Als alles volgens plan verloopt wordt in 2023-2024 gestart met de aanleg van een ondergrondse pijpleiding tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven. Op tafel liggen drie tracés van 130, 150 en 170 kilometer. Welke route het wordt is nog niet duidelijk, dat er huizen zullen moeten wijken, is dat wel. De aanvang van de bouw is voorzien voor in 2023-2024. [naar artikel]
Als alles volgens plan verloopt wordt in 2023-2024 gestart met de aanleg van een ondergrondse pijpleiding tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven. Op tafel liggen drie tracés van 130, 150 en 170 kilometer. Welke route het wordt is nog niet duidelijk, dat er huizen zullen moeten wijken, is dat wel. De aanvang van de bouw is voorzien voor in 2023-2024. [naar artikel]
Als alles volgens plan verloopt, wordt in 2023-2024 gestart met de aanleg van een ondergrondse pijpleiding voor het transport van propaangas en CO2 tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven. Op tafel liggen drie tracés van 130, 150 en 170 kilometer. Er zullen tussen 18 en 80 woningen onteigend worden. De bouw van de leiding is gepland in 2023-2024. [naar artikel]
Er komt een ondergrondse pijpleiding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied van zo'n 150 km lang om zuurstof en koolstofdioxide te transporteren. Omgeving Vlaanderen heeft drie tracés uitgewerkt. Brigitte Borgmans van Omgeving Vlaanderen: "Bij het uitwerken van de trajecten hebben we zo veel mogelijk rekening gehouden met woningen, maar uiteindelijk gaan er toch tussen de 15 en de 80 huizen moeten verdwijnen." [naar artikel]
Als alles volgens plan verloopt, wordt in 2023-2024 gestart met de aanleg van een ondergrondse pijpleiding voor het transport van propaangas en CO2 tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven. Op tafel liggen drie mogelijke tracés en er zullen tussen 18 en 80 woningen onteigend worden. Uiteraard zorgt dit nieuws voor beroering en ongerustheid, want naast woningen worden ook wijkschooltjes en natuurdomeinen bedreigd. Eén zaak zit de burgemeesters van de betrokken gemeenten alvast hoog: de communicatie van de Vlaamse Overheid liet te wensen over. [naar artikel]
De Vlaamse regering zet het pijpleidingtraject tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied voorlopig stop. Dat laat minister van Omgeving Zuhal Demir weten. De pijpleiding zou een groot deel van Limburg en de provincie Antwerpen doorkruisen. Zo’n 80 woningen zouden daar in eerste instantie nog voor moeten wijken, maar de plannen moeten worden bijgestuurd. [naar artikel]
13:58 De komst van een pijpleidingenstrook van 45 meter breed van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied botst op weerstand. Landbouwbedrijven en natuur zouden moeten wijken voor de ‘snelweg van de petroche... [naar artikel]
In wijken waar 9% of meer van het patrimonium uit sociale woningen bestaat, zal de stad Antwerpen niet langer gebruikmaken van haar voorkooprecht. Dat betekent concreet dat er in wijken met veel sociale woningen, zoals bijvoorbeeld het Kiel, vrijwel geen nieuwe meer bij zullen komen. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vraagt aan de industriesector om meer duidelijkheid te scheppen rond de geplande leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De N-VA-minister wil onder meer weten om hoeveel leidingen het gaat en welke stoffen er vervoerd zullen worden. [naar artikel]
Een bundeling van pijpleidingen moet de Antwerpse haven verbinden met het Ruhrgebied. Langs het tracé moet alles wijken. De schade? Mensen dreigen onteigend te worden, waardevol natuurgebied omwoeld, bos gekapt en landbouwgrond verstoord. De winst? De Antwerpse haven en de belangrijkste chemiebedrijven in ons land worden verbonden met het Duitse Ruhrgebied. [naar artikel]
Op verschillende plaatsen in Limburg en Antwerpen zijn stille protestacties gehouden tegen de mogelijke komst van een leidingstraat tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied in Duitsland. Die pijpleiding moet chemische stoffen vervoeren, zoals propaangas en waterstof. [naar artikel]
De Vlaamse regering zet het pijpleidingtraject tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied voorlopig stop. Dat laat minister van Omgeving Zuhal Demir weten. “Na de vele inspraakreacties en extra onderzoek is duidelijk dat het project grondig bijgestuurd zal moeten worden”, aldus Demir. [naar artikel]
Vooruit stelt zich grote vragen bij de plannen voor een leidingstraat tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied, waarover momenteel een publieke raadpleging loopt. De partij vreest dat er enkel aan de economische voordelen wordt gedacht en maakt zich zorgen over de mogelijke littekens die de aanleg zal achterlaten in de provincies Antwerpen en Limburg. [naar artikel]
Het stond in de sterren geschreven, maar de ondergrondse leidingstraat tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven komt er – voorlopig – niet. Sinds de plannen in maart 2021 uitlekten, was er enorm veel protest omdat er 80 woningen, natuur- en landbouwgrond bedreigd werden in Antwerpen en Limburg. “We winnen tijd, maar gerust ben ik er niet in. Die nieuwe pijpleidingen zullen vroeg of laat toch weer de kop opsteken”, zegt Nancy Hermans van Gelateria Mama Calinka in Schoten, één van de mogelijke slachtoffers van een onteigening. Een verhaal van veel gebrekkige communicatie en 2 jaar onzekerheid bij tientallen gezinnen in twee provincies. [naar artikel]
De Antwerpse haven wordt in 2023 via een nieuwe pijplijn verbonden met het Duitse Ruhrgebied. Nog tot 30 april loopt het openbaar onderzoek naar de 45 meter brede, ondergrondse leidingstraat, waarvoor drie tracés zijn voorgesteld. Twee ervan lopen dwars door de Kempense gemeente Meerhout, door natuurgebied en vlak bij huizen, maar eigenaardig genoeg vallen de inwoners daar uit de lucht als we ze met dat nieuws confronteren. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vraagt aan de industriesector om meer duidelijkheid te scheppen rond de geplande leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De N-VA-minister wil onder meer weten om hoeveel leidingen het gaat en welke stoffen er vervoerd zullen worden. [naar artikel]
De Vlaamse regering zet het pijpleidingtraject tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied voorlopig stop. Dat laat minister van Omgeving Zuhal Demir weten. Op verschillende plaatsen in Limburg was er protest omdat de ondergrondse leidingstraat woningen en natuurgebieden doorkruist. [naar artikel]
Een jarenoud plan om extra pijpleidingen te leggen van de Antwerpse haven richting het Ruhrgebied wordt nieuw leven ingeblazen. Een eerdere studie toonde aan dat het project een aanzienlijke impact op de omgeving heeft. Verschillende burgemeesters van gemeenten op het traject zijn officieel nog niet op de hoogte. [naar artikel]
Er komen voorlopig geen nieuwe ondergrondse pijpleidingen waarmee chemiebedrijven producten kunnen vervoeren tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zet het project stop. “Maar die pijpleidingen zijn een noodzaak om onze internationale concurrentiepositie te versterken, én om de industrie duurzamer te maken”, zegt Ann Wurman, topvrouw van de chemie. [naar artikel]
Wie het op één na grootste containerschip ter wereld wil bewonderen, moet maandagnamiddag in de buurt van de Antwerpse haven zijn. De komst van de Cosco Shipping Universe breekt het vorige record van het grootste containerschip dat in de haven heeft gevaren. [naar artikel]
De Vlaamse overheid gaat de volgende weken en maanden de bezwaren onderzoeken die zijn binnengelopen tegen de geplande aanleg van een leidingstraat voor chemische gassen tussen de Antwerpse haven en de Ruhr in Duitsland. “Om de voorstellen uit de startnota waar nodig bij te sturen”, meldt het departement Omgeving. De lokale besturen worden in het najaar bij het overleg betrokken. [naar artikel]
Ten vroegste volgend jaar komt er een nieuwe startnota en inspraakronde over de ondergrondse leidingstraat tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Dat nieuwe uitstel is een slag in het gezicht van de huis- en grondeigenaars die mogelijk getroffen zullen worden. “Het is geen kwestie van onrust meer, maar van onrecht”, reageert Nancy Hermans van Mama Calinka uit Schoten, die haar horecazaak en woonst zou verliezen volgens twee van de drie voorliggende tracés. [naar artikel]
De plannen om de Antwerpse haven via een pijplijn te verbinden met het Duitse Ruhrgebied, veroorzaken onrust in Massenhoven en Viersel. Twee van de drie potentiële tracés lopen ter hoogte van Zandhoven samen naast de E313. In de Kanaalstraat en in de Venstraat-Watersportlaan snijdt de pijpleiding dwars door enkele huizen. [naar artikel]
De plannen van de Vlaamse Regering voor de aanleg van een leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied worden in een nieuwe startnota tot een minimum herleid: weg tracés, weg prefinanciering, weg… leidingstraat? [naar artikel]
De Vlaamse Regering wil vanaf 2024 een nieuwe petrochemische snelweg ondergronds door de provincies Antwerpen en Limburg laten lopen. De pijpleiding zal chemische producten van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied transporteren. Het omstreden project gaat ten koste van woningen en grote oppervlaktes natuur- en landbouwgebied. Bovengronds neemt het verzet toe, met lokale actiecomités die [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.