Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Wie een elektrische wagen heeft, weet dat het niet evident is een laadpaal te vinden die ook nog eens vrij is. En na een paar uur laden, moet je die plaats dan vrijmaken. Enkele Antwerpenaren hebben een mobiele laadpaal en daarmee komen ze naar de klant, die je kan reserveren met een app. [naar artikel]
Het zal maar gebeuren dat je elektrische wagen muurvast vastzit aan een laadpaal. Het overkwam Johnny tijdens een reis naar Frankrijk. Hij vertelt hoe hij uiteindelijk weer wegraakte, en ook Tim Briers, laadspecialist voor elektrische voertuigen, deelt handig advies. [naar artikel]
Op de parking achter de Sint Martinuskerk in Meeuwen is de eerste openbare elektrische laadpaal geïnstalleerd. Iedereen met een elektrische wagen kan zijn batterij aansluiten en via een betaalsysteem met een kaart stroom tappen. Hoe snel je een wagen kan opladen, is afhankelijk van de batterij. [naar artikel]
Wie een laadpaal installeert die een elektrische wagen stroom kan doen terugleveren aan een gebouw, kan die investering vanaf 1 januari 2023 voor maximum 8.000 euro aftrekken van zijn belastingen. Die bidirectionele laadpaal wordt daardoor financieel nog interessanter dan een klassieke thuisbatterij. [naar artikel]
Iedereen een elektrische laadpaal thuis? Bij Planet Group op The Loop is het binnenkort geen sciencefiction meer, maar realiteit. Het ICT-bedrijf heeft al het grootste elektrische wagenpark van het land en wil tegen 2024 alléén nog elektrische bedrijfswagens. En dus krijgen werknemers die niet in de stad wonen, een eigen laadpaal thuis. “Op kosten van de firma.” [naar artikel]
Als je met een elektrische auto rijdt, maar thuis geen laadpaal kan zetten, dan zal je er bij je gemeente één kunnen aanvragen binnen een straal van 250 meter van je woning. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis. Het is aan de gemeente om dan goed te keuren of en waar er een laadpaal kan komen. [naar artikel]
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. [naar artikel]
De Duitse autotoeleverancier Bosch heeft vandaag een prototype voorgesteld van een intelligente laadpaal voor elektrische auto's. Het bedrijf wil... [naar artikel]
Vanaf donderdag kunnen Vlamingen die thuis geen plaats hebben voor een laadpaal voor hun elektrische wagen er eentje vragen via de Vlaamse overheid. Die maakt zich sterk dat er dan binnen het halfjaar en op maximaal 250 meter van jouw deur een paal staat. Gratis nog wel. Hoe gaat dat in z’n werk? [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Linda Janssens uit Heppen wacht al meer dan negen maanden op een laadpaal voor haar elektrische auto. “Ik heb al overwogen mijn auto weg te doen door de stress die het opladen met zich meebrengt.” De Vlaamse overheid had beloofd om een publieke paal binnen de zes maanden na aanvraag te plaatsen. Ook elders duikt het probleem op. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Omdat de 68-jarige Greta Van Hoeck uit Wilrijk een elektrische wagen wilde kopen, deed ze een aanvraag om een publieke laadpaal in de buurt van haar woning te laten installeren. De vrouw heeft zelf immers geen oprit of garage. Na maanden wachten op een antwoord van de bevoegde diensten blijkt de enige geschikte locatie voor een laadpaal zich nu op een afstand van 700 meter van Greta's huis te bevinden. "Te ver", vinden Greta en haar dochter. Bovendien is de carpoolparking 's avonds ook slecht verlicht. [naar artikel]
Elektrische voertuigen duiken nadrukkelijk op in het straatbeeld. Wie zijn wagen wil opladen, beschikt over verschillende opties. Mijnenergie.be ging na waar je het minst betaalt om jouw batterij vol te laden. [naar artikel]
Aan het Stationsplein heeft een (vracht)wagen een laadpaal voor elektrische voertuigen omvergereden. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
Laadpaalklevers, bestuurders van elektrische wagens die bij een laadpaal parkeren maar hun wagen niet of veel te lang laten opladen, worden niet... [naar artikel]
Eigenaars van elektrische wagens laten te vaak kansen om goedkoper te laden aan zich voorbij gaan. Zo zou meer dan 40 procent van de ondervraagden niet over een eigen oplaadpunt beschikken. Dat blijkt uit een studie van energieconsulent Delta-Ee in acht Europese landen. Wij geven daarom vijf tips om jouw wagen goedkoper te laden. [naar artikel]
Als een gewone wagen parkeert bij een laadpaal voor elektrische wagens, dan kan die een boete krijgen. Maar elektrische wagens die de plaats nodeloos bezet houden, riskeren dat niet. Dat moet veranderen, vindt de Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
Wat een gemak, als je je elektrische bedrijfsauto thuis kan opladen. Gewoon ’s avonds inpluggen, om dan ’s ochtends met een volle batterij weer naar het werk te vertrekken. Zonder je ooit zorgen te moeten maken of er wel een laadpaal vrij zal zijn. Kortom: een laadpaal thuis is handig. Heel wat vragen dringen zich dan ook op als je een werknemer in die - mogelijke - situatie bent. Jobat.be beantwoordt ze voor je. [naar artikel]
De gemeente Wellen is niet gelukkig met haar nieuwe laadpaal voor elektrische voertuigen. “Die staat op een bijzonder ongelukkige plaats. Hoe moeten we hier straks de kermis plaatsen?”, klinkt het. [naar artikel]
Laadpaalklevers, bestuurders van elektrische wagens die bij een laadpaal parkeren maar hun wagen niet of veel te lang laten opladen, worden niet beboet. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) wil dat dat verandert, zo meldt Radio 2. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.