Als u thuis krek dezelfde speculoos als die van Lotus wil bakken, moeten we u teleurstellen: het populaire koekje is onmogelijk na te maken. Maar waarom is dat ‘recept van 1 miljard’ - dat slechts 6 mensen kennen - zo moeilijk na te bootsen? Wat maakt de speculoos zo uniek? En waarom heeft Lotus geen patent op het koekje? “Dit ingrediënt lijkt een onnozel detail, maar maakt een wereld van verschil.” [naar artikel]
02:00 Na de kerstmaaltijd wordt vanavond koffie gedronken en in meer dan 70 landen op de wereld zal daar een koekje van Lotus bij liggen. Het speculoosje, het Biscoff-koekje van Lotus. Bijna allemaal gebakk... [naar artikel]
Zeg niet langer speculoos tegen de koekjes en pasta van Lotus Bakeries. Vanaf volgend jaar heten ze Biscoff, net als in het buitenland. Maar veel fans lusten die naamsverandering niet en laten luid hun ongenoegen blijken over de teleurgang van dit “cultureel erfgoed”. De Vlaming is koppig genoeg om het koekje speculoos te blijven noemen, meent merkstrateeg Stef Verbeeck. [naar artikel]
Vrijdag raakte bekend dat Lotus zijn speculoos voortaan ‘Biscoff’ zal noemen. Ook al komt er in België nog een subtiele verwijzing op de verpakking naar “the original Speculoos”, toch zorgt de beslissing voor veel discussie. Schrijfster Ann De Craemer schreef voor HLN een hulde aan het koekje: “Tante Maria zal altijd tante Maria blijven, en speculoos altijd speculoos” [naar artikel]
Vrijdag raakte bekend dat Lotus zijn speculoos voortaan ‘Biscoff’ zal noemen. Ook al komt er in België nog een subtiele verwijzing op de verpakking naar “the original Speculoos”, toch zorgt de beslissing voor veel discussie. Schrijfster Ann De Craemer schreef voor HLN een hulde aan het koekje: “Tante Maria zal altijd tante Maria blijven, en speculoos altijd speculoos” [naar artikel]
De speculooskoekjes van het Belgische bedrijf Lotus zijn een hit op TikTok. Talloze filmpjes met recepten voor de lekkernij gaan viraal op het platform. Hoe konden de koekjes uit Lembeke de wereld veroveren? [naar artikel]
Artisanaal bereide speculoos maakt voortaan deel uit het Brussels culturele erfgoed. Nog maar enkele tientallen bakkers maken het lekkere koekje. Sommige doen dat alleen rond de sinterklaasperiode. Reden te meer om speculoos net nu bij het erfgoed te voegen. [naar artikel]
De speculoos rolt over de toonbanken, want Sinterklaas komt eraan. Het geschikte moment voor het Brussels gewest om speculoos te erkennen als cultureel erfgoed. Al kwam die vraag voor de erkenning er van de sector zelf, na de discussie rond de naam Biscoff bij koekjesfabrikant Lotus Bakeries. [naar artikel]
Eet je graag een koekske bij de koffie? Grote kans dan dat het een speculoosje van Lotus is. En niet alleen in ons land is dat zo: het speculooskoekje van Lotus is het vijfde populairste koekje ter wereld, terwijl het bedrijf Lotus Bakeries uit Lembeke in 2023 voor het eerst een omzet van een miljard euro draaide. Tien weetjes over een Belgisch succesrecept. [naar artikel]
Bij de koffie, op een boterham of als smeerpasta: speculoos smaakt altijd. Ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zijn ze daarvan... [naar artikel]
Koekjesproducent Lotus Bakeries schrapt vanaf volgend jaar de naam 'speculoos'. Dat kondigde topman Jan Boone zaterdag aan in een interview in De Tijd. De Meetjeslanders willen van hun koekje een wereldmerk maken, en kiezen daarom voor het internationaal klinkende Biscoff. De benaming ‘speculoos’ zal toch niet helemaal verdwijnen, voegt Boone er vandaag aan toe. [naar artikel]
12:04 Voor het eerst bakt Lotus Bakeries dit jaar speculoos buiten België. Het koekje blijft de motor achter de succesformule. 'We willen dit jaar uitbreiden naar Zuid-Afrika, Azië en Zuid-Amerika.' [naar artikel]
Als u thuis krek dezelfde speculoos als die van Lotus wil bakken, moeten we u teleurstellen: het populaire koekje is onmogelijk na te maken. Maar waarom is dat geheime recept - dat slechts 6 -mensen kennen - zo moeilijk na te bootsen? Wat maakt precies het verschil, en waarom heeft Lotus geen patent op het koekje? “Wanneer de directie samenkomt en het recept ter sprake komt, moeten enkelen van hen op de gang gaan staan.” [naar artikel]
Een journalist van het Amerikaanse foodmagazine Bon Appétit heeft een artikel geschreven dat helemaal is opgedragen aan een enkel product: de Belgische speculoos van Lotus. “Het is mijn favoriete koekje ter wereld”, klinkt het. [naar artikel]
De Belgische koekjesfabrikant Lotus Bakeries schrapt vanaf volgend jaar de naam "speculoos". Het bedrijf wil van zijn koekje een wereldmerk maken en kies daarom voor "Biscoff", de merknaam waaronder Lotus Speculoos in zowat alle landen al verkocht wordt. Lotus is niet de eerste voedingsproducent die het waagt om een ultrabekende merknaam te vervangen door een andere. Wij lijsten er enkele op. [naar artikel]
Het speculooskoekje van Lotus - Biscoff - is niet alleen in ons land populair: het is het vijfde populairste koekje ter wereld. Maar komt die ook als lekkerste uit een blinde smaaktest? Topchocolatier en hofleverancier Herman Van Dender proeft tien speculoosjes van A- en huismerken. Hij buist er twee en kiest een verrassende winnaar. “Dit zou ik geen speculoos noemen.” [naar artikel]
Tarwebloem, suiker, plantaardige oliën, kandijstroop, rijsmiddel, sojabloem, zout en kaneel. Ziedaar de bescheiden ingrediëntenlijst van de Lotus-speculoos. En toch is het koekje waanzinnig populair. Vooral in het Verenigd Koninkrijk zijn ze er verzot op: The Guardian noemt het zelfs dé kersttrend voor dit jaar. [naar artikel]
Sinterklaas heeft afgelopen nacht een aanzienlijke hoeveelheid speculoos over ons uitgestrooid. Maar ook in het noorden van Chili is er een doorbraak in SPECULOOS, het nieuwste project van de ESO-sterrenwacht. [naar artikel]
De kans dat Donald Trump in zijn Oval Office in het Witte Huis een speculaaskoekje van Lotus in zijn koffie sopt, is niet onbestaande. Nu al verkoopt het Belgische familiebedrijf 1 miljard van zijn koekjes in de VS. Met de bouw van hun Amerikaanse fabriek, meteen de eerste speculaasfabriek van Lotus buiten de dorpsgrenzen van het Oost-Vlaamse Lembeke, willen ze dat aantal tegen 2025 verdubbelen. En zeggen dat opa Jan het concept van het koekje bij de koffie pas een goede halve eeuw geleden bedacht. [naar artikel]
De koffieketen Starbucks veroverde de wereld. Maar aan de populaire koffie hangt ook een minder smakelijk geurtje. Daarover gaat het in de documentaire ‘Starbucks Unfiltered’. [naar artikel]
Alle gezonde voornemens van de wereld ten spijt: soms wil je gewoon een kop koffie/thee/melk met een koekje. En dan nog liefst in een mok waar je [naar artikel]
In België, Nederland en Frankrijk kennen we de populaire koekjes als ‘Lotus speculoos’. Maar daar komt volgend jaar verandering in. Dat schrijft De Tijd. [naar artikel]
Een eigen taart of koekje op tafel toveren: het geeft instant voldoening. Wie zin heeft in zo’n zoet geluksmomentje kan aan de slag met het nieuwe kookboek van Bake-Off Vlaanderen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.