De Antwerpse gemeenteraad komt maandag of dinsdag in spoedzitting bijeen over de PFOS-vervuiling. Dat gebeurt op vraag van PVDA-fractieleider Peter Mertens en hij kreeg de steun van Groen, CD&V en Vlaams Belang. Daardoor heeft hij een derde van de gemeenteraadsleden achter zich, wat nodig is voor zo’n spoedzitting. De partijen eisen duidelijkheid over wat burgemeester Bart De Wever (N-VA) afwist van dit dossier. [naar artikel]
Er is nog steeds geen extra ministerraad samengekomen. Nochtans had N-VA-voorzitter De Wever gezegd dat die om 16 uur zou samenkomen, maar dat... [naar artikel]
De Antwerpse gemeenteraad komt maandag of dinsdag in spoedzitting bij elkaar over de PFOS-vervuiling. PVDA-fractieleider Peter Mertens had dit gevraag en hij kreeg de steun van Groen, CD&V en Vlaams Belang, waardoor hij een derde van de gemeenteraadsleden heeft die nodig is voor zo’n spoedzitting. De partijen eisen duidelijkheid over wat burgemeester Bart De Wever (N-VA) wist van dit dossier. [naar artikel]
Vanavond kan u hier live de gemeenteraad van Sint-Truiden volgen over de vroege vaccinatie van CD&V-burgemeester Veerle Heeren en haar entourage. [naar artikel]
Vanavond kan u hier live de gemeenteraad van Sint-Truiden volgen over de vroege vaccinatie van CD&V-burgemeester Veerle Heeren en haar entourage. [naar artikel]
Wie op de Antwerpse gemeenteraad duidelijkheid had verwacht over het schepenambt van Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) bleef op zijn of haar honger zitten. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) herhaalde zijn politieke uitspraken hierover niet. “Wie schepen wil worden, moet voldoende handtekeningen krijgen uit de raad”, zei De Wever als voorzitter van de gemeenteraad. [naar artikel]
Stikstof: Friedo Steensels (Via) verwacht dat de gemeente snel een standpunt inneemt en haar advies inzake het stikstofdebat kenbaar maakt: “Er is geen tijd te verliezen. Het stikstofdossier bedreigt de toekomst van de Bocholtse landbouwers, de veehouderij en ook het Biotechnicum. Is er nog rechtszekerheid voor deze bedrijven?” Schepen Jan Verjans (Via) reageerde: “Dit plan treft 106 Bocholtse gezinnen, wiens toekomst en bezorgdheden we zeer ernstig nemen. Op 8 juni is er een werkvergadering met alle betrokken partijen: de gemeenteraad, de plaatselijke milieukoepel en ook de landbouwraad.” [naar artikel]
Fietspaden: De stad Peer is aanbestedend bouwheer voor de aanleg van de vrijliggende fietspaden langs de N747 tussen de oude spoorlijn in Eksel en de Zavelstraat in Kaulille. Voor de aanleg zijn al heel wat grondinnames gebeurd. “Ter hoogte van de grens met Kaulille moet een stuk bosgrond worden verworven in onverdeeldheid”, schetste schepen Sigrid Cornelissen (cd&v). “Eén van de mede-eigenaars blijkt onvindbaar. Er wordt voorgesteld om het aandeel van de gekende eigenaars die akkoord gaan, alvast te verwerven. Om het dossier niet te blokkeren zal de stad zich in de onverdeeldheid inkopen. De bedoeling is dat het perceel als geheel zal worden overgedragen aan het Vlaams Gewest.” [naar artikel]
Ruimtelijk beleid: De stad moet haar advies formuleren voor het nieuwe Beleidsplan Ruimte voor Limburg, een leidraad voor het provinciaal ruimtelijk beleid richting 2040. Schepen Joris Mertens (cd&v) lichtte toe welk traject was doorlopen en hoe met de stakeholders opmerkingen werden geformuleerd. Oppositiefractie Samen Vooruit stelde nog enkele aanvullingen voor. “Zo zagen we graag het belang beklemtoond van een ondertunneling aan het station voor de doorstroming richting Kattenbos”, stelde raadslid Walter Cremers. “Het motorcrossterrein zouden we graag prioritair toevoegen aan de strategische doelstellingen met de motivatie dat het terrein zowel voor de motorcross in Vlaanderen als de uitstraling van Lommel van groot belang is.” Ook sprak Cremers een bezorgdheid uit over de profilering van Pelt. “In hun eigen beleidsplan spreken ze zich uit als centrum van Noord-Limburg, en claimt Pelt het aspergeveld aan de N71 als een eventuele grote parking voor vrachtwagens. Terwijl het streefbeeld van de N 71 hier een belangrijke verkeersafwikkeling ziet. Zonder snel werk te maken van een eigen visie dreigen we achterop te hinken op Pelt.” Schepen Mertens reageerde dat nu eerst het Limburgse beleidsplan voorligt. “En hierin wordt gesproken over Lommel en Pelt als een gelijkwaardig onderdeel in de Kempsche as, “ stelde de schepen. “Ons lijkt het gezond om de rangorde van eerst een Vlaams en Provinciaal beleidsplan te respecteren, zodat volgende legislatuur een lokaal plan kan worden uitgewerkt.” Mertens kon zich vinden de sterkere formulering rond het crossterrein. “Maar we kregen al de feedback van de provincie dat het sinds 2018 niet meer tot hun bevoegdheden behoort.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.