefbaarheid op tafel lagen én op papier werden gezet, heeft Zwijndrecht haar bezwaren tegen Oosterweel ingetrokken. Als allerlaatste, vijf maanden nadat de burgerbewegingen dat al hadden gedaan. Aan de aftrap van de Werf van de Eeuw polsen we of Zwijndrecht, een kleine gemeente met 19.000 inwoners, klaar is voor de bulldozers van Oosterweel. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Vooral afgelopen zomer zijn de werken er op kruissnelheid gekomen. Vandaag is ongeveer een vijfde van de werken uitgevoerd. Om je een stand van zaken te geven, gaan we de komende weken een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: het nieuwe P&R-gebouw in Zwijndrecht. [naar artikel]
De gemeenteraad van Zwijndrecht heeft de geplande werken voor de Oosterweelverbinding op zijn grondgebied afgekeurd, waardoor de hele [naar artikel]
De gemeente Zwijndrecht zegt nee tegen de bouwaanvraag voor Oosterweel. De gemeenteraad keurt de geplande werken op zijn grondgebied af, waardoor de hele bouwaanvraag voor de Antwerpse Linkeroever in gevaar is. 'Dit legt een bom onder het project', zegt burgemeester André Van de Vyver (Groen). [naar artikel]
Een belangrijke stap in het Oosterweel-dossier over de mobiliteitswerken rond Antwerpen. De Vlaamse regering gaat de leefbaarheid in Zwijndrecht verhogen. In ruil geeft de gemeente het verzet tegen de Oosterweelverbinding op. [naar artikel]
07:26 De gemeente Zwijndrecht heeft de geplande werken voor de bouw van de Oosterweelverbinding op zijn grondgebied afgekeurd. [naar artikel]
Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) pakte woensdag uit met een verrassingsoffensief, maar in de regio rond Zwijndrecht zijn ze al heel lang op de hoogte van de bodemverontreiniging door de 3M-fabriek. Vanwaar dan dat plotse alarm? Hoe gevaarlijk is het goedje voor onze gezondheid? En wat betekent het voor de toekomst van Oosterweel? [naar artikel]
Anderhalve maand voor de verkiezingen barst de juridische oorlog rond Oosterweel los. Twee Groen-leden uit Zwijndrecht eisen bij de Raad van State de nietigverklaring van de milieustudie rond Oosterweel, met volle steun van hun partijtop. Als ze gelijk krijgen, moet het dossier terug naar af. [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Zwijndrecht en de Vlaamse regering hebben een overeenkomst gesloten die de leefbaarheid in de gemeente garandeert met de geplande Oosterweelverbinding. [naar artikel]
Netbeheerder Eandis is in Zwijndrecht begonnen met de eerste voorbereidende nutswerken voor Oosterweel. Onder de E17 aan de Antwerpsesteenweg worden leidingen verlegd om de tunnel daar te kunnen verbreden. [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Zwijndrecht en de overheidsdienst Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) hebben vrijdag geprobeerd om tot een vergelijk te komen over het tracé van de Oosterweelverbinding, maar dat is nog niet gelukt. [naar artikel]
De Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht zullen een half jaar eerder klaar zijn dan gepland, in 2024 in plaats van voorjaar 2025. Wat er op de vijf Oosterweelwerven is gebeurd, is ronduit indrukwekkend. We geven in drie afleveringen een overzicht en tonen u in beeld de metamorfose van het landschap op Linkeroever en in Zwijndrecht. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Om je een stand van zaken te geven, gaan we regelmatig een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: de verbindingsweg die wordt aangelegd langs de E17, de R1 en de E34. [naar artikel]
01:02 Het lijkt erop dat de werken voor Oosterweel volgend jaar eindelijk kunnen beginnen. De aannemers die de eerste fase - Linkeroever en Zwijndrecht - mogen uitvoeren, zijn aangewezen. [naar artikel]
De gemeente Zwijndrecht zegt nee tegen de bouwaanvraag voor Oosterweel. De gemeenteraad keurt de geplande werken op zijn grondgebied af, waardoor de hele bouwaanvraag voor de Antwerpse Linkeroever in gevaar is. "Dit legt een bom onder het project", zegt burgemeester André Van de Vyver (Groen). [naar artikel]
In 2023 schakelen de Oosterweelwerken een versnelling hoger. Op Linkeroever en in Zwijndrecht wordt het nieuwe knooppunt Antwerpen-West deels in gebruik genomen en gaat ook de oprit Linkeroever aan de Kennedytunnel definitief dicht. Na de zomer wordt op beide oevers gestart met de bouw van de tunnelmonden van de Scheldetunnel, het kroonjuweel van Oosterweel. En tegen het najaar zal men in Merksem beginnen bouwen aan de bypass of de tijdelijke ring. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) laat intussen weten dat de totaalkosten van Oosterweel door de inflatie en prijsstijgingen van 4,5 miljard zijn opgelopen tot 5,9 miljard euro. [naar artikel]
Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft in De Ochtend op Radio 1 nog eens zwaar uitgehaald naar CD&V in de saga rond PFOS in Zwijndrecht. “Ik kan me niet voorstellen dat beleidsmakers zo dom zijn dat ze Oosterweel zullen stilleggen.” [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Om je een stand van zaken te geven, gaan we een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: het ecoduct aan het knooppunt Sint-Anna, aan de E34. [naar artikel]
Oosterweel gaat het fileprobleem niet oplossen, maar het project moet wel zo snel als mogelijk gerealiseerd worden. Dat vindt een meerderheid van de Antwerpenaars, blijkt uit een bevraging van het onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Lantis, de bouwheer van Oosterweel. [naar artikel]
De burgemeester van Zwijndrecht, André Van de Vyver (Groen), reageert ‘verbaasd en een beetje boos’ op het nieuws dat Oosterweel-bouwheer Lantis in 2017 melding maakte van PFOS-vervuiling bij de Oosterweelwerken, maar dat die communicatie nooit bij het gemeentebestuur belandde. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.