Is de iPhone die je bij AliExpress, de Chinese Bol.com zeg maar, hebt gekocht stuk of wil je toch liever een ander toestel dan kan je het binnen twee weken terugsturen. De populaire Chinese webwinkel gaat vanaf 1 mei de Europese regels rond garantie en retourzendingen te hanteren. [naar artikel]
Het Chinese e-commereplatform, eigendom van Alibaba, heeft haar website aangepast en zich ertoe verbonden de consumentenrechten te respecteren na klachten van verschillende Europese consumentenorganisaties. In 2019 stelden die vast dat de Chinese internetreus zich niet aan de Europese wetgeving houdt nadat ze allerlei oneerlijke clausules vonden op de website. Op basis daarvan vroeg Test Aankoop dan ook aan de FOD Economie om in te grijpen. [naar artikel]
Op de Chinese webwinkel AliExpress zijn mogelijk illegale producten te koop. Daarom opent de Europese Commissie een officieel onderzoek. Het zou gaan om namaakgeneesmiddelen, illegale voeding en dieetsupplementen die niet toegestaan zijn. Het is het derde onderzoek dat geopend wordt sinds de invoering van de Digital Services Act (DSA). [naar artikel]
Het Chinese e-commerceplatform AliExpress, onderdeel van de Chinese groep Alibaba, houdt zich niet aan de Europese wetgeving. Dat klaagt Test... [naar artikel]
Elk land heeft zijn eigen garantieregels en dat is bij aankopen online een probleem. Europa wil orde op zaken stellen. [naar artikel]
Het consumentenprogramma "De inspecteur" op Radio 2 gaat deze week de strijd aan met garantieproblemen. Sven Pichal heeft met de hulp van zijn VRT-collega’s Britt Van Marsenille, Jan Van Looveren, Thomas Vanderveken, Danira Boukhriss Terkessidis en Kobe Ilsen het garantielied ingezongen. Een lied waarin alle regels vervat zitten. [naar artikel]
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) werkt aan een hervorming van de garantieregels. Hij wil de periode verlengen waarin de [naar artikel]
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) werkt aan een hervorming van de garantieregels. Hij wil de periode verlengen waarin de [naar artikel]
De Consumentenombudsdienst van de FOD Economie heeft in 2016 7.105 klachten ontvangen van consumenten. In de helft van de afgesloten dossiers kon de ombudsdienst een minnelijke schikking bereiken tussen koper en verkoper. De meeste klachten gaan over de garantieregeling. [naar artikel]
Voortaan is het binnen een periode van twee jaar aan de producent of verkoper om te bewijzen dat de consument verantwoordelijk is voor het slecht functioneren van een aangekocht product tegen slechts zes maanden vandaag. Dat staat in een wetsontwerp waarvoor de plenaire Kamer donderdag het licht op groen heeft gezet. Iedereen stemde voor — enkel N-VA onthield zich. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.