“Ongeveer 1 op 4 kleuters, 1 op 6 kinderen en 1 op 9 pubers in België kampen met overgewicht. Eén derde van hun dagelijkse energie-inname halen ze uit ultrabewerkte voedingsmiddelen. Niet zo verwonderlijk als je ziet hoe vaak kinderen het doelwit zijn van gerichte marketingcampagnes voor ongezonde voeding en drank.” In een nieuw advies vraagt de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om hard in te grijpen tegen die evolutie. Met een verbod op Samsonworst en Plopkoeken, beperkingen op tv-reclame, maatregelen tegen Tiktok-recepten en zelfs richtlijnen voor Jeroen Meus. [naar artikel]
Kinderen zijn gemiddeld 10 jaar als ze op TikTok gaan, drie jaar jonger dan de leeftijdsgrens. Experten werpen een blik achter de cijfers in Vlaanderen en leggen uit waarom kinderen er zo gemakkelijk verslaafd aan raken. “We kunnen het niet enkel meer met dansjes associëren. TikTok is een zender geworden en gaat van entertainment naar nieuwskanaal, zoekmachine en kookplatform.” [naar artikel]
Shou Zi Chew, de topman van TikTok, komt naar Brussel om met Eurocommissarissen te praten over onder meer bescherming van persoonsgegevens en bestrijding van nepnieuws. De populaire filmpjesapp ligt onder vuur omdat het te weinig zou doen om fake news tegen te gaan en de privacy van kinderen te beschermen. The post TikTok-topman naar Brussel voor gesprekken met Europese Commissie appeared first on DataNews. [naar artikel]
De gewezen Engelse kindercommissaris Anne Longfield heeft dinsdag een rechtszaak aangespannen tegen videoplatform TikTok. Ze beschuldigt TikTok ervan dat het illegaal de persoonlijke gegevens van kinderen in het Verenigd Koninkrijk en Europa verzamelt. [naar artikel]
In Brussel en Namen hebben activisten van het collectief ‘Dit is geen reclame’ woensdagnacht publiciteitsborden gekaapt en er een andere boodschap over geplakt. Met deze actie willen ze “de schadelijke gevolgen van reclame aan de kaak stellen” en “alle burgers oproepen om in actie te komen”. [naar artikel]
Belgische kleuters, kinderen en tieners kampen verontrustend vaak met overgewicht. In een nieuw advies vraagt de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om hard in te grijpen tegen die evolutie. Met een verbod op Samsonworst en Plopkoeken, beperkingen op tv-reclame, maatregelen tegen Tiktok-recepten en zelfs richtlijnen voor Jeroen Meus. [naar artikel]
Op de populaire videoapp TikTok zal in de toekomst geen reclame meer gemaakt worden voor alcohol en sigaretten. Gebruikers zullen het ook kunnen melden als ze ongepaste reclame zien. Wie meer dan 10.000 volgers heeft, zal regelmatig gecontroleerd worden. De app schaart zich zo achter de Europese regels rond consumentenbescherming. [naar artikel]
Ondertussen kunnen we niet meer om TikTok heen. Ondanks het feit dat de app het eigenlijk verbiedt, is het sociale mediaplatform populair bij kinderen onder de dertien jaar oud. Maar is TikTok wel geschikt voor kinderen? Wij vragen ons af wat jij hierover denkt. [naar artikel]
Eerst wou Donald Trump het razend populaire TikTok uit de VS verbannen, nu wil hij dat Microsoft de Amerikaanse TikTok-tak koopt van China. In Europa blijft (voorlopig) het Chinese moederbedrijf ByteDance de lakens uitdelen. ‘TikTok treedt de privacy en veiligheid van onze kinderen met voeten.’ [naar artikel]
De socialemedia-app TikTok heeft een update van haar privacybeleid opgeschort. Met de update kon de app gebruikers in Europa blootstellen aan gerichte reclame zonder hun toestemming. Europese toezichthouders uitten echter bezorgdheid over de privacy. Om die reden zal de update dus niet voor meteen zijn, zo meldt een woordvoerder van het bedrijf. [naar artikel]
Kinderen, jongeren en hun ouders worden niet genoeg beschermd tegen reclame. Onderzoekers van vier Vlaamse universiteiten vragen maatregelen. De speerpunten: meer privacy voor kinderen, meer verantwoordelijkheid voor de makers, duidelijke aankondiging van reclameboodschappen, en een strenge EU als voortrekker. [naar artikel]
Tussen 6 uur 's ochtends en 23 uur 's avonds zouden er geen reclamespots voor ongezonde voeding gericht op kinderen uitgezonden mogen worden. Dat vraagt de Hoge Gezondheidsraad in een nieuw rapport. Ook zou dergelijke reclame verboden moeten worden op sport- en cultuurevenementen, in crèches, scholen en andere locaties waar kinderen samenkomen. De raad is ervan overtuigd dat de wildgroei aan reclame, ook via nieuwe digitale media, een cruciale rol speelt in het stijgend aantal kinderen met overgewicht. [naar artikel]
‘TikTok is een gegevensverzamelingsdienst versluierd als sociaal netwerk’, zegt Anne Longfield, voormalig kindercommissaris voor Engeland, over de manier waarop TikTok gegevens van kinderen verzamelt en gebruikt. Een aanklacht wordt ingediend namens miljoenen kinderen in het Verenigd Koninkrijk die de razend populaire video-sharing-app hebben gebruikt, bericht de BBC. Advocaten zouden aanvoeren dat TikTok persoonlijke informatie van […] Lees dit artikel: TikTok in Verenigd Koninkrijk voor de rechter wegens vermeende privacyschending van kinderen [naar artikel]
De Spaanse overheid heeft donderdag bekendgemaakt dat zij reclame voor gesuikerde voedingsmiddelen en drankjes die zich richt op kinderen zal verbieden. Op die manier willen ze de toenemende overgewichtsproblemen bij kinderen tegengaan. [naar artikel]
TikTok zal zijn activiteiten in lijn brengen met de Europese regels rond reclame en consumentenbescherming. Dat zegt de Europese Commissie dinsdag. De Chinese populaire videoapp kwam in het vizier van de Europese consumentenorganisatie BEUC door zijn agressieve marketingtechnieken gericht op kinderen. [naar artikel]
Het Belgische ijsmerk Ola richt zijn advertenties niet meer op jonge kinderen. Voor zijn reclame gaat het nu uit van kinderen vanaf 12 jaar. De beslissing is onderdeel van een breder plan van moedergroep Unilever. De consumentenmiddelengigant zet geen sterren en influencers meer in om zijn producten aan te prijzen op sociale media. Ook worden […] The post IJsjesmerk Ola richt reclame niet meer op jonge kinderen appeared first on Business AM. [naar artikel]
“Geen idee waarom ik dit plaats”, schrijft Sarah Puttemans (23) bij een TikTok-post. In de video laat Sarah een verborgen talent zien. De Vlaamse influencer zingt ‘L-o-v-e’ van Frank Sinatra. Het lijkt alsof ze de video op sociale media heeft geplaatst met wat aarzeling, maar haar fans zijn alvast helemaal weg van haar stem. “Jij bent zo getalenteerd”, schrijft iemand bij de TikTok. [naar artikel]
De voormalige Engelse kinderrechtencommissaris Anne Longfield sleept video-app TikTok voor de rechter. Dat doet ze naar eigen zeggen in naam van miljoenen kinderen in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Volgens haar verzamelt de app op illegale wijze heel wat persoonlijke gegevens van die kinderen. [naar artikel]
Ouders op TikTok veroorzaken bezorgdheid met een nieuwe trend waarbij ze hun kinderen ‘verrassen’ door een bezoekje van ‘The Grinch’. Iemand verkleedt zich als de groene schurk en steelt de voor de ogen van hun kinderen alle kerstcadeautjes. De trend is bedoeld als grapje, maar de schreeuwende en huilende kinderen aan het einde van de TikTok video’s inspireerden een heus debat: grappige trend of schadelijk voor kinderen? [naar artikel]
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft bij de Europese Commissie een document ingediend over de risico’s voor minderjarigen bij het gebruik van TikTok Lite. Eerder deze week stelde Brussel het socialemediabedrijf een ultimatum om de mogelijk verslavende werking van TikTok Lite. De commissie dreigde ook met een boete en een mogelijk verbod op een beloningstoepassing in de app. [naar artikel]
14:39 Met opvallend lage tarieven probeert de sociale app TikTok adverteerders weg te lokken bij concurrenten als Instagram of Snapchat. Die hebben het moeilijk nu de reclame-inkomsten ook op andere vlakken... [naar artikel]
Hobokense kinderen voerden zaterdagmiddag actie om te protesteren tegen het sluiten van hun nieuwe buurtspeelpleintje aan de Lageweg in Hoboken. Het was een initiatief van de kinderen die, met steun van hun ouders, het heft in eigen handen namen. [naar artikel]
Lees dit artikel: TikTok krijgt boete in Nederland om schenden van privacy kinderen De populaire app TikTok moet in Nederland een boete van 750.000 euro betalen. De Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond van de overheid, vindt dat de app de privacy van Nederlandse kinderen heeft geschonden. Gebruikers kregen geen goede uitleg welke gegevens de app verzamelde en wat daarmee gebeurde, aldus de waakhond. Zo was er geen privacyverklaring in […] Lees dit artikel: TikTok krijgt boete in Nederland om schenden van privacy kinderen [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.