De Lijn mag voor het eerst zelf haar ticketprijzen gaan bepalen. Tegelijk krijgen privépartners een grotere rol. Dat staat in de nieuwe beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. [naar artikel]
De Lijn mag voor het eerst zelf haar ticketprijzen gaan bepalen. Tegelijk krijgen privépartners een grotere rol. Dat staat in de nieuwe beheersovereenkomst die de Vlaamse regering vrijdag goedkeurde. [naar artikel]
De Lijn mag voor het eerst zelf haar ticketprijzen bepalen. Tegelijk krijgen privépartners een grotere rol, blijkt uit de nieuwe beheersovereenkomst die de Vlaamse regering vrijdag goedkeurde en waarover de kranten van Mediahuis zaterdag schrijven. [naar artikel]
De Lijn mag voor het eerst zelf haar ticketprijzen bepalen. Tegelijk krijgen privépartners een grotere rol, blijkt uit de nieuwe beheersovereenkomst die de Vlaamse regering vrijdag goedkeurde en waarover de kranten van Mediahuis zaterdag schrijven. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn zal vanaf volgend jaar zelf de prijs van de tickets mogen bepalen, zonder dat de Vlaamse regering een prijsaanpassing nog moet goedkeuren. Dat is afgesproken in de nieuwe beheersovereenkomst tussen de regering en de vervoersmaatschappij, schrijven de kranten van Mediahuis. Meer autonomie dus voor De Lijn, maar ook meer privatisering. De komende jaren zal meer dan de helft van de kilometers gereden worden door privé-exploitanten. [naar artikel]
08:43 In ruil voor meer privatisering in de sector krijgt vervoersmaatschappij De Lijn de nodige vrijheid om haar aanbod flexibel in te vullen. [naar artikel]
Het nieuwe vervoersplan van De Lijn krijgt niet alleen kritiek van heel wat reizigers maar ook chauffeurs zijn er niet mee opgezet. Het gaat dan vooral om chauffeurs die via een pachter in onderaanneming rijden voor de vervoersmaatschappij. “Want wij krijgen alle ritten door de strot geduwd die men bij De Lijn zelf net verkocht krijgt aan het personeel: weekends, late shiften en vooral veel onderbroken diensten!” [naar artikel]
17:59 Om meer mensen aan het werk te krijgen slaan de federale overheid en de privésector de handen in elkaar. Vanaf 1 april kunnen langdurig zieken zich laten begeleiden door de hr-sector. Werkgevers die i... [naar artikel]
Flibco, een privébedrijf dat vervoer van en naar luchthavens organiseert, biedt vanaf 23 juni volledige ritten aan in Vlaanderen. Sinds november vorig jaar is het juridisch kader dat privébedrijven toelaat om personenvervoer in Vlaanderen te voorzien, klaar. Flibco is het eerste bedrijf dat een vergunning binnenhaalt: vanuit verschillende Vlaamse steden kunnen mensen de bus naar Brussels Airport nemen. Het bedrijf verzekert dat het “geen concurrent” is of wordt van vervoersmaatschappij De Lijn. [naar artikel]
Charles Michel is een lustige vlieger met privéjets, zo bleek deze week. Maar de Europese president is niet alleen. De privéluchtvaart neemt een hoge vlucht. Het aantal vluchten met privéjets vanuit ons land ging maal vier op twee jaar tijd. En de klanten zijn divers. “Het glas champagne aan boord is fijn. Maar snel en efficiënt geraken waar je moet zijn: dat is de echte luxe.” [naar artikel]
Charles Michel is een lustige vlieger met privéjets, zo bleek deze week. Maar de Europese president is niet alleen. De privéluchtvaart neemt een hoge vlucht. Het aantal vluchten met privéjets vanuit ons land ging maal vier op twee jaar tijd. En de klanten zijn divers. “Het glas champagne aan boord is fijn. Maar snel en efficiënt geraken waar je moet zijn: dat is de echte luxe.” [naar artikel]
Voor tien euro haalt cafébaas Tim Dewaelheyns uit het Vlaams-Brabantse Drieslinter zijn klanten voortaan op en zet ze na hun cafébezoek opnieuw thuis af. Verlieslatend, maar dat moet hij ophalen doordat de klanten meer drinken. “Ik heb donderdagavond acht klanten naar huis gebracht. En bij de meeste is het niet bij tien pinten gebleven.” [naar artikel]
De privéjetbedrijven in ons land beleven een recordjaar. Meer klanten, meer vlieguren. Bij Luxaviation in Wevelgem merken ze dat wie komt ook blijft. De opvallendste trend? Het deelvliegtuig. [naar artikel]
Vanaf de luchthaven in Deurne stijgen steeds meer privéjets op, zowel voor korte afstanden als voor tripjes naar het zuiden van Frankrijk. Valt dat soort vluchten nog te verantwoorden? "Privéjets stoten per passagier tien keer meer CO2 uit dan lijnvliegtuigen." [naar artikel]
18:39 Almaar meer werknemers maken de overstap van een job in de privésector naar het onderwijs. In het schooljaar 2022-2023 ging het om zo'n 4.700 zij-instromers. Wat moet u weten als u die switch overweeg... [naar artikel]
Anne-Lynn Biernaux is leerkracht retail en lichamelijke opvoeding aan het Scheppersinstituut in Deurne. Ze staat nu zo’n vijf jaar voor de klas, maar dat is niet altijd zo geweest. Anne-Lynn werkte meer dan tien jaar in de privésector, maar koos voor een carrièreswitch als leerkracht. En daar heeft ze nog geen seconde spijt van gehad. “Ik heb minder stress dan vroeger en haal meer voldoening uit mijn job”, vertelt ze in de online videoreeks ‘Leerkracht 24/7'. [naar artikel]
Op 53 buslijnen in de provincie Antwerpen – 28 in regio Antwerpen, 17 in regio Mechelen en 8 in regio Turnhout, Mol en Westerlo – worden er vanaf 1 september een aantal ritten geschrapt. Volgens De Lijn door een gebrek aan chauffeurs. Bij de chauffeurs zelf horen we echter iets anders. Een stuur dat loszit, mazoutlekken en brandalarmen die afgaan op de bus: het is maar een kleine greep uit de vele gebreken waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd. Op 22 augustus konden in Antwerpen 28 bussen niet uitrijden omwille van technische mankementen. Op buslijn 19 in Deurne Zuid reed vrijdag amper één bus op vier. “Er zijn wél genoeg chauffeurs, maar geen bussen”, klaagt een buschauffeur. [naar artikel]
Tot de grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen een feit is, zou Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de ticketprijzen bij De Lijn moeten halveren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen kan een “charmeoffensief” gebruiken, zegt Groen-parlementslid Stijn Bex. Met de hoge prijzen aan de pomp is het openbaar vervoer ook “het beste alternatief”, meent Bex. [naar artikel]
De PS wil dat alle werknemers in de privésector minimaal 0,37 euro krijgen per kilometer als ze verplaatsingen doen in opdracht van hun werkgever. Meer mag ook. Ze lanceerden hun voorstel maandag, toen bekend werd dat de benzineprijzen wéér stijgen. [naar artikel]
Het aantal geschrapte ritten bij De Lijn als gevolg van technische problemen, swingt de pan uit. Alleen al tot eind mei dit jaar gingen ruim 18.000 ritten niet door, het drievoudige van in 2019. [naar artikel]
De tevredenheid over vervoersmaatschappij De Lijn is vorig jaar opnieuw gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Lijn zelf heeft laten uitvoeren en dat in De Tijd staat. De tevredenheid bij De Lijn is al drie jaar op rij aan het dalen. Reizigers klagen vooral over de stiptheid van de bussen en trams. [naar artikel]
Bazen mogen federale ambtenaren vanaf 1 februari niet meer na de normale werkuren opbellen. Dat staat in een omzendbrief van minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter (Groen) over het zogenaamde ‘recht op deconnectie’. De regering wil die regeling ook uitbreiden naar de privé. Wat denk jij? Is deze regel een goed idee? En moet de regel ook gelden in de privésector? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts en enkele politici ervan vinden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.