Horeca Vlaanderen verdeelt naar aanleiding van Tournée Minérale een brochure met tips over alcoholvrije dranken - een bocht van 180 graden na de kritiek op de actie vorig jaar. Kurt Neyrynck van Horeca Vlaanderen legt uit. [naar artikel]
Tournée Minérale, de actie om Vlaanderen in februari een maand lang van de alcohol te houden, valt niet bij iedereen in goede aarde. Zo trakteert Café Café in Hasselt haar klanten woensdag op een gratis vat als protest tegen de actie. “We zijn absoluut tegen alcoholmisbruik, maar Tournée Minérale wordt zodanig gehypet dat het op een aanval op de horeca begint te lijken”, zegt Maxim Willems, eigenaar van Café Café. [naar artikel]
Maxim Willems (foto) van Café Café in Hasselt geeft morgen een gratis vat als protest tegen Tournée Minérale, de actie om Vlamingen een maand lang van de alcohol te houden: “Tournée Minérale wordt zo gehypet dat het op een aanval op de horeca lijkt.”- Horeca Vlaanderen heeft begrip voor het initiatief. [naar artikel]
De campagne ‘Tournée Minérale’ heeft vooral impact gehad op het omzetcijfer van de restaurants. In de restaurantsector noteert 60 procent van de bedrijven een omzetdaling. Dat blijkt uit een bevraging die Horeca Vlaanderen en FeBeD (Federatie van de Belgische Drankenhandelaars) hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars. [naar artikel]
De campagne ‘Tournée Minérale’ heeft vooral impact gehad op het omzetcijfer van de restaurants. In de restaurantsector noteert 60 procent van de bedrijven een omzetdaling. Dat blijkt uit een bevraging die Horeca Vlaanderen en FeBeD (Federatie van de Belgische Drankenhandelaars) hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars. [naar artikel]
Tournée Minérale gaat morgen haar vierde editie in. Ongeveer een op de vijf volwassen Belgen doet mee. Opmerkelijk is dat ook heel wat cafés en restaurants op de kar springen. En op de oproep om in team deel te nemen, is massaal ingegaan. “Op onze tweewekelijkse werkborrel zullen de komende weken alleen mocktails worden geserveerd”, zegt Desi Swartilé van JDB Haarden en Kachels uit Rumst. [naar artikel]
'De blijvende belangstelling en de groeiende aandacht voor niet-alcoholische alternatieven in horeca en handel wijzen op een maatschappij in verandering', concluderen de initiatiefnemers van Tournée Minérale na een tweede succesvolle editie. [naar artikel]
HasseltTournée Minérale heeft dit jaar minder verlies berokkend aan de horeca en de drankenhandelaars dan vorig jaar. Eén op de drie zaken noteert een omzetverlies te wijten aan de campagne. [naar artikel]
VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker blikken tevreden terug op ‘Tournée Minérale’. 122.460 Belgen engageerden zich om in de maand februari geen alcohol te drinken. “Zo’n overweldigend succes vraagt om een herhaling. Zet dus alvast februari 2018 in jullie agenda voor de tweede editie van Tournée Minérale”, aldus de organisatoren. Hieronder enkele resultaten: [naar artikel]
Eén op de vier horecazaken zal inspelen op Tournée Minérale, de maand zonder alcohol die op donderdag 1 februari van start gaat. Dat blijkt uit een enquête die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) uitvoerde op vraag van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD) en de Stichting tegen Kanker, de initiatiefnemers van Tournée Minérale. [naar artikel]
De organisatie spreekt van een “overweldigend succes” en plant alvast een twee tournée minérale. Maar onze provincie blijkt nog wat meer overtuiging nodig te hebben; van alle Vlamingen waren de Limburgers het minst enthousiast. [naar artikel]
Februari is al sinds 2017 beter bekend als dé alcoholvrije maand, oftewel Tournée Minérale. Een initiatief dat, door de samenwerking van de Druglijn en Kom op Tegen Kanker, nu een vast begrip is. Tijdens de eerste editie schreven In Vlaanderen zich maar liefst meer dan 120.000 mensen in. [naar artikel]
Zou het toeval zijn, dat men voor een maand zonder alcohol de kortste maand gekozen heeft? Zelf heb ik niet deelgenomen aan Tournée Minérale. Niet omdat ik een onverbeterlijke dronkenlap ben, maar omdat ik iedereen voor was. Vorig jaar heb ik mijn hoogstpersoonlijke Tournée Minérale afgewerkt. En ja, ook in februari. [naar artikel]
Eén week voor de start van Tournée Minérale hebben zich al meer dan 62.000 deelnemers ingeschreven op de website. Het initiatief komt van Stichting tegen Kanker, de DrugLijn en het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD). De actie spoort mensen aan om een maand lang geen alcohol te drinken. Tournée Minérale is aan haar tweede editie toe. [naar artikel]
Met extra goedkope pintjes en alcohol, werpt Taverne De Met in Overijse zich op als oase voor bierdrinkers tijdens Tournée Minérale. “We moeten creatief zijn. Veel cafés hebben het moeilijk, vooral in deze periode”, zegt barman Pascal Anciaux. [naar artikel]
Tournée Minérale, de campagne die oproept om in februari geen druppel alcohol te drinken, wordt uiteraard niet bijzonder hard toegejuicht door de alcoholproducenten. Winefair riep dan maar zijn eigen versie in het leven: Tournée VINérale. [naar artikel]
Goed nieuws voor wie in februari meedoen aan Tournée Minérale: Goesting vond 15 resto's die mocktails, vruchtencreaties en andere [naar artikel]
Tournée Minérale bleek vooral een interessante uitdaging voor mensen met vastgeroeste gewoontes. [naar artikel]
De restaurantsector is niet blij met de anti-alcoholcampagne Tournée Minérale. 60 procent van de bedrijven noteert een omzetdaling. [naar artikel]
De vijfde editie van Tournée Minérale gaat vandaag van start en speelt in op de coronacrisis. Omdat het sociaal leven grotendeels stilgevallen is, is het drinken van alcohol immers verplaatst naar de thuissfeer. Tournée Minérale wil ervoor zorgen dat dit extra thuisdrinken geen blijvende gewoonte wordt. [naar artikel]
Mensen die hebben meegedaan aan Tournée Minérale, een uitdaging om in februari een maand lang geen alcohol te nuttigen, drinken achteraf minder alcohol in het dagelijks leven. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Gent. Wie voor Tournée Minérale gemiddeld tien glazen alcohol per week dronk, drinkt er nu nog maar acht. [naar artikel]
Tournée Minérale, het initiatief dat mensen aanspoort om de hele maand februari geen alcohol te drinken, leidt tot de verkoop van minder alcohol en meer alcoholvrije dranken. Toch lijkt de impact op de omzet van drankenhandelaars en restaurants eerder beperkt. “In het begin van de maand dronk bijna niemand alcohol, maar intussen merken we er nog weinig van”, klinkt het bij restaurant De Mijlpaal in Tongeren. [naar artikel]
In februari 2019 gaat de derde editie van Tournée Minérale van start. Die zal de aandacht richten op de voordelen voor de gezondheid van minderen met alcohol. [naar artikel]
Tournée Minérale gaat vandaag van start. Gedurende de hele maand februari worden we opnieuw aangemoedigd om alcohol te weren. Vorig jaar vond de actie voor de eerste keer plaats en het was meteen een groot succes. Engageer jij je dit jaar (opnieuw)? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.