In de Antwerpse haven ligt ongeveer duizend kilometer aan pijpleidingen. Daar worden gassen en vloeibare chemische producten mee vervoerd, zoals basisstoffen voor luiers en lingerie. Volgens de chemiesector halen pijpleidingen in de haven en de rest van België elk jaar ruim een miljoen tankwagens van de weg. [naar artikel]
De plannen om de Antwerpse haven in 2023 via pijpleidingen te verbinden met het Duitse Ruhrgebied, blijven de gemoederen beroeren. De ‘leidingstraat’ voor die leidingen dreigt stevig in te hakken op natuurgebieden. Op een strook van 45 meter zouden geen struiken of bomen meer komen. Dat zou een kaalslag betekenen. [naar artikel]
Er komen voorlopig geen nieuwe ondergrondse pijpleidingen waarmee chemiebedrijven producten kunnen vervoeren tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zet het project stop. “Maar die pijpleidingen zijn een noodzaak om onze internationale concurrentiepositie te versterken, én om de industrie duurzamer te maken”, zegt Ann Wurman, topvrouw van de chemie. [naar artikel]
De Antwerpse haven heeft de grootste geïntegreerde chemiecluster van Europa. Hoe is dat zo gekomen? En welke bedrijven maken deel uit van die cluster die onder meer via pijpleidingen grondstoffen krijgen aangevoerd of geproduceerde chemicaliën kunnen afvoeren? Een overzicht. [naar artikel]
20:04 Bedrijven in de Gentse haven moeten tegen 2025-2026 in staat zijn waterstof, CO2 en warmte naar elkaar te transporteren via pijpleidingen. [naar artikel]
07:37 De verkoop van de Nationale Maatschappij der Pijpleidingen (NMP) aan het Havenbedrijf Antwerpen levert de holding 45 miljoen euro op. [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto nemen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het Nederlandse ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.