Chantal Janssens uit Weelde (Ravels) was in enkele uren 100.000 euro kwijt, toen ze het slachtoffer werd van spoofing, een vorm van oplichting waarbij de dader een valse identiteit aanneemt. Ze had telefoon gekregen van haar bank - het nummer klopte - en kreeg te horen dat internetcriminelen probeerden in te loggen op haar rekeningen. Daarop werd haar aangeraden om haar spaargeld over te schrijven naar een andere rekening. Dat was die van de oplichters. Ze wil nu iedereen waarschuwen. [naar artikel]
Het verhaal van Chantal Janssens uit Weelde (Ravels) leidt tot veel ophef. Zij zag 100.000 euro van haar rekening verdwijnen door "spoofing", een vorm van oplichting. Slechts 30.000 euro kon gerecupereerd worden. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) roept banken op een speciaal profiel in het leven te roepen om spoofing tegen te gaan. Bankenfederatie Febelfin is bereid om hierover in overleg te gaan. [naar artikel]
Meerdere federale en Vlaamse maildomeinen zoals fgov.be hebben een beveiligingsprobleem. Daardoor is het erg gemakkelijk om mails te versturen die afkomstig lijken van bijvoorbeeld premier Charles Michel. Dat stelt computerwetenschapper Jeroen Baert (KU Leuven) vast. [naar artikel]
Spoofing of het vervalsen van iemands e-mail, IP-adres of website om zijn of haar identiteit aan te nemen. Dat was volgens advocaat Harry Claes de oorzaak waarom er bij zijn cliënt uit Leopoldsburg kinderporno op zijn computer terecht was gekomen. [naar artikel]
Callcenters die in opdracht van energieleveranciers klanten bellen, houden er steeds agressievere technieken op na. Maar sommigen gaan zelfs nog een stap verder en bezondigen zich aan spoofing, een illegale techniek. Wat is dat? En wat moet je doen als je slachtoffer wordt van spoofing? [naar artikel]
Opnieuw heeft een callcenter waar de energieleverancier Luminus mee samenwerkt zich schuldig gemaakt aan wanprakijken. Deze keer was er sprake van spoofing, een techniek waarbij het nummer van iemand anders gebruikt wordt om in dit geval dure energiecontracten te verkopen. De media van DPG Media hebben deze fraudetechniek van een callcenter die in opdracht van […] [naar artikel]
"De inspecteur" op Radio 2 krijgt de jongste tijd veel klachten binnen over spoofing. Dat is een vorm van telefoonfraude waarbij oplichters hen schijnbaar met het authentieke telefoonnummer van hun bank opbellen en hen vragen transacties uit te voeren. Eén van de slachtoffers is Jessy, zij verloor 15.000 euro nadat ze een koffiezetapparaat had besteld en doet haar verhaal. [naar artikel]
In Genk is een vrouw van 89 opgelicht voor 13.000 euro. Criminelen deden zich voor als medewerkers van haar Belfius bankkantoor. Eerst telefonisch, daarna aan haar voordeur. Ze hadden de Genkse haar bankkaarten en code ontfutseld met het excuus om haar geld te beveiligen. [naar artikel]
Gebeld worden door de bank, ter goeder trouw enkele verrichtingen uitvoeren en de volgende dag vaststellen dat al je spaargeld verdwenen is. Chantal Janssens uit Weelde (Ravels) werd slachtoffer van ‘spoofing’ en wil anderen waarschuwen: “Vertrouw niemand aan de telefoon.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.