Exact 25 jaar geleden werd de sluiting van de Renaultfabriek in Vilvoorde aangekondigd. Plots viel het doek over de autoassemblagefabriek en verloren meer dan 3.000 werknemers hun baan. Aan De Vuist kwam zondag een 100-tal ex-werknemers en vakbondsmensen samen om die gitzwarte dag te herdenken en om iedereen in de bloemetjes te zetten die na 27 februari 1997 strijd bleef voeren voor het voortbestaan van Renault Vilvoorde. [naar artikel]
Vandaag exact 25 jaar geleden werd de sluiting van de autofabriek Renault Vilvoorde aangekondigd. Meer dan 3.000 medewerkers verloren toen hun job. Vanmiddag wordt de aankondiging van de sluiting herdacht. "We gaan een groet brengen aan het monument, onze vuist, en we kunnen elkaar nog eens terugzien en terugdenken aan dat verschrikkelijke moment en onze mooie syndicale acties", zegt Karel Gacoms van ABVV. [naar artikel]
Het is vandaag exact 20 jaar geleden dat de Renault-directie totaal onverwacht de sluiting aankondigde van haar assemblagefabriek in Vilvoorde. [naar artikel]
Dag op dag 20 jaar geleden kregen de arbeiders van Renault Vilvoorde te horen dat hun fabriek dicht ging. Aan de Vuist in Vilvoorde, dat is het monument voor de werknemers van Renault, hebben zo'n 200 oude Renault-arbeiders nog eens getoond dat ze nu nog steeds solidair zijn. [naar artikel]
Het is vandaag exact 20 jaar geleden dat de Renault-directie totaal onverwacht de sluiting aankondigde van haar assemblagefabriek in Vilvoorde. [naar artikel]
De sluiting van de Renaultfabriek in Vilvoorde in 1997 is zondag precies 25 jaar geleden. Het was een donderslag bij heldere hemel voor de 3.000 werknemers, maar niet voor Raymond Smeulders, hoofdafgevaardigde voor ABVV bij Renault. Hij blikt met ons terug op de woelige periode. “Na al die tijd spreken de werknemers nog vaak met elkaar af, via Facebook”, vertelt hij. “We blijven één grote familie, daar heeft de sluiting niks aan veranderd.” [naar artikel]
Twintig jaar na de sluiting van de Renault-fabriek staat Vilvoorde volgende week uitgebreid stil bij het sociale drama dat de stad toen trof. Wat gebeurde precies en wie waren de meest betrokkenen? Een overzicht. [naar artikel]
Carlos Ghosn, de topman van de automerken Renault, Nissan en Mitsubishi is gearresteerd in Tokio. De CEO verzweeg 40 miljoen euro inkomsten. Carlos Ghosn was de man achter de sluiting van Renault Vilvoorde. “Hij was een kleine Napoleon”, zegt Tony Verhellen van Autogids. [naar artikel]
Op 27 februari is het 25 jaar geleden dat de Franse directie van Renault uit het niets haar fabriek in Vilvoorde sloot. Het werd een sociaal bloedbad, maar ook een syndicale krachttoer die tot vandaag vruchten afwerpt. Een reconstructie, met zeven hoofdrolspelers van toen. [naar artikel]
20:43 Bijna een kwarteeuw na de sluiting van de autofabriek Renault in Vilvoorde is er een akkoord tussen de gemeentebesturen en de provincie over de reconversie van de industriële twilightzone van 240 hect... [naar artikel]
Oppositiepartij CD&V en vakbondsvereniging ACV betreuren dat de stad niet alle vakbondsverenigingen samenbracht voor het herdenkingsweekend, twintig jaar na de sluiting van Renault Vilvoorde. Tal van ACV'ers zullen afwezig tekenen op de herdenking. [naar artikel]
Tien jaar geleden viel het verdict over de fabriek van autobouwer Ford in Genk. Met de sluiting, die eind 2014 werd afgerond, verloren ruim 10.000 mensen hun job. Voka Limburg maakt de balans op van 10 jaar na de aankondiging van de sluiting. [naar artikel]
Lees dit artikel: Twintig jaar geleden viel doek over Sabena, het grootste faillissement in de Belgische geschiedenis De afwikkeling van het faillissement van de luchtvaartmaatschappij Sabena, met de verkoop van allerlei bezittingen, heeft op twintig jaar tijd meer dan 1 miljard euro opgebracht. “Tien keer meer dan in het begin werd gedacht”, zegt curator Christian Van Buggenhout. Hij verwacht het hele dossier in 2024 te kunnen afsluiten. Op woensdag 7 november 2001 […] Lees dit artikel: Twintig jaar geleden viel doek over Sabena, het grootste faillissement in de Belgische geschiedenis [naar artikel]
België was midden jaren 90 een koploper in de autoproductie. De sluiting van Renault Vilvoorde in 1997 was het begin van een forse neergang, gevolgd door die van Opel Antwerpen en Ford Genk. Om de sector in België te laten overleven is blijven innoveren het parool. [naar artikel]
Op 27 februari 1997 werd aangekondigd dat Renault Vilvoorde de deuren zou sluiten. Wij gingen kijken hoe het, bijna 20 jaar later, met de gebouwen gesteld is. [naar artikel]
De sluiting van de Renault-fabriek heeft in 1997 de werkgelegenheid in ons land een stevige tik toegebracht. Maandag 27 februari is het dag op dag 20 jaar geleden dat België plots in rep en roer stond door de brute melding dat het licht zou uitgaan in de vestiging in Vilvoorde, waardoor in één klap duizenden mensen op straat kwamen te staan. Maar de sluiting had ook andere gevolgen. [naar artikel]
Vier wintermaanden lang leefde de 29-jarige Liesbeth op straat in het centrum van Antwerpen. In het donkerste van de coronacrisis dan nog. Het waren niet alleen vier koude en natte, maar ook eenzame maanden. “Toen ik zag in welke roes mensen zaten nadat ze heroïne gebruikt hadden, dacht ik: hier hang ik binnen de kortste keren ook aan. Als het maar verdooft.” [naar artikel]
Na bijna vier decennia verdwijnt het model Espace uit de portfolio van de Franse autobouwer Renault. Het model was in... The post Doek valt voor Renault Espace appeared first on Business AM. [naar artikel]
14:10 Op de voormalige parking van Renault in Vilvoorde moet een nieuwe wijk met 2.500 woningen en 3.900 kantoorplekken komen. De toekomst van de naburige werkwinkelwijk Broeklin blijft onzeker. [naar artikel]
Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de Europese top van Ford de sluiting aankondigde van zijn fabriek in Genk. Met een korte mededeling op een bijeenkomst van de ondernemingsraad maakte de directie een einde aan maanden van geruchten en speculaties. Na de sluiting van de mijnen en de sluiting van Philips Hasselt werd Limburg opnieuw getroffen door een sociaal drama. [naar artikel]
“Ik dacht niet meer helder, ik leefde in een roes. Ik weet nog dat ik lichtjes euforisch was: straks zal het eindelijk voorbij zijn.” Na de geboorte van haar zoon kreeg Jessica een zware depressie en verloor ze de wil om te bestaan. Tien jaar geleden ondernam ze een zelfmoordpoging. Vandaag is Jessica dankbaar dat ze nog leeft en vertelt ze wat helpt om donkere gedachten te verdrijven. Met haar verhaal wil ze mensen die het moeilijk hebben hoop geven. [naar artikel]
Lees dit artikel: Renault onthult vliegende auto voor gebruik op “luchtsnelwegen” De vliegende auto is een moderne interpretatie van de Renault 4, die dit jaar 60 kaarsjes mag uitblazen. Renault sloeg de handen in elkaar met The Arsenale, een ontwerpbureau uit Miami, om een vliegende auto te creëren. Die lijkt verdacht veel op de iconische Renault 4, beter bekend als de R4 of quatrelle. Het ontwerp […] Lees dit artikel: Renault onthult vliegende auto voor gebruik op “luchtsnelwegen” [naar artikel]
“Ik dacht niet meer helder, ik leefde in een roes. Ik weet nog dat ik lichtjes euforisch was: straks zal het eindelijk voorbij zijn.” Na de geboorte van haar zoon kreeg Jessica een zware depressie en verloor ze de wil om te bestaan. Tien jaar geleden ondernam ze een zelfmoordpoging. En ze is niet alleen: want in Vlaanderen worden 25 zelfmoordpogingen per dag geregistreerd. Vandaag is Jessica dankbaar dat ze nog leeft en vertelt ze wat helpt om donkere gedachten te verdrijven. Met haar verhaal wil ze mensen die het moeilijk hebben hoop geven. [naar artikel]
Lees dit artikel: “Renault kampt met chiptekorten tot minstens medio 2022” Renault verwacht dat de levering van halfgeleiders tot zeker midden 2022 moeilijk zal blijven. De automaker geeft voorrang aan de productie van auto’s en bedrijfsvoertuigen met hogere marges omdat de vraag sterk blijft, aldus CEO Luca de Meo. “Renault is gedwongen in sommige gevallen om iemand naar Azië te sturen om de chips te krijgen,” […] Lees dit artikel: “Renault kampt met chiptekorten tot minstens medio 2022” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.