Door de brand op het autoschip voor de Nederlandse Waddeneilanden, mogelijk veroorzaakt door een elektrische wagen, rijst de vraag opnieuw of e-voertuigen nu sneller vuur vatten of niet. En waarom raken ze zo moeilijk geblust? [naar artikel]
De 4.000 luxewagens aan boord van het autoschip Felicity Ace zijn wellicht reddeloos verloren. Het schip is al vijf dagen aan het branden in de Atlantische Oceaan. De vele elektrische auto's aan boord zouden bijdragen aan de hevigheid van de brand en bemoeilijken het blussen. "Ik vrees dat ze de lading gaan moeten laten uitbranden", zegt Wilfried Lemmens van de Belgische Redersvereniging. [naar artikel]
Lees dit artikel: Aziatische leveranciers blijven markt voor batterijen elektrische wagens domineren Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn wereldwijd 4,6 miljoen nieuwe elektrische personenwagens in het verkeer gebracht. Dat betekende een stijging met 109 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Adamas Intelligence. De onderzoekers merken op dat de wereldwijde markt voor elektrische wagens zich de voorbije maanden […] Lees dit artikel: Aziatische leveranciers blijven markt voor batterijen elektrische wagens domineren [naar artikel]
De brand in het autoschip Felicity Ace raakt maar niet geblust. Daar zit het aandeel elektrische wagens voor iets tussen. [naar artikel]
Als Vlaanderen slim anticipeert op wat er binnenkort met pensioengerechtigde batterijen van elektrische wagens en zonnepanelen moet gebeuren, dan kan dat een flinke economische boost betekenen. Volgens een studie van het Steunpunt Circulaire Economie kan de ombouw van batterijen voor elektrische wagens tot thuisbatterijen de Vlaamse economie tot zes keer meer opbrengen tegen 2030 dan enkel de recyclage ervan. [naar artikel]
Voor de eerste keer in de geschiedenis moeten fabrikanten van batterijen voor elektrische wagens rekening houden met een dalende vraag.... The post Ook elektrische batterijen kennen een dalperiode; maar vooruitzichten op termijn blijven positief appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het Beringse recyclagebedrijf Out of Use gaat batterijen van elektrische wagens recycleren en hergebruiken. Het heeft daarvoor een meerjarencontract afgesloten met Febelauto, een erkende vzw die afgedankte voertuigen van 42 automerken beheert. [naar artikel]
De productie van lithium-ion batterijen voor elektrische wagens blijft nog altijd in sterke mate in Azië geconcentreerd. Dat blijkt nog eens uit een studie van consulent Visual Capitalist, die tot de conclusie kwam dat de lijst met de tien grootste leveranciers van batterijen in de wereld volledig uit Aziatische ondernemingen bestaat. De wereld beseft heel […] [naar artikel]
Met de investering wil het bedrijf inspelen op de groeiende vraag naar batterijen voor elektrische voertuigen. [naar artikel]
Het gigantische autoschip dat voor de Nederlandse Waddeneilanden in brand staat, zal nog vele dagen blijven branden. Het ergste scenario is daarbij dat het schip zinkt, “een milieuramp voor de kwetsbare Waddeneilanden”. [naar artikel]
Een nieuwe onderneming in Beringen, genaamd Watt4ever, geeft afgedankte batterijen van elektrische wagens een tweede leven. De batterijen worden omgevormd tot duurzame energieopslagsystemen. Ongeveer 20 procent van de batterijen krijgt vandaag een nieuwe bestemming, 80 procent gaat naar recyclage. Het bedrijf is afhankelijk van de markt, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit, klinkt het. [naar artikel]
Experts pleiten voor de invoering van een betrouwbare standaardtest om de kwaliteit van de batterijen van elektrische wagens te controleren voor de wagens tweedehands mogen worden verkocht, meldt VRT. “Cruciaal om de consument juist te informeren.” [naar artikel]
Na de Duitse autobouwer Audi in Vorst gaat ook de Zweedse autoconstructeur Volvo batterijen voor elektrische wagens assembleren op zijn site in... [naar artikel]
Lees dit artikel: Duitse ondergrond bevat voldoende lithium om jaarlijks een miljoen elektrische wagens van batterijen voorzien Geothermische centrales in Duitsland zullen voldoende duurzaam lithium produceren om jaarlijks een miljoen elektrische voertuigen van batterijen te voorzien. Dat is te danken aan de grote lithium-voorraden die in de vallei van de Rijn in Duitsland in de ondergrond aanwezig zijn. Dat zegt Horst Kreuter, directeur van Vulcan Energy, een bedrijf dat in Europa duurzaam […] Lees dit artikel: Duitse ondergrond bevat voldoende lithium om jaarlijks een miljoen elektrische wagens van batterijen voorzien [naar artikel]
Elektrische wagens kunnen niet alleen een belangrijke bijdrage tot een duurzame mobiliteit leveren, maar vormen ook een interessant platform voor de promotie van nieuwe energiebronnen. Dat staat in een rapport van het International Renewable Energy Agency (Irena). De onderzoekers berekenden dat elektrische wagens tegen het midden van deze eeuw met hun batterijen een gezamenlijke opslagcapaciteit […] The post Elektrische wagens bieden meer opslagcapaciteit dan vaste netwerk appeared first on Business AM. [naar artikel]
Na de Duitse autobouwer Audi in Vorst gaat ook de Zweedse autoconstructeur Volvo batterijen voor elektrische wagens assembleren op zijn site in Gent. Dat heeft de autobouwer woensdagochtend gemeld in een persbericht. Om 10 uur is een persconferentie gepland in de Gentse fabriek, waar meer toelichting gegeven zal worden. [naar artikel]
De Chinese groep Contemporary Amperex Technology (Catl) was ook vorig jaar wereldwijd de grootste fabrikant van batterijen voor elektrische wagens. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau SNE Research. Met een geïnstalleerd vermogen van 96,7 gigawattuur nam Catl daarbij 32,6 procent van de wereldwijde productie voor zijn rekening. Vergeleken met het jaar voordien liet […] [naar artikel]
20:44 De Waalse groep Floridienne trekt de groene kaart en zet in op biologische bestuiving en de recyclage van batterijen van elektrische wagens. [naar artikel]
Gebruikte batterijen van elektrische wagens gaan niet langer de prullenbak in. Recyclagebedrijven zijn erin geslaagd om de afgeleefde batterijen te hergebruiken in een project voor statische energieopslag. Intussen is geweten dat er ook niet-milieuvriendelijke kanten zijn verbonden aan een elektrische wagen. De tractiebatterij is namelijk een van de duurste en meest vervuilende onderdelen die bij […] [naar artikel]
Lees dit artikel: Lithium is cruciale grondstof voor batterijen elektrische wagens; productie is interessant voor werkgelegenheid. Toch stuit Spaans mijnbouwproject op verzet In de Spaanse aarde zitten grote voorraden lithium, een belangrijke bouwstof voor de batterijen van elektrische voertuigen. De ontginning ervan kan de werkgelegenheid aanzwengelen. Daarnaast versterkt het de economische autonomie van Europa in het licht van de groene transitie. Toch willen actievoerders een halt toeroepen aan de aanleg van een van Europa’s grootste lithiummijnen, naast […] Lees dit artikel: Lithium is cruciale grondstof voor batterijen elektrische wagens; productie is interessant voor werkgelegenheid. Toch stuit Spaans mijnbouwproject op verzet [naar artikel]
Autobouwer Volvo opent in Gent de batterijfabriek die het de komende jaren zal gebruiken om elektrische voertuigen te bouwen. De elektrificatie van voertuigen betekent voor de productievestiging een investering van zowat 150 miljoen euro. De werkgelegenheid bij Volvo Car Gent, met zowat 6.500 personeelsleden de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen, is daarmee voor decennia verankerd. […] The post Volvo Gent gaat batterijen elektrische wagens maken appeared first on Business AM. [naar artikel]
Elektrische wagens worden steeds populairder, maar blijven een uitzondering op de Belgische wegen. Dat blijkt uit de cijfers van het statistiekbureau Statbel. Op 1 augustus reden er 9.244 elektrische personenwagens in ons land, slechts 0,158 procent van het totaal. Toch wil de Vlaamse overheid tegen 2020 60.000 elektrische auto’s zien rijden. [naar artikel]
De Duitse luxewagenbouwer Audi, die in zijn fabriek in Vorst de elektrische e-tron bouwt, gaat er binnenkort ook wagens met batterijen van het Zuid-Koreaanse Samsung bouwen. Tot dusver werden batterijen van het Zuid-Koreaanse LG gebruikt, maar Audi had al van bij het begin de twee batterijleveranciers aangesteld. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.