Het Laatste Nieuws

RECENSIE. ‘The Gilded Age’: “Een drama waarin de kostuums meer tot de verbeelding spreken dan de personages”

26/01/2022 - 17:08
"Tien jaar nadat Julian Fellowes tv-geschiedenis schreef met ’Downton Abbey’ heeft de 72-jarige baron nu een nieuw kostuumdrama bij elkaar gepend waarin macht, status en gossip centrale thema’s zijn. ‘The Gilded Age’ op Streamz, met de jongste dochter van Meryl Streep in de hoofdrol, transporteert ons naar de hoogste rangen van New York in de jaren 1880. Of dit verhaal meer dan ‘Downton Abbey steekt de grote plas over’ kan worden? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit."

1. ‘The Gilded Age’, een kostuumdrama waarin het 19de-eeuwse New York een béétje op de Efteling lijkt (26/01/2022 - De Morgen)

Ronald Meeus zet de blik op oneindig. Vandaag: The Gilded Age, op Streamz. [naar artikel]

2. Grote vraag naar kostuums ‘Squid Game’: “Eerste kostuums komen pas binnen in december” (12/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Netflix-serie ‘Squid Game’ is enorm populair in ons land. Dat merken ze ook in verschillende kostuumwinkels, die kunnen de aanvragen nu al niet meer aan. En de leveranciers in India leveren pas op het einde van het jaar. Dat vertelt Dorien Baeyens van verkleedwinkel ‘Huis Baeyens’: “Als we nu kostuums bestellen, komen die pas in december aan.” [naar artikel]

3. ‘The Gilded Age’: het spanningsveld tussen oud geld en nieuwe rijken (25/01/2022 - De Tijd)

15:13 Na zijn immens succesvolle ‘Downton Abbey’ richt de Britse schrijver Julian Fellowes zich in de dramaserie ‘The Gilded Age’ op Amerika aan het eind van de 19de eeuw. De economische groei was onstopbaa... [naar artikel]

4. “Old vs New Money”: dit zijn de eerste beelden van nieuwe seizoen ‘The Gilded Age’ (02/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het nieuwe seizoen van de succesvolle HBO-serie ‘The Gilded Age’ staat voor de deur. De serie van bedenker Julian Fellowes (het brein achter de ‘Downton Abbey’-franchise) onthulde zopas de releasedatum én enkele nieuwe beelden van het langverwachte tweede seizoen. De serie is bij ons te streamen via Streamz. [naar artikel]

5. ‘The Gilded Age’ krijgt derde seizoen (22/12/2023 - Newsmonkey)

HBO heeft een derde seizoen aangekondigd van The Gilded Age. Van die populaire reeks verscheen zojuist de seizoensfinale van het tweede seizoen op Streamz, maar daarmee is het dus nog niet afgelopen. The Gilded Age speelt zich af in 1882 in New York City. Daar volgen we een jonge vrouw die wordt meegesleept in het […] The post ‘The Gilded Age’ krijgt derde seizoen appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]

6. Café Costume verkoopt genderloze kostuums. “Want wat is ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’? Die ideeën zijn heel klassiek” (22/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Steeds meer modemerken trekken de genderinclusieve kaart en vinden de etiketten ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ niet meer helemaal van deze tijd. Ook Café Costume heeft zichzelf heruitgevonden. De geprefereerde maatpakkenleverancier van de Vlaamse man gooit alle hokjes overboord en maakt nu kostuums voor alle genders. “De wereld is meer flou geworden op dat gebied en dat is ook voor ons veel leuker”, vertelt oprichter Bruno Van Gils. [naar artikel]

7. RECENSIE. ‘Bridgerton 2’: “Minder hitsig, maar aantrekkingskracht te over” (29/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Het eerste seizoen van ‘Bridgerton’ kwam er op een moment dat de wereld depressief op de bank lag en vreselijk veel nood had aan vakantie; veel is er op anderhalf jaar tijd dus niet veranderd. In de eerste maand na z’n release wist het allesbehalve conservatieve en allesbehalve historisch correcte kostuumdrama gebaseerd op de romans van Julia Quinn maar liefst 82 miljoen huishoudens naar een meer amusante fantasiewereld te transporteren, waar extravagante kostuums, liefde, drama en een stevige portie seks de hoofdtoon uitmaakten. Of dit tweede deel opnieuw een even geslaagde vlucht van de realiteit kan aanbieden? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

8. RECENSIE. ‘Night Sky’: “Geheimzinnig scifi-drama met een vertederende topcast” (26/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

Nadat Prime Video vorige maand het fascinerende ‘Outer Range’ afvuurde, staat er al meteen een andere reeks aangaande de mysteries van de kosmos klaar. In ‘Night Sky’ volgen we een gepensioneerd koppel dat via een capsule in hun tuinhuis naar een andere planeet kan teleporteren. Of u dit veelbelovend drama met Oscarwinnaars Sissy Spacek en J.K. Simmons meteen moet achteroverdrukken? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

9. Strak in het pak: dit zijn onze favoriete kostuumdrama’s (28/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Naar aanleiding van de nieuwe HBO-reeks ‘The Gilded Age’ op Streamz reizen we deze week in onze Kijkgids terug in de tijd met de strafste historische dramaseries van Netflix & co. Zet u schrap voor kreukvrije kostuums, realistische decors en een scherp oog voor detail met: het reilen en zeilen van de aristocratische familie Crawley (‘Downton Abbey’, Netflix), de geschiedenis van het Britse koningshuis (‘Victoria’, Disney+ en ‘The Crown’, Netflix) en een hilarische huisvrouw (‘The Marvelous Mrs. Maisel’, Prime Video). [naar artikel]

10. Veerle Moyson over de realisatie van de bijzondere kostuums van ‘The Masked Singer’: “Dat het masker per ongeluk afvalt, is haast uitgesloten” (03/03/2023 - Het Belang van Limburg)

‘The Masked Singer’ wordt al in zestig landen gemaakt. Geregeld valt te horen dat de Vlaamse kostuums tot de mooiste van allemaal behoren. Een mooi compliment voor Veerle Moyson en haar team, verantwoordelijk voor Skiwi, Hippo, Tovenaar en vele anderen. “De kostuums zijn voor de deelnemers soms een martelgang. Maar elk jaar leren we bij om het comfort te verbeteren.” [naar artikel]

11. RECENSIE. ‘Zillion’: “Matteo Simoni speelt Black Magic niet. Hij ís de pornokoning” (26/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

De film ‘Zillion’ kreeg dinsdagavond de spectaculairste première in jaren. “Een echt meesterwerk”, klonk het unisono uit de monden van bekend Vlaanderen. Maar is de prent over de op- en ondergang van discotheekuitbater Frank Verstraeten wel echt de hype waard? Onze man deelt z'n eerlijke oordeel. “Dit is een film die zowel qua muziek, acteurs als personages helemaal uit zijn voegen barst.” [naar artikel]

12. An Lemmens gaat nieuwe dragshow presenteren: “De ‘voal jeanetten’ van Aalst Carnaval zullen verbleken” (21/08/2023 - Het Laatste Nieuws)

Een soort ‘The Masked Singer’, maar met schmink in plaats van kostuums en playback in plaats van live zang. Dat wordt het nieuwe ‘Make Up Your Mind’ waarin bekende Vlamingen transformeren in dragqueens. Presentatrice An Lemmens amuseerde zich kostelijk. “Panellid Bart Appeltans is hi-larisch.” [naar artikel]

13. An Lemmens gaat nieuwe dragshow presenteren: “De ‘voil jeanetten’ van Aalst Carnaval zullen verbleken” (21/08/2023 - Het Laatste Nieuws)

14. RECENSIE. ‘2DEZIT’: “Onder alle drank, drugs en seks heeft de reeks ook iets lieflijk en Vlaams naïef” (30/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

Kotreeksen zitten in de lift. Deze week pakte GoPlay uit met de docusoap ‘NOW WHAT’, waarin de eerste onzekere stappen van Vlaamse studenten in het kotleven worden gevolgd. Voor de volledig fictieve en meer gedramatiseerde feiten kunt u vanaf nu ook afstemmen op Streamz. In ‘2DEZIT’ wordt een hip ‘Euphoria’-neonlicht geschenen op het Vlaamse kotleven en de verlokkingen en drama’s die dat anno vandaag met zich meebrengt. Met andere woorden: veel in de boeken duikt men in deze reeks niet. In bed daarentegen, des te meer. Of deze Streamz Original iets voor u is? Of u liever niet wilt weten wat uw kinderen zoal uitspoken op uw kosten? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

15. Personages sneuvelen sneller dan ooit in Vlaamse soaps: “Je moet de kijkers sneller en meer dan vroeger verrassen” (28/04/2022 - Het Belang van Limburg)

‘Familie’ nam onlangs afscheid van Iris, Peter en Marie-Rose. Bij ‘Thuis’ is het einde verhaal voor Tania en Robrecht. De soap-overlijdens lijken elkaar sneller dan ooit op te volgen. Een bewuste keuze van de makers voor meer drama? Besparingen op acteurs? Of gewoon toevallig? [naar artikel]

16. RECENSIE. ‘Dr. Brain’: “Niet de mindfuck waarop we gehoopt hadden” (08/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Hoe een tv-show hypen met één enkel woord? Simpel, gewoon ‘Zuid-Korea’ zeggen en de kijkers vliegen erop af als haters op een West-Vlaamse youtuber. Maar kan ‘Dr. Brain’, het gloednieuwe zesdelige scifi-drama op Apple TV+, ook de volgende ‘Squid Game’ worden? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

17. RECENSIE. ‘Avenue 5 (2)’: “Eindeloos entertainend hoe deze personages elkaar op nieuwe manieren de huid blijven vol schelden” (12/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

In een periode van meer dan twee jaar kan een mens zo veel meemaken -corona, oorlog, Kanye West- dat ie bijna zou vergeten dat de crew en de reizigers van de fictieve ruimtecruise ‘Avenue 5’ nog steeds hopeloos verloren zijn in de ruimte. De HBO-sciencefictionsatire van Armando Iannucci (‘Veep’) is ondanks de tegenvallende kritieken op het eerste seizoen terug voor een snedig vervolg op Streamz en ja: de situatie aan boord van de uit de kluiten gewassen ‘ruimtedildo’ gaat van kwaad naar erger. Of dat ook goed nieuws is voor de show? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

18. ‘Zijn daar geen beelden van?’ brengt sketches van absurde krantenkoppen: “Moeilijk om niet in lachen uit te barsten” (10/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

‘Man klem met testikels in IKEA-kruk’, ‘Boer rijdt met gevonden bom naar gemeentehuis’ of ‘Gestolen hond gewassen teruggebracht’. Krantenkoppen kunnen weleens tot de verbeelding spreken, en vragen oproepen. Dankzij de sketchshow ‘Zijn daar geen beelden van?’ krijgt zulk nieuws nu ook een — fictieve — smoel. “Ik was zwanger en speelde een vrouw op een ontploffend toilet. Dat was geen cadeau.” [naar artikel]

19. Recensie: ‘Adú’ is een krachtig drama over vluchtelingen en grenzen (25/02/2021 - Het Belang van Limburg)

Op 6 maart worden de Goya’s, de Spaanse Oscars, uitgereikt. Verwacht wordt dat het vluchtelingendrama Adú een flink aantal van de 14 nominaties zal verzilveren. De film volgt drie personages: de zesjarige Adú uit Kameroen die naar Europa wil, een Spaanse wildwachter die een moeilijke relatie heeft met zijn dochter en een agent van de Guardia Civil die in gewetensnood zit. Enkele stevige scènes (een waarin kinderen zich verstoppen in het landingsgestel van een vliegtuig) en een onvoorspelbaar verloop houden je twee uur geboeid. Maar de climax van dit drama vol goede bedoelingen had sterker en verrassender gekund. [naar artikel]

20. Joey Kwan over ‘flietjes-grap’ in ‘Thuis’: “Als je dat soort racisme op televisie toelaat, ontmenselijk je ons” (14/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Vorig jaar sprak ‘#LikeMe’-actrice Joey Kwan (26) zich op sociale media uit over een mislukte grap in ‘Thuis’, waarin een van de personages het had over ‘flietjes van de Chinees’. Dat schoot bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat. In een interview met Stampmedia, naar aanleiding van het evenement ‘Unseen Asian Stories’, legt de actrice nog eens uit waarom ze die grap allesbehalve onschuldig vond. “Ik hoop zelf deel uit te maken van de verandering.” [naar artikel]

21. RECENSIE. ‘Fleishman is in Trouble’: “Een meelijwekkende masterclass in mislukken” (23/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Als pas gescheiden 41-jarige dokter die voor het eerst de seksueel bevrijde wereld van het digitaal datingleven in New York ontdekt, staat Toby Fleishman voor de heetste zomer van zijn leven. Maar dan dropt z’n ex plots hun twee kinderen op z’n dorpel en verdwijnt ze vervolgens voor onbepaalde tijd van de radar. ‘Waar is Rachel?’ is de hamvraag in dit kunstzinnig, achtdelig drama op Disney+ waarin Claire Danes en Jesse Eisenberg een verpletterende performance opvoeren over vastzitten in het midden. Of deze show u mede doet aanmodderen of u net alle verrassende hoeken van een midlifecrisis laat zien? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

22. ‘Zijn daar geen beelden van?’ brengt absurde krantenkoppen tot leven: “Een zwangere vrouw op een ontploffend toilet” (10/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

‘Man klem met testikels in IKEA-kruk’, ‘Boer rijdt met gevonden bom naar gemeentehuis’ of ‘Gestolen hond gewassen teruggebracht’. Krantenkoppen kunnen weleens tot de verbeelding spreken, en vragen oproepen. Dankzij de sketchshow ‘Zijn daar geen beelden van?’ krijgt zulk nieuws nu ook een — fictieve — smoel. “Af en toe kom je koppen tegen waarbij verschillende vragen onbeantwoord blijven. Die antwoorden hebben we gezocht en verzameld.” [naar artikel]

23. RECENSIE: ‘Tampa Baes’: “Lesbische liefde bedolven onder nasaal gekibbel” (14/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

“Ik heb mijn lesbiennes al in eeuwen niet meer gezien”, blikt een rondborstige vrouw met tatoeages vooruit op een partijtje dagdrinken met twee vriendinnen. “Met één van hen heb ik ooit nog iets gehad, maar dat is niet awkward, want, je weet wel, ‘lesbiennes’.” Welkom in ‘Tampa Bae’, de nieuwste realityshow van Prime Video waarin alles draait rond de haat-liefdeverhoudingen van een groepje exen/vrienden/rivalen in de lesbische hotspot van Florida. Trash-tv of genietbare guilty pleasure? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

24. An Lemmens gaat nieuwe dragshow presenteren: “De BV’s die zich er aan gewaagd hebben, zijn stuk voor stuk straffe namen” (21/08/2023 - Het Laatste Nieuws)