In het voorjaar van 2022 komen er in Bilzen twaalf gemeentelijke trajectcontroles. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond goedgekeurd. Bilzen doet dat met privéconsortium TaaS. Oppositieraadslid Wouter Raskin (N-VA) heeft kritiek: “Met een privépartner erbij wordt dat een verdienmodel.” [naar artikel]
Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]
Bilzen wil een aantal verbindingswegen uitrusten met een trajectcontrole en klopt daarvoor aan bij privépartner TAAS. In ruil voor 24 euro per boete organiseert het bedrijf alles. “Ontzorging”, noemt TAAS het in een powerpointpresentatie. Het is intussen al de vierde gemeente die intekent op het programma, maar er komt ook veel kritiek. Want is die ontzorging ook een goeie zaak voor de veiligheid? [naar artikel]
Maasmechelen en Dilsen-Stokkem investeren samen met een private partner in respectievelijk zes en drie trajectcontroles. Sinds 1 januari zijn in Maasmechelen al twee trajectcontroles actief. [naar artikel]
Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]
Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]
Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]
Het dossier van de trajectcontrole in Bilzen, waarbij het stadsbestuur in zee gaat met een privé-partner, moet de vuilbak in. Dat zegt Wouter Raskin van de N-VA. Hij baseert zich op de richtlijn, die Vlaams minister Bart Somers naar alle gemeenten en steden stuurt. Somers sluit niet helemaal de deur voor overeenkomsten met de privé, maar hij zegt wel dat de lokale autonomie niet mag aangetast worden. De privé-partner bij de trajectcontroles in Bilzen vroeg aan de stad om verkeersdrempels weg te nemen, en dat kan niet. Eerder vernietigde Somers ook al een gelijkaardige trajectcontrole in het Antwerpse Bonheiden. De zaak kwam gisteren ter sprake in het Vlaams parlement. [naar artikel]
Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
Een groot deel van de opbrengst van de trajectcontroles die geïnstalleerd worden door gemeentebesturen, belandt bij privébedrijven. Dat bevestigt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Het gaat over 24 euro per boete. "Gemeenten proberen controle te krijgen op sluipverkeer", zegt Hajo Beeckman, VRT-verkeersspecialist. [naar artikel]
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]
Waar houden privédetectives in Limburg zich mee bezig? Verzekeringsdossiers. Of het vaststellen van overspel. Of erger. “Voor sommige opdrachten draag ik een kogelvrij vest.” [naar artikel]
In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]
Na tal van inspraakmomenten organiseert Maasmechelen deze week nog infodagen over het gemeentelijk beleid ruimte en mobiliteit in Maasmechelen. De aanwezigen dinsdag hadden nagenoeg geen opmerkingen of bezwaren meer. “Ik hoop alleen dat we dat nog meemaken”, klonk het sceptisch. [naar artikel]
Onze fotografe speurt naar bijzondere outfits op straat. In Hasselt op de Fruitmarkt spotten we Martine Dekens (leeftijd: “privé”) uit Maasmechelen, gepensioneerde bij Orange Immo. [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
Trajectcontroles.: “In de Bleumerstraat, Neermolenstraat, Verloren Kost en de Weg naar As voeren we vanaf dit najaar trajectcontroles in”, aldus schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). “Uit snelheidsmetingen en de vragen van buurtbewoners blijkt dat dit een noodzakelijke ingreep is.” Petronella Zelissen (CD&V): “De Bleumerstraat is nu een woonerf met zone 20: het is toch niet logisch dat je daar nu 30 km per uur mag gaan rijden?” Vereecken: “Trajectcontrole is enkel mogelijk in zones vanaf 30 km per uur. Alle verkeersremmende maatregelen die we al namen in de Bleumerstraat boden geen soelaas. Dit is het ultieme middel.” Volgens Pieters was het geen goede zaak om een privéfirma voor de installatie en exploitatie in te schakelen. “Hoe hoger de boete, hoe meer ze opstrijken”, aldus Pieters. “Klopt niet”, antwoordde Vereecken, “er is een vast bedrag per boete afgesproken.” [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.