Het installeren van een systeem waarbij elektrische vrachtwagens op de autosnelweg hun batterij opladen aan een hoogspanningslijn, zoals een tram dat doet, is rendabel, technisch haalbaar en goed voor het milieu. Dat zeggen het onderzoeksinstituut VIL en de Universiteit Antwerpen. In Duitsland en Zweden doen ze het al. “Vlaanderen mag die boot niet missen”, zegt Raimonds Aronietis, transporteconoom van de UAntwerpen. [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
08:46 De vrachtwagenfabrikant Scania en de batterijproducent Northvolt hebben een elektrische batterij ontwikkeld met een levensduur die gelijk is aan die van een vrachtwagen, zo zeggen de Zweedse bedrijven... [naar artikel]
De horeca is een van de meest winstgevende sectoren van de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit de kmo-barometer van ondernemersorganisatie Unizo en het handelsinformatiekantoor Graydon. Maar de kans op een faillissement blijf groot. [naar artikel]
Het Chinese bedrijf Windrose, dat elektrische vrachtwagens produceert, voert “vergevorderde gesprekken” om zijn Europees hoofdkantoor, inclusief een assemblagefabriek en R&D-centrum, in Antwerpen te vestigen. Dat heeft oprichter Han Wen verklaard aan de Franse krant Le Monde. In Antwerpen houdt men de lippen voorlopig stijf op elkaar. [naar artikel]
In de Edward de Denestraat in Assebroek is vanochtend omstreeks 7.45 uur brand uitgebroken in een flatgebouw. Het vuur ontstond op het [naar artikel]
Auto's op waterstof zijn een belangrijk spoor voor de toekomst, zegt Joost Kaesemans van Febiac. 'Maar ook elektrische auto's blijven veel voordelen hebben, zowel voor het milieu als voor de economie.' [naar artikel]
Over twee jaar is een kwart van het Europese wagenpark elektrisch, maar de huidige Europese productie van de noodzakelijke accu's is ronduit embryonaal. De Europese Commissie wil snel een volwassen batterijenproductie zien. In het continent dat nu nog een blinde vlek is, lijkt het Belgische Umicore eenoog. [naar artikel]
Het bedrijf BePowered uit Turnhout heeft een manier gevonden om stroom uit elektrische auto’s thuis te gebruiken. Via de Vehicle2home-toepassing kunnen mensen met een elektrische wagen op het werk de batterij opladen via zonnepanelen. De resterende stroom van de batterij kan ’s avonds in de eigen woning worden gebruikt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.