De federale regering is nog niet tot een beslissing gekomen over de vergroening van bedrijfswagens. Vanaf 2026 mogen nieuwe bedrijfswagens in ons land geen CO2 meer uitstoten, maar dat kost geld en de knopen doorhakken is moeilijk. In het "Laat journaal" geeft VRT NWS-journalist Michaël Van Droogenbroeck uitleg en brengt Willem Van Mullem live verslag uit de Wetstraat, waar het politieke overleg gevoerd wordt. [naar artikel]
01:00 Daling CO₂-uitstoot nieuwe wagens doet belasting op privégebruik firmawagen stijgen [naar artikel]
“Waasland-Beveren heeft een veldslag gewonnen, maar nog niet de oorlog”, dat is de conclusie die we na vandaag moeten trekken. De Waaslanders... [naar artikel]
Pr-adviseur Arno Creve (25) krijgt binnenkort zijn eerste bedrijfswagen. Maar hij beseft dat het dagelijks gebruik van die wagen niet bijdraagt aan oplossingen voor het fileleed in ons land of de klimaatverandering. Hij pleit ervoor dat mensen niet meer zonder nadenken in de door het werk gesponsorde wagen kruipen, maar juist met een gezonde dosis schaamte. Een soort van collectieve "bedrijfswagenschaamte" kan volgens hem een sterk politiek draagvlak creëren om gedurfde en effectieve mobiliteitsbeslissingen te nemen. [naar artikel]
Lidl komt vandaag met een nieuwe duurzaamheidsstrategie. De supermarktketen wil - weliswaar op een groene manier - volle gas geven en werkt aan een model waarbij klanten op termijn niet meer moeten kiezen tussen duurzame en vervuilende producten. “We worden geen Oxfam Wereldwinkel, maar we gaan ervoor zorgen dat leveranciers hun ecologische voetafdruk zo laag mogelijk houden.” [naar artikel]
Door de vergroening van het wagenpark daalt de gemiddelde uitstoot voor zowel benzine- als dieselwagens met ongeveer 10 procent, wat het belastbaar voordeel van alle aard voor bedrijfswagens vanaf Nieuwjaar fors doet stijgen. Dat blijkt uit de nieuwe uitstootwaarden, meldt De Tijd. [naar artikel]
Leasewagens dragen maar in beperkte mate bij tot de vergroening van het privéwagenpark in België. Dat blijkt uit een factcheck van de onderzoeksinstelling VITO/Energyville. Leasewagens worden na afloop van het contract verkocht als tweedehandswagens. Omdat veel leasewagens elektrisch rijden, wordt verondersteld dat ze op termijn bijdragen tot de vergroening van tweedehandswagens. Maar VITO/Energyville stelde vast dat leasewagens na het eind van hun contract vaak verkocht worden aan buitenlandse kopers, vooral in Nederland en Noorwegen. [naar artikel]
Het Europees Hof van Justitie moest zich uitspreken over de vraag of werknemers van Ryanair automatisch kunnen worden beschouwd als Ierse werknemers. Hoe zit dat in elkaar? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.