De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor het plan van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD): in 2029 komt er een verbod op de verkoop van nieuwe diesel-, benzine- en hybride wagens. In 2030 volgt een verbod op de verkoop van tweedehandse auto’s op fossiele brandstof. Daarmee wordt Vlaanderen op Noorwegen na de snelste om de elektrische omslag door te voeren. Ambitieus? Zeker. Maar is het ook haalbaar? [naar artikel]
Elektrisch rijden is noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen te halen. Maar wat schieten we ermee op als die elektriciteit uit kerncentrales komt? Echt milieuvriendelijk rijden we pas als we ook op groene stroom rijden. Is dat in Vlaanderen haalbaar? [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Dat stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) voor. Verschillende experts betwijfelen of het plan haalbaar is en beantwoorden in vijf vragen alles wat u hierover moet weten. [naar artikel]
“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
De elektrische wagen werd gedemocratiseerd in de Noordse regio. Nu lijkt het erop dat dezelfde landen de transitie gaan inzetten... The post Elektrisch vliegen wordt volwassen, en opnieuw zijn het de Noordse landen die het voortouw nemen appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen. [naar artikel]
Met subsidies voor thuislaadpalen hoopt de federale overheid elektrisch rijden te stimuleren. Maar, zo zeggen mobiliteitsexperts, als we willen dat ook de modale stadsbewoner zonder oprit of garage elektrisch gaat rijden, dan moet het aantal publieke laadpunten gevoelig naar omhoog. De Vlaamse regering heeft daarvoor een plan, de privésector ook. [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Althans: dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. Experts betwijfelen of het plan haalbaar is: transporteconoom Roel Gevaers (UAntwerpen) voorspelt vooral problemen voor de tweedehandsmarkt. Heeft u hier nog vragen over? Stel ze dan in het onderstaande formulier. Onze redactie probeert ze voor u te beantwoorden. [naar artikel]
De elektrische wagens zijn aan een stevige opmars bezig. De bedrijfswereld neemt daarbij het voortouw. En het aantal duurzame bedrijfswagen zal alleen maar toenemen. Uit gegevens van het mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval blijkt dat 3 op de 4 bedrijfswagens die in de tweede helft van 2023 besteld werden volledig elektrisch zullen zijn. In het nieuws: Tal van […] [naar artikel]
Al jaren kun je horen en lezen dat het Autosalon van Brussel ‘helemaal in het teken van elektrisch rijden’ staat, maar pas met de editie 2020 wordt... [naar artikel]
07:00 Van een van de e-pioniers van België tot een pr-consultant die pas dit jaar de overstap maakte naar elektrisch rijden: vijf fans van e-rijden delen hun ervaringen. [naar artikel]
Is een elektrische auto echt ecologischer? Kan je er ook geld mee besparen, en is elektrisch rijden op dit moment wel voor iedereen praktisch haalbaar? In deze aflevering van de podcastreeks ‘Beter leven’ onderzoeken we of een elektrische of hybride wagen een slimme keuze is, en waarop je moet letten als je er een wil aanschaffen. [naar artikel]
Denemarken overweegt om de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen vanaf 2030 stop te zetten. Ook andere Europese landen denken in dezelfde richting. Greenpeace vraagt zelfs om er in 2028 al volledig mee te stoppen. Is het haalbaar om zo snel te gaan? En wat kost het een land als België aan extra energiecapaciteit als het hele wagenpark elektrisch zou rijden? Het is een vraag die extra gewicht heeft gekregen in een periode met dreigende stroomtekorten. [naar artikel]
Vanaf 1 januari 2029 moeten alle nieuwe wagens die in Vlaanderen verkocht worden elektrisch zijn. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Experts vinden het een ambitieus plan, maar wel een met veel keerzijdes. “De nood aan een slimme kilometerheffing wordt zo alleen maar groter.” [naar artikel]
Autorijden kost geld, maar wat is nu echt het verschil tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch rijden? Is elektrisch rijden voordeliger bij... [naar artikel]
Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
De Vlaamse Regering wil dat vanaf 2029 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. De Barometer Elektrisch Autorijden, die Bond Beter Leefmilieu vandaag publiceert, toetst deze doelstelling af aan de hand van vijf cruciale parameters: de betaalbaarheid en het marktaandeel van de elektrische wagens, het aantal en de spreiding van de laadpalen en de uitfasering van fossiele wagens. “Aan de huidige trend is slechts 46% van de nieuwe wagens volledig elektrisch in 2029.” The post Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Het kan nu heel snel gaan met de omslag naar elektrisch rijden. Volvo maakte vandaag bekend dat er vanaf 2019 in élk nieuw model een elektrische component zal zitten, Tesla komt met een betaalbaar model, én recente cijfers wijzen uit dat dieselrijden niet echt meer loont. We stellen vier vragen aan Joost Kaesemans van autofederatie Febiac. [naar artikel]
De transitie van wagens met verbrandingsmotor naar alternatieven met een elektrische motor is ingezet. Maar hoe snel gaat het, en wat zijn eventuele drempels om een elektrische wagen aan te schaffen? Business AM vroeg het aan Philip Copmans, fleet manager bij Audi. Dat automerk deed onlangs onderzoek naar elektrisch rijden. Beluister het volledige gesprek met […] [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden alle nieuwe wagens die in Vlaanderen verkocht worden elektrisch moeten zijn. Dat staat in het voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat vandaag op tafel van de Vlaamse regering ligt. Experts vinden het een ambitieus plan, maar wel een met veel keerzijdes. “De nood aan een slimme kilometerheffing wordt zo alleen maar groter.” [naar artikel]
Elektrisch rijden is in opmars: van de 6 miljoen auto's op de Belgische wegen is al een half miljoen een zogenaamde 'stekkerauto'. Dat blijkt uit cijfers van autofederatie Traxio. 200.000 auto's zijn volledig elektrisch en 300.000 zijn plug-in hybride. 'WinWin' krijgt daarover steeds meer praktische vragen: een antwoord op de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Autorijden kost geld, maar wat is nu echt het verschil tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch rijden? Is elektrisch rijden voordeliger bij... [naar artikel]
Natuurlijk willen we milieuvriendelijker rijden, maar het moet dan wel haalbaar zijn en vooral betaalbaar. “Als we willen vermijden dat elektrisch rijden iets voor de happy few blijft, dan zullen we alles uit de kast moeten halen”, zegt een expert elektrische mobiliteit. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.