De wielertoeristen van het Kortweg Cycling Team uit Deinze rijden ook overdag met een rood achterlicht op de racefiets. Zichtbaarheid en veiligheid boven alles is het credo van de groep. Bij wet is dat rood achterlicht overdag niet verplicht. Nochtans is iedereen ervan overtuigd dat permanent brandende fietsverlichting veiliger is voor fietsers én automobilisten. [naar artikel]
Losse fietslampjes bestaan tegenwoordig in alle soorten en vormen, en in elke prijscategorie. Dat gaat van een paar euro tot enkele honderden euro’s. Heb je voldoende aan een goedkoop exemplaar of investeer je beter wat meer om veilig door het verkeer te fietsen? En wat zegt de wet hierover? [naar artikel]
Voyeur ontsluit het verhaal achter een kunstwerk uit onze (wijdere) omgeving en toont waar u op moet letten. Deze week ‘Rijwiellampjes’ door Louis Kalff. [naar artikel]
Deze en volgende week worden aan de Lanakense schoolpoorten 1.000 fietslampjes uitgedeeld om fietsende jongeren te wijzen op de noodzaak van zien en gezien te worden. [naar artikel]
We kennen de Koppenberg, Oude Kwaremont en Paterberg uit de Ronde. Zijn fan van de Kemmel en de vermaarde Plugstreets. We temmen graag de Wanne, en zeker La Redoute uit Luik-Bastenaken-Luik. Maar wat brengen ons Smeysberg, Moskesstraat, Wijnpers in Vlaams-Brabant? Onbekenden voor veel wielertoeristen. Maar met het WK wielrennen in Vlaanderen worden ook zij BV. Event- en sponsoring manager Jorne Coopmans nam me mee voor een verkenning van 54 km. [naar artikel]
Ride the dreamland. Oud-profrenner Filippo Pozzato zet onder die vlag zijn thuisregio Veneto in de kijker. Met wedstrijden, cyclotochten. Via de fiets moet Veneto zijn voet naast Toscane, Ligurië en Umbrië zetten. Veneto herbergt alvast heel wat grootheden van de Italiaanse fietsindustrie. Op ons bord: de gloednieuwe Wilier Rave SLR, een gravelbike, of wat dacht u? Ook Italië is commercieel in de ban van al wat gravel ademt. [naar artikel]
De Vlaamse Ardennen zijn zo’n beetje het mekka voor het wielertoerisme. Het krioelt er van klassiekers – kasseistroken en vooral hellingen – die naam maken in de koers, de Ronde van Vlaanderen op kop. Auteur en fotograaf Peter Malaise steeg boven de Vlaamse Ardennen uit en maakte met een drone beelden van bekende en minder bekende plekjes om met de fiets te ontdekken. The Bicycle Guy trok op verkenning. [naar artikel]
Dit is Belgisch. Het Belgische Ridley heeft al jaren een vaste plaats in de wielersport. Het merk is kleiner dan de grote Amerikaanse jongens, maar gaat toch niet zomaar opzij. Integendeel, de ontwerpers in Beringen willen op hun beurt innovatie en kwaliteit waarborgen. De Noah Fast is het nieuwe kindje voor zowel hardrijder Victor Campenaerts, kasseivreter Florian Vermeersch en topsprinter Caleb Ewan. Een snelle alleskunner, man in smoking en werkpak tegelijkertijd. [naar artikel]
Climbing for Life neemt al tien jaar Vlaamse wielertoeristen mee naar Frankrijk of Italië en verbindt dat met een missie. Die is simpel maar ambitieus: elke keer bewijzen en promoten dat ook mensen met een chronische ziekte een col aankunnen. Op het menu van de 10de feesteditie dit jaar: de diabetespatiënten in juni, patiënten met een longaandoening in september. [naar artikel]
Fietsen en koffiedrinken zijn de jongste jaren als een tandem. Het begon met de wielrenners, het verspreidde zich onder de wielertoeristen. Daarom: tien Vlaamse koffiebars én soms ook bistro’s-restaurants, met in hun naam een verwijzing naar de fiets, het wielrennen, de koers. Een coffee ride, de Ronde van Koffiebars, mét telkens een kopje espresso. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.