Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
BusinessAM

Brussel in actie tegen TikTok om verborgen reclame voor kinderen

31/05/2021 - 15:40
"Lees dit artikel: Brussel in actie tegen TikTok om verborgen reclame voor kinderen De Europese Commissie onderneemt actie tegen filmpjesapp TikTok naar aanleiding van consumentenklachten over verborgen marketing en agressieve reclametechnieken die zijn gericht op kinderen. Brussel wil dat het bedrijf zijn beleid en commerciële praktijken aanpast en zich houdt aan EU-regels voor consumentenbescherming. Het dagelijks EU-bestuur is daarom een ‘formele dialoog’ begonnen met het populaire platform. TikTok […] Lees dit artikel: Brussel in actie tegen TikTok om verborgen reclame voor kinderen"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Eén op vier kleuters kampt met overgewicht: “Verbied tv-reclame voor ongezonde voeding en leg Tiktok-recepten aan banden” (13/10/2022 - Gazet van Antwerpen)

“Ongeveer 1 op 4 kleuters, 1 op 6 kinderen en 1 op 9 pubers in België kampen met overgewicht. Eén derde van hun dagelijkse energie-inname halen ze uit ultrabewerkte voedingsmiddelen. Niet zo verwonderlijk als je ziet hoe vaak kinderen het doelwit zijn van gerichte marketingcampagnes voor ongezonde voeding en drank.” In een nieuw advies vraagt de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om hard in te grijpen tegen die evolutie. Met een verbod op Samsonworst en Plopkoeken, beperkingen op tv-reclame, maatregelen tegen Tiktok-recepten en zelfs richtlijnen voor Jeroen Meus. [naar artikel]


2. “Dit is puur om ouders te sussen”: TikTok pakt uit met misleidende reclame (13/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Kinderen zijn gemiddeld 10 jaar als ze op TikTok gaan, drie jaar jonger dan de leeftijdsgrens. Experten werpen een blik achter de cijfers in Vlaanderen en leggen uit waarom kinderen er zo gemakkelijk verslaafd aan raken. “We kunnen het niet enkel meer met dansjes associëren. TikTok is een zender geworden en gaat van entertainment naar nieuwskanaal, zoekmachine en kookplatform.” [naar artikel]


3. TikTok-topman naar Brussel voor gesprekken met Europese Commissie (04/11/2023 - DataNews)

Shou Zi Chew, de topman van TikTok, komt naar Brussel om met Eurocommissarissen te praten over onder meer bescherming van persoonsgegevens en bestrijding van nepnieuws. De populaire filmpjesapp ligt onder vuur omdat het te weinig zou doen om fake news tegen te gaan en de privacy van kinderen te beschermen. The post TikTok-topman naar Brussel voor gesprekken met Europese Commissie appeared first on DataNews. [naar artikel]


4. Kinderrechtencommisaris VK dient klacht in tegen Tiktok voor verzamelen persoonlijke data van kinderen (21/04/2021 - Het Laatste Nieuws)

De gewezen Engelse kindercommissaris Anne Longfield heeft dinsdag een rechtszaak aangespannen tegen videoplatform TikTok. Ze beschuldigt TikTok ervan dat het illegaal de persoonlijke gegevens van kinderen in het Verenigd Koninkrijk en Europa verzamelt. [naar artikel]


5. Antireclame-activisten kapen publiciteitsborden (25/03/2021 - Het Nieuwsblad)

In Brussel en Namen hebben activisten van het collectief ‘Dit is geen reclame’ woensdagnacht publiciteitsborden gekaapt en er een andere boodschap over geplakt. Met deze actie willen ze “de schadelijke gevolgen van reclame aan de kaak stellen” en “alle burgers oproepen om in actie te komen”. [naar artikel]


6. Samsonworst, Plopkoeken en Jeroen Meus in het vizier: een op de vier kleuters kampt met overgewicht, dus wordt reclame aangepakt (12/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Belgische kleuters, kinderen en tieners kampen verontrustend vaak met overgewicht. In een nieuw advies vraagt de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om hard in te grijpen tegen die evolutie. Met een verbod op Samsonworst en Plopkoeken, beperkingen op tv-reclame, maatregelen tegen Tiktok-recepten en zelfs richtlijnen voor Jeroen Meus. [naar artikel]


7. Weg met ongepaste reclame en controle op gebruikers met meer dan 10.000 volgers: TikTok stemt in met Europese regels  (21/06/2022 - VRT NWS)

Op de populaire videoapp TikTok zal in de toekomst geen reclame meer gemaakt worden voor alcohol en sigaretten. Gebruikers zullen het ook kunnen melden als ze ongepaste reclame zien. Wie meer dan 10.000 volgers heeft, zal regelmatig gecontroleerd worden. De app schaart zich zo achter de Europese regels rond consumentenbescherming. [naar artikel]


8. DEBAT. Is TikTok wel geschikt voor kinderen? (04/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Ondertussen kunnen we niet meer om TikTok heen. Ondanks het feit dat de app het eigenlijk verbiedt, is het sociale mediaplatform populair bij kinderen onder de dertien jaar oud. Maar is TikTok wel geschikt voor kinderen? Wij vragen ons af wat jij hierover denkt. [naar artikel]


9. Het probleem genaamd TikTok: ‘Ongure types breken in op accounts van kinderen’ (09/08/2020 - De Morgen)

Eerst wou Donald Trump het razend populaire TikTok uit de VS verbannen, nu wil hij dat Microsoft de Amerikaanse TikTok-tak koopt van China. In Europa blijft (voorlopig) het Chinese moederbedrijf ByteDance de lakens uitdelen. ‘TikTok treedt de privacy en veiligheid van onze kinderen met voeten.’ [naar artikel]


10. TikTok stelt update rond gerichte reclame uit na beschuldigingen van privacyschending (13/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

De socialemedia-app TikTok heeft een update van haar privacybeleid opgeschort. Met de update kon de app gebruikers in Europa blootstellen aan gerichte reclame zonder hun toestemming. Europese toezichthouders uitten echter bezorgdheid over de privacy. Om die reden zal de update dus niet voor meteen zijn, zo meldt een woordvoerder van het bedrijf. [naar artikel]


11. Vlaamse universiteiten: "Bescherm kinderen beter tegen reclame" (15/06/2018 - De Morgen)

Kinderen, jongeren en hun ouders worden niet genoeg beschermd tegen reclame. Onderzoekers van vier Vlaamse universiteiten vragen maatregelen. De speerpunten: meer privacy voor kinderen, meer verantwoordelijkheid voor de makers, duidelijke aankondiging van reclameboodschappen, en een strenge EU als voortrekker. [naar artikel]


12. "Verbied tv-reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen": Hoge Gezondheidsraad doet aanbevelingen tegen overgewicht bij kinderen (12/10/2022 - VRT NWS)

Tussen 6 uur 's ochtends en 23 uur 's avonds zouden er geen reclamespots voor ongezonde voeding gericht op kinderen uitgezonden mogen worden. Dat vraagt de Hoge Gezondheidsraad in een nieuw rapport. Ook zou dergelijke reclame verboden moeten worden op sport- en cultuurevenementen, in crèches, scholen en andere locaties waar kinderen samenkomen. De raad is ervan overtuigd dat de wildgroei aan reclame, ook via nieuwe digitale media, een cruciale rol speelt in het stijgend aantal kinderen met overgewicht. [naar artikel]


13. TikTok in Verenigd Koninkrijk voor de rechter wegens vermeende privacyschending van kinderen (21/04/2021 - Express)

‘TikTok is een gegevensverzamelingsdienst versluierd als sociaal netwerk’, zegt Anne Longfield, voormalig kindercommissaris voor Engeland, over de manier waarop TikTok gegevens van kinderen verzamelt en gebruikt. Een aanklacht wordt ingediend namens miljoenen kinderen in het Verenigd Koninkrijk die de razend populaire video-sharing-app hebben gebruikt, bericht de BBC. Advocaten zouden aanvoeren dat TikTok persoonlijke informatie van […] Lees dit artikel: TikTok in Verenigd Koninkrijk voor de rechter wegens vermeende privacyschending van kinderen [naar artikel]


14. Spanje verbiedt reclame voor gesuikerde producten gericht op kinderen (28/10/2021 - Het Belang van Limburg)

De Spaanse overheid heeft donderdag bekendgemaakt dat zij reclame voor gesuikerde voedingsmiddelen en drankjes die zich richt op kinderen zal verbieden. Op die manier willen ze de toenemende overgewichtsproblemen bij kinderen tegengaan. [naar artikel]


15. TikTok schaart zich achter Europese regels rond consumentenbescherming (21/06/2022 - Het Belang van Limburg)

TikTok zal zijn activiteiten in lijn brengen met de Europese regels rond reclame en consumentenbescherming. Dat zegt de Europese Commissie dinsdag. De Chinese populaire videoapp kwam in het vizier van de Europese consumentenorganisatie BEUC door zijn agressieve marketingtechnieken gericht op kinderen. [naar artikel]


16. IJsjesmerk Ola richt reclame niet meer op jonge kinderen (13/02/2020 - Express)

Het Belgische ijsmerk Ola richt zijn advertenties niet meer op jonge kinderen. Voor zijn reclame gaat het nu uit van kinderen vanaf 12 jaar. De beslissing is onderdeel van een breder plan van moedergroep Unilever. De consumentenmiddelengigant zet geen sterren en influencers meer in om zijn producten aan te prijzen op sociale media. Ook worden […] The post IJsjesmerk Ola richt reclame niet meer op jonge kinderen appeared first on Business AM. [naar artikel]


17. KIJK. Sarah Puttemans toont verborgen zangtalent op TikTok en haar volgers zijn fan: “Zo getalenteerd” (28/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

“Geen idee waarom ik dit plaats”, schrijft Sarah Puttemans (23) bij een TikTok-post. In de video laat Sarah een verborgen talent zien. De Vlaamse influencer zingt ‘L-o-v-e’ van Frank Sinatra. Het lijkt alsof ze de video op sociale media heeft geplaatst met wat aarzeling, maar haar fans zijn alvast helemaal weg van haar stem. “Jij bent zo getalenteerd”, schrijft iemand bij de TikTok. [naar artikel]


18. Klacht tegen TikTok "in naam van alle Britse en Europese kinderen": "Achter leuke dansjes zit iets kwaadwilligers" (21/04/2021 - VRT NWS)

De voormalige Engelse kinderrechtencommissaris Anne Longfield sleept video-app TikTok voor de rechter. Dat doet ze naar eigen zeggen in naam van miljoenen kinderen in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Volgens haar verzamelt de app op illegale wijze heel wat persoonlijke gegevens van die kinderen. [naar artikel]


19. KIJK. ‘The Grinch’-trend op TikTok: hilarisch of verontrustend? (26/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ouders op TikTok veroorzaken bezorgdheid met een nieuwe trend waarbij ze hun kinderen ‘verrassen’ door een bezoekje van ‘The Grinch’. Iemand verkleedt zich als de groene schurk en steelt de voor de ogen van hun kinderen alle kerstcadeautjes. De trend is bedoeld als grapje, maar de schreeuwende en huilende kinderen aan het einde van de TikTok video’s inspireerden een heus debat: grappige trend of schadelijk voor kinderen? [naar artikel]


20. ByteDance stuurt Brussel document over risico's TikTok Lite (23/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft bij de Europese Commissie een document ingediend over de risico’s voor minderjarigen bij het gebruik van TikTok Lite. Eerder deze week stelde Brussel het socialemediabedrijf een ultimatum om de mogelijk verslavende werking van TikTok Lite. De commissie dreigde ook met een boete en een mogelijk verbod op een beloningstoepassing in de app. [naar artikel]


21. TikTok jaagt op marktaandeel met lage advertentieprijzen (11/01/2023 - De Tijd)

14:39 Met opvallend lage tarieven probeert de sociale app TikTok adverteerders weg te lokken bij concurrenten als Instagram of Snapchat. Die hebben het moeilijk nu de reclame-inkomsten ook op andere vlakken... [naar artikel]


22. Kinderen voeren actie tegen sluiten van buurtspeelpleintje: “Er waren oudere jongeren die ruzie maakten” (27/10/2018 - Gazet van Antwerpen)

Hobokense kinderen voerden zaterdagmiddag actie om te protesteren tegen het sluiten van hun nieuwe buurtspeelpleintje aan de Lageweg in Hoboken. Het was een initiatief van de kinderen die, met steun van hun ouders, het heft in eigen handen namen. [naar artikel]


23. TikTok krijgt boete in Nederland om schenden van privacy kinderen (22/07/2021 - Express)

Lees dit artikel: TikTok krijgt boete in Nederland om schenden van privacy kinderen De populaire app TikTok moet in Nederland een boete van 750.000 euro betalen. De Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond van de overheid, vindt dat de app de privacy van Nederlandse kinderen heeft geschonden. Gebruikers kregen geen goede uitleg welke gegevens de app verzamelde en wat daarmee gebeurde, aldus de waakhond. Zo was er geen privacyverklaring in […] Lees dit artikel: TikTok krijgt boete in Nederland om schenden van privacy kinderen [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!