Tele-Onthaal Limburg is op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Vanaf oktober start Tele-Onthaal met een vernieuwde opleiding waarin vrijwilligers worden klaargestoomd om telefoon-en chatgesprekken te beantwoorden. Zo komen onder andere luistervaardigheden en crisisinterventie aan bod. Er is geen voorkennis nodig, enkel een warm hart voor de medemens, klinkt het bij het team van Tele-Onthaal Limburg. [naar artikel]
De gratis hulplijn Tele-Onthaal heeft de voorbije dagen twintig procent meer oproepen gekregen. Mensen die in deze moeilijke coronatijden behoefte hebben aan een gesprek over kleine of grote problemen, kunnen bij Tele-Onthaal terecht voor een telefoongesprek of een videochat. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Als het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het immers drukker bij de hulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Na 31 jaar neemt Tele-Onthaal afscheid van haar oude logo, de rood-grijze kiesschijf. Met een nieuw logo en aangepaste huisstijl krijgt Tele-Onthaal voortaan een moderne en hedendaagse uitstraling. [naar artikel]
Vorig jaar heeft Tele-Onthaal 122.000 oproepen gekregen van mensen die nood hebben aan een gesprek. Bij de telefonische hulpdienst kan je anoniem terecht voor een luisterend oor. 70 procent van de bellers of chatters die Tele-Onthaal contacteren, doen dat buiten de kantooruren. Ook de vakantieperiode belooft druk te worden. [naar artikel]
Het assisenproces in Gent rond de euthanasie van Tine Nys leidde ook bij de hulplijn Tele-Onthaal tot extra oproepen. Het aantal gesprekken rond het thema euthanasie verdubbelde, tot zowat 31 per week, maakt Tele-Onthaal vrijdag zelf bekend. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en chathulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en chathulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Tele-Onthaal zet in Limburg sinds kort twee keer zoveel vrijwilligers in tijdens de avonduren. Sinds de tweede coronagolf krijgt de hulpverleningsorganisatie meer telefoontjes dan ooit van mensen die het moeilijk hebben. Er bellen ook opvallend veel jongeren. [naar artikel]
Tele-Onthaal Limburg werkt ook de hele zomervakantie 24u op 24 en 7 dagen op 7. Want nood hebben aan een gesprek omdat je je slecht voelt, dat stopt niet in de zomermaanden klinkt het. In Hasselt komen gemiddeld drieëndertig telefoons per dag binnen. De zomer kent geen piek, maar wie denkt dat het stilvalt, heeft het mis. Tele-Onthaal start daarom een campagne om extra vrijwilligers aan te trekken. [naar artikel]
Tele-Onthaal, de hulplijn waarop iedereen terecht kan voor een luisterend oor, organiseert nog gedurende heel september een socialemediacampagne [naar artikel]
HASSELTBij Tele-Onthaal in Limburg zijn vorig weekend dubbel zoveel telefoontjes over seksueel misbruik binnengelopen als gemiddeld. Na de uitzending van de documentaire ‘Leaving Neverland’ over het kindermisbruik van Michael Jackson, vrijdagavond op Canvas, werd het nummer van de hulplijn vermeld. Naast acht slachtoffers, mensen van boven de vijftig, belde ook een dader naar de vrijwilligers van Tele-Onthaal, voor een bewogen gesprek. [naar artikel]
Ook hulplijn Tele-Onthaal merkt de invloed van het coronavirus op het aantal oproepen, en de aard ervan. Ongeveer één op de drie gesprekken gaat over het coronavirus, zo blijkt uit de meest recente cijfers van Tele-Onthaal. Dat aantal is de voorbije dagen in stijgende lijn gegaan. Opvallend: de meerderheid van de bellers en chatters is alleenwonend, en zoekt vooral een luisterend oor. [naar artikel]
Tele-Onthaal staat ook deze feestdagen klaar voor mensen die het moeilijk hebben. Vorig jaar kreeg de hulplijn in de feestperiode meer dan 3.800 oproepen. Mensen bellen of chatten over relatieproblemen, gezondheid maar vooral over eenzaamheid. De hulplijn heeft ook tips voor wie het moeilijk heeft in de eindejaarsperiode maar ook voor wie in gesprek wil gaan met iemand die het moeilijk heeft. [naar artikel]
Sinds de start van de coronacrisis is het aantal oproepen bij de hulplijn Tele-Onthaal fors gestegen. Opvallend is dat 51,3 procent van de oproepers aangeeft voor het eerst te bellen of te chatten met Tele-Onthaal. Dat is bijna 10 procent meer dan gewoonlijk. De grootste toename in nieuwe oproepers is het meest significant bij twee categorieën: de 60-plussers en de alleenstaanden. “Het eenzaamheidsvirus slaat hard toe”, klinkt het. [naar artikel]
In de paasvakantie kreeg Tele-Onthaal een vierde meer oproepen binnen dan gemiddeld. De thema's die aan bod komen zijn wel zwaarder dan aan het... [naar artikel]
Tele-Onthaal beleefde relatief rustige eindejaarsfeestdagen. Tussen 23 december 2019 en 2 januari 2020 ontvingen de vrijwilligers 3.603 oproepen... [naar artikel]
Tele-onthaal, de dienst waar iedereen die nood heeft aan een gesprek anoniem terecht kan, gaat nog meer inzetten op haar online aanwezigheid. Het [naar artikel]
Tele-Onthaal ontving vorig jaar 13.817 chatoproepen van mensen op zoek naar een luisterend oor. Dat is een stijging met 37,29 procent in... [naar artikel]
Tele-Onthaal heeft op kerstavond en kerstnacht 160 oproepen binnengekregen. Die oproepen komen vooral van eenzame mensen en de leeftijdscategorie 40- tot 60-jarigen is het meest vertegenwoordigd. “In deze tijden van sociale media hebben eenzame mensen het op een feestavond erg moeilijk”, zegt woordvoerster Jennifer Pots woensdagmiddag. [naar artikel]
In tegenstelling tot de eindejaarsperiode van vorig jaar heeft de hulplijn Tele-Onthaal geen piek gezien in het aantal oproepen. Tussen 24 december en 1 januari zijn er zelfs 13,5 procent minder binnengekomen dan in dezelfde periode in 2020. "De overheidsmaatregelen waren minder beperkend voor sociale contacten, waardoor mensen zich minder afgesneden voelden dan bij vorige golven", verklaart coördinator Jennifer Pots van Tele-Onthaal. [naar artikel]
Hulplijn Tele-Onthaal heeft in vergelijking met vorige jaren een veroudering van de oproepers vastgesteld in 2022. Het aantal zeventigers dat belde steeg van 3.320 in 2015 naar 6.674 vorig jaar. [naar artikel]
In 2016 hebben 122.638 mensen contact opgenomen met de noodlijn, een stijging met 6,15 procent tegenover 2015. Gemiddeld hebben 335 Vlamingen per dag Tele-Onthaal gecontacteerd, telefonisch of via het chatsysteem. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.