Zomerscholen moeten jongeren op een speelse manier behoeden voor leerachterstand. In de provincie Antwerpen heeft 38,5% van de leerlingen in de basisschool extra aandacht nodig om leerachterstand te vermijden. Aandacht die ze de voorbije twee maanden te weinig hebben gekregen. In de stad Antwerpen ligt hun aantal zelfs op 62%. En in de eerste graad van het secundair onderwijs dreigt een leerachterstand voor maar liefst 89% van de 12- tot 14-jarigen. Onder 12- tot 14-jarige Mechelaars dreigt een leerachterstand bij 76%, bij dezelfde leeftijdscategorie in Turnhout gaat het om 68%. Het provinciebestuur wil de gemeenten daarom ondersteunen bij de inrichting van zomerscholen. [naar artikel]
In de marge van het onderwijsoverleg roepen de onderwijsverstrekkers, inclusief minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), scholen op voor hun zesdejaars een 50 dagenviering te organiseren. Doel is iets te doen aan de ‘leefachterstand’. [naar artikel]
De vrees van veel ouders wordt door nieuw onderzoek van onderwijseconoom Kristof De Witte bevestigd. De leerachterstand in Vlaanderen loopt nog verder op. Bovenop de bestaande leerachterstand is er door de pandemie voor het vak Nederlands nog eens zeven maanden achterstand bijgekomen. “Bovendien zijn we de sterkste leerlingen verloren.” Hoe komt dat en wat kunnen we eraan doen? [naar artikel]
Leerlingen die een grote leerachterstand hebben opgelopen door de coronamaatregelen mogen niet ontmoedigd raken door te veel leerstof. Dat zegt onderwijsexpert bij de OESO Dirk Van Damme. In alle ons omringende landen worstelen scholieren met leerachterstand door de coronapandemie. Experten komen met verschillende oplossingen voor de dag. Maar het lijkt onvermijdelijk dat er keuzes gemaakt moeten worden. [naar artikel]
De taskforce die oplossingen voor de leerachterstand moest aanreiken, heeft zijn eindrapport klaar. Maar zowel betrokkenen als het onderwijsveld zelf zijn teleurgesteld over het resultaat. ‘Hier staat echt niks nieuws in.’ [naar artikel]
Nieuw onderzoek van de KU Leuven legt nog maar eens de vinger op de wonde. De leerachterstand stapelt zich op. De slimste leerlingen tuimelen achteruit. ‘De kerncomponenten – wat wordt er gegeven en hoe – verdienen nog veel meer aandacht’, zegt onderwijsexpert Tim Surma. [naar artikel]
Om de leerachterstand bij leerlingen weg te werken komen er de volgende jaren telkens 540 extra leerkrachten bij. Voor volgend schooljaar wordt ook de operatie bijsprong voortgezet, waarbij nog eens 2000 voltijdse krachten kunnen worden ingezet om leerlingen bij te spijkeren. Daarnaast worden ook de centra voor leerlingbegeleiding versterkt om het mentale welzijn van alle leerlingen te bewaken. Op die manier wil onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) de leerachterstand door corona ombuigen in een voorsprong. [naar artikel]
De schooldagen moeten langer en de schoolvakanties korter. Dat is een opmerkelijk voorstel van werkgeversorganisatie Voka om de leerachterstand, die door corona is ontstaan, weg te werken. De werkgevers zien de leerachterstand groeien tot een productieachterstand. En dat is slecht voor de economie en dus de welvaart. [naar artikel]
De Genkse zomerschool voor leerlingen met een leerachterstand uit het secundair onderwijs telt 23 inschrijvingen voor 14 plaatsen. De non-profitorganisatie Pep! weet dat het maar het topje van de ijsberg is, maar je moet ergens beginnen. [naar artikel]
Er zijn 1.513 leerkrachten die op dit moment geen lesgeven omdat ze risicopatiënt zijn. Dat zegt Vlaams Parlementslid Steve Vandenberghe (SP.A) op basis van cijfers die hij heeft opgevraagd bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “Dit komt bovenop het reeds bestaande lerarentekort. Dit dreigt nog eens extra leerachterstand te veroorzaken bij heel veel kinderen”, vreest Vandenberghe. [naar artikel]
Vraag het maar aan de leerkrachten: de lockdown vorig schooljaar heeft er flink ingehakt. Vooral de kinderen die het voorheen al moeilijk hadden, hebben leerachterstand opgelopen. [naar artikel]
01:00 Het thuisonderwijs tijdens de pandemie leidt tot leerachterstand, maar het is mogelijk die tegen eind volgend schooljaar in te halen. 'Op voorwaarde dat volgend schooljaar normaal kan verlopen.' [naar artikel]
“Het onderwijs betaalt nu de prijs voor de hoera-stemming van drie weken geleden: met meer voorzichtigheid had deze schoolsluiting vermeden kunnen worden.” Professor cognitieve psychologie en onderwijsexpert Wouter Duyck (UGent) is streng, nu de scholen alweer sluiten en leerlingen dus nog meer achterstand zullen oplopen. Maar hoe werk je dat dan weg? “In Groot-Brittanië is meer dan 1 miljard euro uitgetrokken om de leerachterstand weg te werken. In Nederland zelfs 6 miljard. En bij ons? Er is niet eens een plan.” [naar artikel]
‘De leerachterstand heeft veel te maken met de kennis van het Nederlands. Daar staat of valt echt alles mee’, reageerde Pascal Smet (sp.a) op het bericht over de groeiende leerachterstand bij vooral allochtone scholieren in Vlaanderen (DM 27/10). Pleitte de onderwijsminister afgelopen weekend nog voor ‘een beleid om het Nederlands te versterken’, dan liet hij een handvol dagen later de medewerkers van het Steunpunt Gelijke Onderwijskansen (GOK) weten dat de geldkraan dicht gaat. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie nu eens echt ten gronde te voeren. Volgens professor cognitieve psychologie Wouter Duyck heeft de "coronashock" het probleem van de leerachterstand alleen maar groter gemaakt en zijn maatregelen nodig. [naar artikel]
Wereldwijd hebben kinderen een aanzienlijke leerachterstand overgehouden aan de gesloten scholen en afstandsonderwijs tijdens de coronapandemie. In veel gevallen is die nog steeds niet weggewerkt, blijkt uit een belangrijke studie die maandag is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Human Behaviour. [naar artikel]
Het onderwijs maakt zich grote zorgen over de leerachterstand bij kinderen. Het Nieuwsblad zoekt leerkrachten die kunnen vertellen hoe zij met die achterstand omgaan. [naar artikel]
12:48 De leerachterstand die leerlingen door de pandemie en de schoolsluitingen opliepen, brengt mogelijk ernstige schade toe aan de economie. Dat concludeert het Federaal Planbureau in een nieuwe onderwijs... [naar artikel]
In een niet eens zo ver verleden was leraar een prachtberoep. Kinderen voorbereiden op de toekomst, wat is er mooier? Maar de werkdruk wordt steeds groter. Vijf getuigenissen over hoe het is om in deze tijd voor de klas staan. ‘Er komt te veel op je af.’ [naar artikel]
De provincie Antwerpen gaat geld geven om zomerscholen te organiseren. Daarmee wil ze de leerachterstand, die mogelijk is opgelopen door het sluiten van de scholen, opvangen. Het is bedoeld voor kinderen van 4 tot 14 jaar. [naar artikel]
Het onderwijs maakt zich grote zorgen over de leerachterstand bij kinderen. Het Belang van Limburg zoekt leerkrachten die kunnen vertellen hoe zij met die achterstand omgaan. [naar artikel]
06:00 Van een algemene aanpak bij scholen om de opgelopen leerachterstand weg te werken, is geen sprake, blijkt uit een rondvraag. 'Het is problematisch leerlingen die door het afstandsonderwijs forse leera... [naar artikel]
Gisteren werd België wereldkampioen in het hockey. Groot nieuws en uniek in de geschiedenis van ons land, maar toch vinden veel mensen dat veel media er niet genoeg aandacht aan beste(e)d(d)en. Verdienen de Red Lions meer respect en aandacht? "We schatten hockey wel degelijk naar waarde", zegt Sporza-journalist David Naert. Ook sportverslaggever en ex-hockeyspeler Gilles De Coster ziet een enorme evolutie in de aandacht die hockey krijgt. [naar artikel]
Lichtpuntje na al het dramatische nieuws over de dalende kwaliteit van ons onderwijs. De leerachterstand die twaalfjarigen hadden opgelopen sinds corona is voor een stuk ingehaald. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.