In het schooljaar 2020-2021 volgde bijna 43 procent van de leerlingen les in het algemeen secundair onderwijs (aso). Het leerlingenaandeel van het aso is sinds het schooljaar 2015-2016 met 2,4 procentpunten gestegen, blijkt vrijdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Vorig schooljaar had 12 procent van de leerlingen in het lager onderwijs minstens een jaar schoolse achterstand. In het secundair onderwijs gaat het om 23 procent. Dat blijkt donderdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. Het gaat om gelijkaardige cijfers in vergelijking met het schooljaar 2020-2021. [naar artikel]
Zowel in het lager als het secundair onderwijs zijn er steeds minder leerlingen die achterop geraken. Dat blijkt uit cijfers van minister van... [naar artikel]
Nivelleren naar boven kan wel degelijk. Vooral het katholieke net slaagt erin sociale mobiliteit te combineren met sterke schoolse prestaties,... [naar artikel]
De exclusieve onderwijsenquête van onze krant levert cijfers op die de wenkbrauwen doen fronsen. Vandaag staan leerlingen met ‘speciale zorgnoden’ in de schijnwerpers. Een term als paraplu voor een brede waaier aan redenen waarom ze afwijken van het gedrag en de verwachte prestaties van de gemiddelde leerling. [naar artikel]
Cas en Vico Janssens uit de Schoorstraat in Engsbergen gaan niet naar de opvang op school, maar toch willen ze hun kennis op peil houden. [naar artikel]
De vrees van veel ouders wordt door nieuw onderzoek van onderwijseconoom Kristof De Witte bevestigd. De leerachterstand in Vlaanderen loopt nog verder op. Bovenop de bestaande leerachterstand is er door de pandemie voor het vak Nederlands nog eens zeven maanden achterstand bijgekomen. “Bovendien zijn we de sterkste leerlingen verloren.” Hoe komt dat en wat kunnen we eraan doen? [naar artikel]
Dat pre-teachen niet gemakkelijk is voor leerling of leerkracht, is ondertussen duidelijk. Maar voor dove leerlingen komen er nog wat extra uitdagingen bij. Ook leerlingen van het Koninklijk Instituut voor Doven en Spraakgestoorden in Hasselt krijgen nu les vanop afstand. Leerkracht Benoit Ramakers is zelf doof en getuigt over de moeilijkheden die daar mee gepaard gaan. [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht heeft gepresteerd, heeft een positief effect op de attitudes van de leerling. Dit vertaalt zich in het 'goed voelen op school' en 'het positief ingesteld zijn over de instelling'. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.