Het dodelijke ongeval in Hechtel is helaas geen alleenstaand geval. Vorig jaar stierven in Limburg 19 fietsers in het verkeer. Uit een analyse blijkt dat andere weggebruikers die geen voorrang verlenen de hoofdoorzaak zijn. [naar artikel]
Bij het ernstig verkeersongeval van zondag in het West-Vlaamse Koekelare had de wagen voorrang moeten verlenen aan het slachtoffer. Dat meldt het parket van West-Vlaanderen, afdeling Brugge. De 50-jarige wielertoerist werd in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis. [naar artikel]
In Mortsel zijn drie jongemannen opgepakt, nadat ze gevlucht waren na een botsing op het kruispunt van de Molenlei en de Oude Godstraat. Wie van de autobestuurders voorrang had moeten verlenen, is nog niet duidelijk. Niemand raakte gewond. [naar artikel]
Twee wielertoeristen zijn vrijgesproken voor de dodelijke botsing met de 73-jarige Urbain Segers. Volgens de rechtbank had het slachtoffer voorrang moeten verlenen. [naar artikel]
Twee wielertoeristen zijn vrijgesproken voor de dodelijke botsing met de 73-jarige Urbain Segers. Volgens de rechtbank had het slachtoffer voorrang moeten verlenen. [naar artikel]
In Vlaanderen kwamen vorig jaar 70 fietsers om in het verkeer, 33 van hen reden op een e-bike. De voornaamste oorzaak blijken automobilisten die geen voorrang verlenen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) waarover Het Laatste Nieuws en De Morgen dinsdag berichten. [naar artikel]
Wie op vakantie gaat naar de Verenigde Staten kan eigenlijk niet zonder huurauto, tenzij je op stedentrip gaat. Voorrang verlenen op gelijkwaardige kruisingen verloopt daar echter heel anders dan bij ons. En er zijn nog een aantal verbazende verkeersregels. Een overzicht. [naar artikel]
De politierechtbank heeft twee wielrenners die werden vervolgd voor de dodelijke botsing met een 73-jarige fietser, vrijgesproken. Volgens de rechtbank had het slachtoffer voorrang moeten verlenen. [naar artikel]
Jaarlijks schrijft de politie zowat 1.500 boetes uit aan automobilisten die weigeren voorrang te verlenen aan voetgangers. Dat schrijven verschillende kranten maandag. [naar artikel]
Een op de drie verkeersdoden was in 2022 een voetganger of fietser, zo blijkt uit de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95, het hoogste aantal ooit. Bijna de helft van de fietsdoden was ouder dan 65 jaar. Vier op de tien fietsers reed met een elektrische fiets. [naar artikel]
Jaarlijks schrijft de politie zo’n 1.500 boetes uit aan automobilisten die weigeren voorrang te verlenen aan voetgangers die aan een zebrapad staan. Volgens experts toont dat cijfer maar het topje van de ijsberg. Met een minimumsom van 174 euro zijn de boetes nochtans fors. “Veel mensen denken dat er altijd wel iemand anders zal stoppen”, luidt het bij verkeersveiligheidsinstituut Vias. [naar artikel]
Nederlandstaligen die hun kinderen inschrijven in een school in de Vlaamse Rand rond Brussel zullen dan toch geen voorrang krijgen. Dat blijkt uit... [naar artikel]
Automobilisten ergeren zich op de autosnelweg vooral aan middenvaksrijders. Dat blijkt uit een bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) bij 603 Vlaamse autobestuurders. [naar artikel]
De ouders, broer en zus van de verongelukte motorrijder Jamy Destickere (25) uit Oostkerke hebben de fietser, voor wie het slachtoffer moest uitwijken, voor de politierechtbank gedaagd. “Hij had voorrang moeten verlenen”, stelt hun advocaat. Het parket seponeerde de zaak, maar de nabestaanden leggen zich daar niet bij neer. [naar artikel]
De Vlaamse regering denkt steeds serieuzer aan het geven van voorrang aan werkenden in de kinderopvang. Extra investeringen zijn evenwel nog geen uitgemaakte zaak, schrijft Het Nieuwsblad. [naar artikel]
In België gebeuren in het verkeer elke dag bijna dertien letselongevallen waarbij ‘geen voorrang verlenen’ een van de oorzaken is. Het gaat zowel om inbreuken op de voorrang van rechts, de voorrangsregels ten opzichte van fietsers of spoorvoertuigen zoals trein of tram. In 2018 kwamen daarbij 49 mensen om het leven, zegt een studie van verkeersveiligheidsinstituut VIAS. [naar artikel]
Verschillende gemeenten schrappen de voorrang van rechts op hun grondgebied. Dat wil zeggen dat op elk kruispunt met borden en signalisatie wordt aangegeven wie er voorrang moet verlenen. Het zou volgens de voorstanders eenvoudiger zijn en tot minder ongevallen leiden. Een goed idee om overal in te voeren? [naar artikel]
Nederlandstaligen zullen dan toch geen voorrang krijgen wanneer ze hun kind willen inschrijven in een school in de Vlaamse Rand rond Brussel. Het idee dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) hierover vorig jaar opperde, is juridisch onhaalbaar, zo meldt Bruzz. [naar artikel]
Er waren nooit eerder zo veel fietsdoden in het verkeer als in 2019. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal fietsdoden steeg in 2019 van 84 naar 91. In Wallonië was er een verdriedubbeling, van 7 naar 21 fietsdoden. In Vlaanderen daalde het aantal van 75 naar 68. In de provincie Antwerpen steeg het aantal van 11 naar 24. [naar artikel]
Negen op de tien Vlaamse autobestuurders zijn overtuigd van het nut van de snelheidslimieten, maar toch houdt een kwart van de Vlamingen zich niet consequent aan de snelheidslimiet. Dat blijkt uit een online panelbevraging in juni bij 735 Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 65 jaar voor de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). [naar artikel]
De noodopvang die de Vlaamse regering samen met de lokale besturen op poten zet, zal voorrang kunnen verlenen aan bepaalde groepen zoals kinderen uit kwetsbare gezinnen of kinderen van ouders uit essentiële beroepen. Dat hebben Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) en minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) bekendgemaakt. Lokale besturen zullen ook opnieuw kunnen rekenen op een financiële compensatie van 30 euro per dag en per kind. [naar artikel]
Nederlandstaligen zullen dan toch geen voorrang krijgen wanneer ze hun kind willen inschrijven in een school in de Vlaamse Rand rond Brussel. Het idee dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) hierover vorig jaar opperde, is juridisch onhaalbaar, zo meldt Bruzz. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.