Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Ook Maasmechelen kiest privépartner voor trajectcontroles: “Hoop dat ze 0 euro opbrengen”

22/06/2022 - 19:54
"Vanaf 2023 voert de gemeente Maasmechelen zelf trajectcontroles in op lokale wegen, samen met een private partner. “Via het Agentschap Wegen en Verkeer komt het er niet van”, zegt burgemeester Raf Terwingen (cd&v)."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Bilzen gaat met privépartner in zee voor trajectcontroles (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

In het voorjaar van 2022 komen er in Bilzen twaalf gemeentelijke trajectcontroles. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond goedgekeurd. Bilzen doet dat met privéconsortium TaaS. Oppositieraadslid Wouter Raskin (N-VA) heeft kritiek: “Met een privépartner erbij wordt dat een verdienmodel.” [naar artikel]


2. DEBAT. Trajectcontroles laten uitvoeren door een privéfirma, een goed idee? (26/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]


3. Opnieuw kiest gemeente voor private partner voor trajectcontroles: “Wat is veiliger: weg waar je niet snel kan rijden of racebaan met flitspaal?” (09/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Bilzen wil een aantal verbindingswegen uitrusten met een trajectcontrole en klopt daarvoor aan bij privépartner TAAS. In ruil voor 24 euro per boete organiseert het bedrijf alles. “Ontzorging”, noemt TAAS het in een powerpointpresentatie. Het is intussen al de vierde gemeente die intekent op het programma, maar er komt ook veel kritiek. Want is die ontzorging ook een goeie zaak voor de veiligheid? [naar artikel]


4. Twee trajectcontroles actief in Maasmechelen, voorbereiding trajectcontroles Dilsen-Stokkem van start (17/01/2023 - Het Belang van Limburg)

Maasmechelen en Dilsen-Stokkem investeren samen met een private partner in respectievelijk zes en drie trajectcontroles. Sinds 1 januari zijn in Maasmechelen al twee trajectcontroles actief. [naar artikel]


5. DEBAT. Worden trajectcontroles beter uitgevoerd door privéfirma’s? (04/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]


6. Privébedrijf achter trajectcontroles doet verkeersdrempels verdwijnen (12/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]


7. Uitbesteding van trajectcontroles aan privébedrijf roept vragen op: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


8. HBvL-lezers wantrouwen trajectcontroles door privéfirma: “Puur winstbejag op kosten van de burger” (05/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden. [naar artikel]


9. Trajectcontroles door privébedrijf verdelen Vlaamse meerderheid (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


10. Trajectcontroles in Bilzen brengen 1,2 miljoen euro op: helft gaat naar privébedrijf (20/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]


11. Breed verzet tegen commercialisering trajectcontroles: “Ga voorlopig niet zo’n contract aan” (16/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]


12. Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Gazet van Antwerpen)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


13. Ondanks kritiek toch trajectcontroles door privéfirma in Bilzen: "In belang van de verkeersveiligheid" (26/01/2022 - VRT NWS)

De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]


14. Trajectcontrole Bilzen opnieuw onder vuur (20/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Het dossier van de trajectcontrole in Bilzen, waarbij het stadsbestuur in zee gaat met een privé-partner, moet de vuilbak in. Dat zegt Wouter Raskin van de N-VA. Hij baseert zich op de richtlijn, die Vlaams minister Bart Somers naar alle gemeenten en steden stuurt. Somers sluit niet helemaal de deur voor overeenkomsten met de privé, maar hij zegt wel dat de lokale autonomie niet mag aangetast worden. De privé-partner bij de trajectcontroles in Bilzen vroeg aan de stad om verkeersdrempels weg te nemen, en dat kan niet. Eerder vernietigde Somers ook al een gelijkaardige trajectcontrole in het Antwerpse Bonheiden. De zaak kwam gisteren ter sprake in het Vlaams parlement. [naar artikel]


15. Snelheidsremmers moeten weg op wegen waar privéfirma flitst (13/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]


16. Gemeente Bonheiden wil maar liefst 22 trajectcontroles uitrollen en betaalt hiervoor 0 (!) euro: “Anders zou ons dit ruim 4 miljoen euro kosten” (28/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]


17. Groot deel van opbrengst van gemeentelijke trajectcontroles gaat naar privébedrijven (29/03/2024 - VRT NWS)

Een groot deel van de opbrengst van de trajectcontroles die geïnstalleerd worden door gemeentebesturen, belandt bij privébedrijven. Dat bevestigt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Het gaat over 24 euro per boete. "Gemeenten proberen controle te krijgen op sluipverkeer", zegt Hajo Beeckman, VRT-verkeersspecialist. [naar artikel]


18. “Als snelheidsboetes een verdienmodel worden, hebben we een probleem” (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]


19. Zo bewijst privédetective of je partner vreemdgaat: “Als je deze job doet, moet je niet bang zijn” (04/02/2023 - Het Belang van Limburg)

Waar houden privédetectives in Limburg zich mee bezig? Verzekeringsdossiers. Of het vaststellen van overspel. Of erger. “Voor sommige opdrachten draag ik een kogelvrij vest.” [naar artikel]


20. Riemst en Hoeselt (nog) niet in zee met privébedrijf voor trajectcontroles (06/02/2022 - Het Belang van Limburg)

In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]


21. Inwoners Maasmechelen krijgen inkijk in mobiliteitsplannen: “Hoop dat we dit nog allemaal kunnen meemaken” (09/05/2023 - Het Belang van Limburg)

Na tal van inspraakmomenten organiseert Maasmechelen deze week nog infodagen over het gemeentelijk beleid ruimte en mobiliteit in Maasmechelen. De aanwezigen dinsdag hadden nagenoeg geen opmerkingen of bezwaren meer. “Ik hoop alleen dat we dat nog meemaken”, klonk het sceptisch. [naar artikel]


22. Gespot in Maasmechelen. De look van Martine: “Elke ochtend om 9 uur volledig gemaquilleerd” (02/10/2023 - Het Belang van Limburg)

Onze fotografe speurt naar bijzondere outfits op straat. In Hasselt op de Fruitmarkt spotten we Martine Dekens (leeftijd: “privé”) uit Maasmechelen, gepensioneerde bij Orange Immo. [naar artikel]


23. Trajectcontroles uitbesteden aan de privé, zoals in Bonheiden, kan dat wel? “Als je een bedrijf vergoedt per boete, steek je een grens over” (21/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]


24. GEMEENTERAAD. Maaseik keurt trajectcontroles goed: “Eerdere maatregelen boden geen soelaas” (27/06/2023 - Het Belang van Limburg)

Trajectcontroles.: “In de Bleumerstraat, Neermolenstraat, Verloren Kost en de Weg naar As voeren we vanaf dit najaar trajectcontroles in”, aldus schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). “Uit snelheidsmetingen en de vragen van buurtbewoners blijkt dat dit een noodzakelijke ingreep is.” Petronella Zelissen (CD&V): “De Bleumerstraat is nu een woonerf met zone 20: het is toch niet logisch dat je daar nu 30 km per uur mag gaan rijden?” Vereecken: “Trajectcontrole is enkel mogelijk in zones vanaf 30 km per uur. Alle verkeersremmende maatregelen die we al namen in de Bleumerstraat boden geen soelaas. Dit is het ultieme middel.” Volgens Pieters was het geen goede zaak om een privéfirma voor de installatie en exploitatie in te schakelen. “Hoe hoger de boete, hoe meer ze opstrijken”, aldus Pieters. “Klopt niet”, antwoordde Vereecken, “er is een vast bedrag per boete afgesproken.” [naar artikel]


25. “Dan wordt de boodschap: ‘Rijd sneller dan 70 in zone 50, dan word je zeker niét beboet’”: grote vragen bij geldigheid van boetes private trajectcontroles (21/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!