De Vlaamse biodiversiteit wordt bedreigd door stikstofvervuiling, vooral afkomstig van de veehouderij. Apache analyseerde de problematiek en verkende drie toekomstscenario’s voor landbouw en natuur in Vlaanderen. Hoe staat de politiek tegenover deze denkrichtingen? Binnen de Vlaamse Regering staan de neuzen van ministers Zuhal Demir (N-VA) en Hilde Crevits (CD&V) alvast niet helemaal in dezelfde richting. [naar artikel]
De Europees beschermde Natura 2000-gebieden in Vlaanderen kreunen onder de stikstofuitstoot van de veehouderij. Ondertussen vrezen landbouwers in de buurt van natuurgebieden voor hun toekomst. Door tegenstrijdige beleidskeuzes van de overheid zijn landbouwer en natuurbeheerder lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Een langetermijnvisie ontbreekt. Vorig jaar kwam Nederland terecht in een ‘stikstofcrisis’. De Raad van [naar artikel]
De Vlaamse biodiversiteit wordt bedreigd door stikstofvervuiling, vooral afkomstig van de landbouw. Door gebrek aan daadkrachtig overheidsbeleid zijn boer en natuurbeheerder lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Om uit de impasse te komen is een visie nodig op de toekomst van landbouw en natuur. Vandaag: de boer als econoom. Vlaamse landbouwbedrijven worden steeds grootschaliger. Waar een [naar artikel]
De Vlaamse biodiversiteit wordt bedreigd door stikstofvervuiling, vooral afkomstig van de (pluim)veehouderij. Door gebrek aan daadkrachtig overheidsbeleid zijn boer en natuurbeheerder lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Om uit de impasse te komen is een toekomstvisie nodig. Vandaag: de boer als romanticus. Kunnen we de harmonie herstellen tussen de kleinschalige veehouder, de natuur en de [naar artikel]
Vlaanderen is zwaar vervuild door stikstof uit de veehouderij. Waarom zouden we nog dieren gebruiken voor onze eiwitvoorziening? [naar artikel]
“Los het Vlaamse stikstofprobleem op, anders dreigen er problemen voor zowel Oosterweel als de havenuitbreiding.” Dat is de duidelijke boodschap van Luc Luwel, voorzitter van Voka Antwerpen-Waasland. Ligt er een bom onder ECA, het plan dat meer containers naar Antwerpen moet krijgen? [naar artikel]
De uitbreiding van de Antwerpse haven staat op de helling. ECA, het plan om 7 miljoen extra containers te kunnen behandelen, geeft momenteel te weinig garanties dat er geen schadelijk stikstof in natuurgebieden gaat terechtkomen. Dat oordeelt de auditeur van de Raad van State, die in een definitieve beslissing vaak gevolgd wordt. [naar artikel]
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) verdedigt in "Terzake" het mobiliteitsbeleid van de Brusselse regering. Hij schuift de verantwoordelijkheid van de Brusselse mobiliteitsknoop door naar de andere regeringen. "Een aparte rijstrook op autostrades voor snelbussen vindt Wallonië een goed idee, maar Vlaanderen niet. Een slimme kilometerheffing vindt Vlaanderen een goed idee, maar Wallonië niet en de federale regering blijft weigeren om de bedrijfswagens van de weg te halen." [naar artikel]
Dat het zeeniveau tegen 2100 met 60 tot 110 centimeter dreigt de stijgen, dwingt Vlaanderen om de komende jaren “moeilijke keuzes” te maken. Dat zegt klimatoloog Jean-Pascal van Ypersele (UCL), voormalig vicevoorzitter van het VN-panel van klimaatexperts IPCC in een interview aan Belga. Als er geen extra inspanningen worden geleverd om de uitstoot van broeikasgassen […] Het bericht “Vlaanderen zal de komende jaren moeilijke keuzes moeten maken” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.