Nu de besmettingscijfers weer toenemen, kijken veel waarnemers naar het bedrijfsleven: gebruiken ondernemingen écht het volle potentieel om mensen thuis te laten werken zodat het aantal contacten op de werkvloer beperkt wordt? Neen, hoor je vaak, want het is de laatste weken weer drukker op de weg. Is die drukte echter te wijten aan minder telewerk? Daar is in de cijfers geen eenduidig bewijs voor: schommelingen in het vracht- en vrijetijdsverkeer spelen minstens een even belangrijke rol. [naar artikel]
De effecten van de verplichting van telewerk, sinds zaterdag van kracht, zijn duidelijk zichtbaar op de weg. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. “De ochtendspitsen hebben veel minder lange files en dat geldt ook voor de avond”, zegt Peter Bruyninckx bij HLN LIVE. “Vanmorgen hadden we op de piek slechts tachtig kilometer file, terwijl dat op een gemiddelde werkdag 150 tot 160 kilometer file bedraagt.” [naar artikel]
Sinds vorige week is telewerk opnieuw de norm in ons land en die beslissing heeft meteen een grote impact op de verkeersdrukte. Van 19 tot en met 23 oktober lag het autoverkeer 25,4 procent lager dan in dezelfde week vorig jaar. Dat blijkt maandag uit een studienota van het Vlaamse Verkeerscentrum. [naar artikel]
Ook voor politici is het een hele klus om van thuis uit te werken. Dat tonen beelden uit de commisssie Gezondheid in het federaal parlement. Die commissies vinden nu plaats via een digitaal Zoom-kanaal, en dat zorgde gisteren voor veel frustratie bij de parlementsleden. Ook minister Maggie De Block (Open VLD) raakte - op zijn zachtst gezegd - gefrustreerd. [naar artikel]
Speel eens zelf politieagent. Als het aan de burgemeester van het polderstadje Damme ligt, gaat hij elke dag op een kruispunt autoritair met de armen staan zwaaien. Hij 'pikt het niet langer' dat zijn kleine gemeente door de politiehervorming een financiële meerkost moet ophoesten die 'niet in verhouding is met wat de anderen moeten bijdragen'. [naar artikel]
Als het aantal telewerkers verdubbelt, zouden er elk jaar 25 doden en zwaargewonden minder vallen. Dat berekende het Vias Institute in een nieuwe studie over de impact van telewerk op de verkeersveiligheid. Doordat telewerkers zich minder ver moeten verplaatsen, daalt het woon-werkverkeer, en dus ook het aantal verkeersslachtoffers. [naar artikel]
Het Overlegcomité buigt zich vrijdag over de zorgwekkende evolutie van de epidemie. Nu het aantal nieuwe besmettingen dag na dag toeneemt, stijgt de druk om in te grijpen. Gesteund door de experts mikken de regeringsleiders vooral op meer telewerk en minder grensverkeer. [naar artikel]
Het Overlegcomité buigt zich vandaag over de zorgwekkende evolutie van de epidemie. In hun advies stellen de wetenschappelijke experts voor de avondklok overal in het land op 22 uur te zetten. De regeringsleiders willen daarnaast meer telewerk en minder grensverkeer. [naar artikel]
De stijging van de coronacijfers houdt intussen al een tijdje aan. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) maakt zich zorgen en pleit voor meer telewerk en minder contacten. “We moeten onmiddellijk op de rem gaan staan”, zegt hij bij Radio 1. [naar artikel]
Bart Eeckhout is hoofdredacteur van De Morgen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.