Met haar Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, beter bekend als de Betonstop, wil Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege paal en perk stellen aan de ruimtelijke versnippering van Vlaanderen. Ze wil dat we meer geconcentreerd gaan wonen, werken, shoppen en ontspannen en dat vooral gaan doen waar er een goed aanbod aan openbaar vervoer en aan voorzieningen zijn, zoals ziekenhuizen, scholen en winkels. Qua principe is dit perfect te verdedigen. De ruimtelijke ordening hier is een grote chaos. We hebben bijna 35 procent van onze ruimte volgebouwd met huizen, bedrijven, wegen en alles wat nodig is om te leven, te wonen en te werken. In Nederland, nochtans dichter bevolkt, is dat maar 15 procent. Met als gevolg dat men in Nederland van dorp tot dorp of stad rijdt tussen de bossen of de velden met hier en daar een boerderij. En wij dat constant tussen de huizen doen. Wat niet aangenaam is voor automobilisten en omwonenden. [naar artikel]
De Vlaming kiest steeds vaker voor een alternatief vervoersmiddel, behalve voor woon-werkverkeer, zo blijkt uit onderzoek. Allemaal goed en wel, zegt Neeroetenaar Patrick van Horne, maar in Limburg is dat zo goed als onmogelijk. Hij schreef een open brief naar minister Weyts om de toestand aan te klagen. [naar artikel]
De deelnemers aan Open Monumentendag kunnen zondag in Tongeren terecht in de Chocoladefabriek in Nerem en de O.-l.-Vrouwebasiliek. Hier krijgen de bezoekers in een expo een overzicht van de restauratiegeschiedenis die sinds 1967 onafgebroken aan de gang is. [naar artikel]
Als het openbaar vervoer geen voordelen biedt tegenover de auto, dan blijft de perceptie van het openbaar vervoer die van “het vervoer voor de kneusjes”. “En dat is zeer kwalijk als we de klimaatproblematiek en de verkeersellende willen aanpakken”, zegt Peter Thoelen van reizigersvereniging TreinTramBus vandaag, in een reactie op de dalende tevredenheidscijfers voor De […] Het bericht Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het openbaar vervoer in de vervoerregio Aalst krijgt eind 2021 een opknapbeurt. In de vervoerregio zitten naast Aalst ook Dendermonde, Ninove en Denderleeuw, samen met de omliggende gemeenten. In Aalst komt er een frequente buslijn, cruciale plaatsen zoals de ziekenhuizen en de stations worden meer bediend. “Het openbaar zal veel beter op elkaar afgestemd zijn”, zegt schepen Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). [naar artikel]
In de provincie Limburg is de dienstverlening van De Lijn voor de derde dag op rij sterk verstoord. Slechts 20 procent van de chauffeurs is aan het... [naar artikel]
Het openbaar verkeer zal donderdag in Limburg sterk verstoord zijn. Er staat een grote vakbondsbetoging gepland in Brussel en de vakbonden bij De Lijn hebben een stakingsaanzegging ingediend. Mogelijk rijdt meer dan de helft van de bussen in Limburg niet. Ook de spoorvakbonden dienden een aanzegging in, maar daar wordt er veel minder hinder verwacht. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.