Vanaf 2026 hebben enkel elektrische bedrijfswagens nog recht op een gunstige fiscaliteit, waardoor dat wagenpark quasi volledig zal overschakelen op EV’s. Maar welke wagens zullen dat zijn? Onderzoek van HLN Drive toont aan dat er al heel wat populaire bedrijfswagens een elektrisch alternatief hebben. [naar artikel]
Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda Toch een lastig dossiertje: hoe snel moeten bedrijfswagens vergroenen? De regering wil al in 2023 fel de voordelen voor brandstofwagens afbouwen en in 2026 alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch maken: dat zou een stroomstoot geven aan de vergroening van heel het wagenpark in België. Maar het heeft ook vergaande consequenties: zowel de inkomsten uit accijnzen van brandstoffen als […] Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda [naar artikel]
Leasingbedrijven bereiden zich voor op een snelle omslag naar emissievrije, elektrische bedrijfswagens. [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marghem (MR) op aan snel werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat meldt De Tijd. [naar artikel]
Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens in vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond. [naar artikel]
17:45 Engie bouwt een deelplatform van laadpalen voor elektrische bedrijfswagens. Daarmee valt ook het gratis oplaadmodel bij veel bedrijven in duigen. [naar artikel]
De federale overheid wil het wagenpark vergroenen. Die neemt daarom extra maatgelen om bedrijven aan te zetten de vervuilende bedrijfswagens te vervangen door groenere alternatieven. Dat de federale regering volop inzet op groene bedrijfswagens is niets nieuws onder de zon. De regeringspartijen hadden die belofte al opgenomen in het regeerakkoord. Daarin staat dat alle nieuwe […] Lees dit artikel: Fiscaal voordeel voor niet-elektrische bedrijfswagens verdwijnt in 2026 [naar artikel]
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Eerder lieten we de experts hierover aan het woord, nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Lees dit artikel: Elektrische bedrijfswagens: Duitse luxesedans rijden zich warm voor strijd met Tesla De grote Duitse autoconstructeurs Mercedes, Audi en BMW maken zich klaar om hun nieuwe elektrische luxemodellen op de markt te brengen. Model S, de luxesedan van marktleider Tesla, krijgt daarmee stevige concurrentie. Mercedes presenteerde vorige maand de EQS, een volledig elektrische luxesedan die in de tweede jaarhelft van de band moet rollen en waarvoor de […] Lees dit artikel: Elektrische bedrijfswagens: Duitse luxesedans rijden zich warm voor strijd met Tesla [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling – 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 – wil halen, schrijft De Tijd dinsdag. [naar artikel]
0,6 procent van de bedrijfswagens in België is elektrisch, blijkt uit een bevraging van Acerta bij werkgevers. Een vervijfvoudiging van de elektrische wagens in het Belgische bedrijfswagenpark, dat klinkt goed. Maar in totaal betekent dat nog steeds dat nauwelijks 0,6 procent van de bedrijfswagens elektrisch is, zeer weinig dus. Om tot die cijfers te komen, […] The post Half procent van de bedrijfswagens is elektrisch appeared first on Business AM. [naar artikel]
Lees dit artikel: Elektrische auto breekt nog niet volledig door bij bedrijfswagens In slechts 37 procent van de Belgische bedrijven zijn er werknemers te vinden die met een volledig elektrische bedrijfswagen rijden. Diesel en benzine blijven de norm in het bedrijfswagenpark. Dat blijkt uit een enquête door Vlerick Business School. De Vlerick-onderzoekers ondervroegen 320 bedrijven die representatief zijn voor de Belgische ondernemingswereld naar hun mobiliteits- en verloningsbeleid. […] Lees dit artikel: Elektrische auto breekt nog niet volledig door bij bedrijfswagens [naar artikel]
10:31 De federale regering sloot in de nacht van maandag op dinsdag een akkoord over de fiscale aanmoediging van elektrische bedrijfswagens. Wat verandert? [naar artikel]
Een nieuwe studie van het planbureau toont de positieve impact van elektrische bedrijfswagens aan. Tegen 2040 zijn alle bedrijfswagens elektrisch, én dat is positief voor het klimaat en de staatskas. “De vergroening van de bedrijfswagens is duidelijk de noodzakelijke kickstart richting een volledig fossielvrij wagenpark en een betere luchtkwaliteit. En dit alles zonder ons budgettair in nesten te werken.” [naar artikel]
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Wat denk jij? Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling - 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 - wil halen, schrijft De Tijd vandaag. [naar artikel]
De federale regering wil deze week knopen doorhakken over vergroening van de bedrijfswagens. Binnen de regering zijn socialisten en groenen beducht voor de kostprijs en een averechts effect op de files. [naar artikel]
In zijn onderhandelingsnota ijvert federaal informateur Paul Magnette (PS) voor elektrische bedrijfswagens, schrijft ‘De Tijd’. Daarom zullen bedrijven enkel nog wagens van de belastingen kunnen aftrekken als die geen CO2 meer uitstoten. En dat mogelijk al vanaf 2023. Daarvoor moeten nog wel enkele problemen opgelost worden, klinkt het bij de sector. “Met zeventien laadpalen in Brussel is het nu dramatisch.” [naar artikel]
Particulieren staan nog steeds twijfelachtig tegenover de elektrische wagen. Nochtans blijkt uit een onderzoek van leasingmaatschappij Arval dat zeven op de tien populairste bedrijfswagens volledig elektrisch zijn. Kan een werkgever zijn werknemers dan dwingen om voor elektrisch of hybride te kiezen? [naar artikel]
Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens op vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent... [naar artikel]
De rush op elektrische bedrijfswagens heeft het afgelopen jaar ieders verwachtingen overtroffen. Dat zegt autoleasingbedrijf Arval. Het bedrijf noteert momenteel naar eigen zeggen drie keer meer bestellingen dan eind 2020. De regering besliste dit jaar om met een aangepast fiscaal voordeel de vergroening te versnellen. [naar artikel]
De regering heeft maandagavond het licht op groen gezet voor de hervorming van de fiscale aftrekbaarheid van de bedrijfswagens in de vennootschapsbelasting. Voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen verdwijnt de aftrek volledig in 2028. Voor elektrische wagens zakt de aftrek tot 67,5 procent in 2031. We vatten de hervorming voor u samen in vijf vragen en antwoorden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.