Volgende maand start in Antwerpen een volgende fase van de werken aan de Oosterweelverbinding, namelijk op de Rechteroever. Vanmorgen is het contract getekend tussen de Vlaamse regering en de aannemers. Met de werken wordt onder meer het viaduct aan het Sportpaleis afgebroken. De werken zullen bijna tien jaar duren. [naar artikel]
Nadat de Vlaamse regering eind november de omgevingsvergunning voor de Oosterweelverbinding goedkeurde, zijn nu ook de laatste gunningen voor de uitvoering van de werken op Rechteroever geofficialiseerd. Dat meldt bouwheer Lantis. Zoals al eerder uitlekte, krijgt aannemersconsortium Rinkoniên de bouw van het Oosterweelknooppunt en de renovatie van de Royerssluis in handen, terwijl concurrent Roco de realisatie van de Kanaaltunnels en het verdiepen van de bestaande Antwerpse ring in het noorden van de stad mag uitvoeren. [naar artikel]
De Oosterweelwerf, die op Linkeroever al een tijdje in volle expansie is, komt nu ook naar Rechteroever. Vrijdag starten de werkzaamheden in de buurt van de Ring in Merksem. Het is de rustige aanloop naar een enorme heraanleg die pas in 2030 helemaal klaar zal zijn. [naar artikel]
Het Oosterweelproject is weer een stap dichter bij realisatie. De onafhankelijke dienst MER (milieueffectrapportage) van het Vlaamse departement Omgeving heeft de project-MER voor de Oosterweelverbinding goedgekeurd. De omgevingsvergunning kan nu worden aangevraagd en dat zal in het voorjaar van 2020 gebeuren, klinkt het bij het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Als alles volgens plan verloopt kunnen de werken in het najaar van 2020 effectief van start gaan. [naar artikel]
Zonder onverwachte hindernissen wordt de laatste bouwaanvraag voor de aanleg van de Oosterweelverbinding eind dit jaar goedgekeurd. Dat betekent dat er onder meer gestart kan worden met de bouw van een nieuwe tunnelverbinding van Linkeroever tot aan het noorden van de Antwerpse Ring. Volgens de huidige planning zal de Oosterweelverbinding in 2030 klaar zijn. De burgerbewegingen zijn blij dat de laatste rechte lijn van de vergunningen is ingezet, maar hebben ook kanttekeningen. [naar artikel]
Op de Antwerpse Ring, ter hoogte van het Sportpaleis, zijn sinds vannacht niet langer vier, maar slechts drie rijstroken beschikbaar. De rechterrijstrook wordt definitief ingenomen als werfzone voor de bouw van de bypass. Er geldt een maximumsnelheid van 70 km/u. Lantis, de bouwheer van Oosterweel, waarschuwt voor forse verkeershinder. “Indien mogelijk, maak gebruik van alternatieven. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linker- en Rechteroever worden binnenkort 150 nieuwe windturbines geplaatst. Dat maakte Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) donderdagochtend bekend. Niet toevallig, want 15 juni is wereldwijd de Dag van de Wind. Vlaanderen heeft dit jaar de kaap van 1.000 MegaWatt aan windenergie, genoeg voor zo’n 650.000 gezinnen, gerond, en dat is meteen een record. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein is dan ook meer dan enthousiast. Hij bezocht donderdag de Antwerpse haven om een nieuwe windturbine van het bedrijf Vleemo in te wijden. [naar artikel]
De veerdienst aan het Antwerpse Steen maakt 58 jaar na zijn stopzetting een tijdelijke comeback. Om de bereikbaarheid van linker- en rechteroever zoveel mogelijk te garanderen tijdens de renovatiewerken aan de voetgangerstunnel, wordt opnieuw een tijdelijke gratis veerdienst in het leven geroepen. Vanaf 1 juli vaart de overzetboot 'Schelde' uit, meldt de stad Antwerpen. [naar artikel]
Is Linkeroever beter dan Rechteroever? Met die prangende vraag trok onze zomerreporter Catherine naar het fijne festival Linkerwoofer dat vrijdag en zaterdag de Boeienweide op Linkeroever inpalmde. De antwoorden waren verrassend genoeg vrij eensluidend. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.