Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

AUTOSNELWEGVERHALEN. Hoe het ‘brokkelviaduct’ van de E17 pal in Gentbrugge kwam te liggen: “De kostprijs gaf de doorslag”

04/09/2022 - 13:42
"Een viaduct dat een gemeente recht doormidden snijdt, vandaag is het moeilijk voor te stellen dat iemand het idee ooit zou opperen. En toch zag Gentbrugge de E17 - toen nog de E3 - eind jaren 1960 graag komen. Een verhaal waar het grote geld, de politiek en zelfs de nazi’s een rol in speelden. “Met wat malchance woonden we nu in Huckelheim.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. AUTOSNELWEGVERHALEN. Hoe het ‘brokkelviaduct’ van de E17 pal in Gentbrugge kwam te liggen: “De kostprijs gaf de doorslag” (04/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

Een viaduct dat een gemeente recht doormidden snijdt, vandaag is het moeilijk voor te stellen dat iemand het idee ooit zou opperen. En toch zag Gentbrugge de E17 - toen nog de E3 - eind jaren 1960 graag komen. Een verhaal waar het grote geld, de politiek en zelfs de nazi’s een rol in speelden. “Met wat malchance woonden we nu in Huckelheim.” [naar artikel]


2. Inspecties ‘brokkelviaduct’ Gentbrugge krijgen uitgebreide veiligheidsperimeter (13/01/2019 - De Morgen)

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakt zich niet ongerust over de inspecties van het beruchte E17-viaduct in Gentbrugge. Vrijdag beschadigde een losgekomen stuk beton een voorbijrijdende wagen. “Voor het vervolg van de inspectie zullen we de veiligheidsperimeter uitbreiden naar beide rijstroken”, zegt woordvoerder Sylvie Syryn. [naar artikel]


3. Gents stadsbouwmeester wil snel actie voor brokkelviaduct E17 Gentbrugge: “Het is een betonnen dinosaurus” (17/05/2019 - Het Nieuwsblad)

De Gentse stadsbouwmeester wil zo snel mogelijk starten met tijdelijke ingrepen en experimenten voor een alternatieve verkeerssturing voor het afbrokkelende viaduct van de E17 in Gentbrugge. “Het momentum om het viaduct fundamenteel aan de orde te stellen en aan te pakken, is er”, schrijft Peter Vanden Abeele in zijn essay ‘Brokkelbrug’. [naar artikel]


4. Twee jaar hinder bij renovatie ‘brokkelviaduct’ Gentbrugge (16/12/2019 - De Standaard)

In Gent zullen renovatiewerken aan het E17-viaduct ter hoogte van Gentbrugge zowat twee jaar duren. Er komen meer en betere geluidsschermen, andere brugvoegen en geluidsarme asfalt. [naar artikel]


5. Renovatie ‘Brokkelviaduct’ E17 Gentbrugge start alsnog op 15 april (09/04/2020 - Het Laatste Nieuws)

De door het coronavirus uitgestelde renovatie van het E17-viaduct in Gentbrugge gaat alsnog van start vanaf woensdag 15 april, meldt Vlaams... [naar artikel]


6. Renovaties aan brokkelviaduct van Gentbrugge starten op 15 april (09/04/2020 - Het Nieuwsblad)

De werken aan het viaduct in Gentbrugge kunnen vanaf 15 april starten. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. “Gezien er weinig verkeer is, is het veiliger werken op de werf en ondervinden minder weggebruikers hinder door wegenwerken”, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). Het verkeer rijdt vanaf de start van de werken over twee rijstroken in elke richting. [naar artikel]


7. Alweer ravage voor ‘brokkelviaduct’ van Gentbrugge: vier vrachtwagens op elkaar ingereden (19/11/2020 - Het Nieuwsblad)

De E17 in Destelbergen is donderdag nog maar eens afgesloten na een zwaar ongeval. Vier vrachtwagens botsten, een van de slachtoffers is in levensgevaar. De vernieuwing van het versleten viaduct van Gentbrugge eist een heel hoge tol: er gebeurden al bijna tweehonderd ongevallen op de autosnelwegen rondom de werf. [naar artikel]


8. Pas gerenoveerd wegdek van "brokkelviaduct" in Gentbrugge al meteen aan herstelling toe (29/04/2021 - VRT NWS)

Het pas gerenoveerd wegdek van het viaduct van de E17 in Gentbrugge is nu al beschadigd, waardoor herstellingswerken nodig zijn. Vervelend nieuws voor de buurtbewoners. Van 8 tot en met 10 mei zullen ze in het weekend en vooral 's nachts moeten afrekenen met opnieuw extra geluidshinder. [naar artikel]


9. AUTOSNELWEGVERHALEN. Terug naar de bouw van de E40 in Beernem, ooit het eerste stukje snelweg in ons land: “Mensen stonden op de bruggen te wachten tot er wagens passeerden” (20/07/2021 - Het Laatste Nieuws)

De E40 brengt je met de wagen op de snelste manier naar de kust, maar wist je dat het liefst 60 jaar duurde voor die autosnelweg er lag? Er was ooit een tijd dat die stilaan dichtslibbende snelwegen gebouwd moesten worden. Voor de E40, de belangrijkste autoweg in ons land, was dat 7 april 1937. Toen werd in Beernem gestart met het traject dat Brussel met Oostende zou verbinden. Maar waarom uitgerekend daar? En waarom lag er ooit een pijpleiding in de middenberm? Samen met heemkundige Edelhart Matthijs zoeken we naar antwoorden. [naar artikel]


10. AUTOSNELWEGVERHALEN. Antoon (89) opende 50 jaar geleden E17 in Kortrijk: “Overkappen van snelweg zou fantastisch zijn voor buurtbewoners” (21/07/2021 - Het Laatste Nieuws)

De bouw van de autosnelweg E17 vatte 55 jaar geleden aan. Het moment om hoofdingenieur op rust Antoon Noë (89) uit Oedelem aan de tand te voelen over het grootste infrastructuurproject uit die tijd. Zeker nu de stad Kortrijk een snelheidsverlaging naar maximum 90 kilometer per uur wil afdwingen op die E17. Om overlast door geluid en fijn stof voor omwonenden tegen te gaan. Antoon Noë leidde de aanleg van de E17 tussen Gent en de Franse grens in goeie banen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!