Wie zijn of haar bedrijfswagen inlevert zou in de toekomst 200 tot 400 euro extra nettoloon krijgen. De regering laat hieromtrent een wettelijke regeling uitwerken. Op die manier wil men werknemers stimuleren om voor duurzamer vervoer te kiezen. Critici betwijfelen echter of deze maatregel het beoogde effect zal hebben. [naar artikel]
Pr-adviseur Arno Creve (25) krijgt binnenkort zijn eerste bedrijfswagen. Maar hij beseft dat het dagelijks gebruik van die wagen niet bijdraagt aan oplossingen voor het fileleed in ons land of de klimaatverandering. Hij pleit ervoor dat mensen niet meer zonder nadenken in de door het werk gesponsorde wagen kruipen, maar juist met een gezonde dosis schaamte. Een soort van collectieve "bedrijfswagenschaamte" kan volgens hem een sterk politiek draagvlak creëren om gedurfde en effectieve mobiliteitsbeslissingen te nemen. [naar artikel]
De Amerikaanse regering zet steeds meer middelen in om Europese bedrijven die groene energie produceren naar de VS te lokken. Financiële voordelen die voortvloeien uit de Inflation Reduction Act (IRA), het gigantische klimaatpakket dat president Joe Biden vorig jaar goedkeurde, moeten hen overtuigen om de oceaan over te steken. De essentie: Door een ongeziene hoeveelheid […] [naar artikel]
Het plan van de federale meerderheidspartijen voor de invoering van een mobiliteitsbudget ter vervanging van de bedrijfswagen zit in een stroomversnelling. [naar artikel]
01:02 Een kritisch advies van de Raad van State over de cash-for-carregeling bezorgt de regering kopzorgen. CD&V wil de plannen om bedrijfswagens terug te dringen hertekenen, maar de N-VA niet. [naar artikel]
De regering-Michel waagt zich aan een nieuwe poging om werknemers aan te zetten toch niet voor een bedrijfswagen te kiezen. Via een mobiliteitsbudget kunnen zij straks voor alternatieven zoals de trein kiezen en een extra stukje loon krijgen. Maar aan het voordelig regime voor de bedrijfswagens zelf raakt de regering niet. “Dat moet nochtans dringend gebeuren”, zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent). [naar artikel]
De regering staat "erg dicht" bij een akkoord over het mobiliteitsbudget. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vanavond in... [naar artikel]
Wordt de bedrijfswagen op diesel of benzine dit jaar opnieuw zwaarder belast? Wie met een fossiele firmawagen rijdt, dreigt dat fors in de portemonnee te voelen. Tenminste, als het voordeel alle aard wordt verhoogd zoals normaal voorzien. Een netelige kwestie voor de regering, zeker vijf maanden voor de verkiezingen. “Dit zou de gebruiker tot enkele honderden euro’s per jaar extra kunnen kosten”, zegt fiscalist Jef Wellens van Wolters-Kluwer. Deze oplossing zou redding kunnen brengen. [naar artikel]
Hoeveel euro’s betaalt u straks extra voor uw fossiele bedrijfswagen? Over die belastingverhoging raakt de federale regering het maar niet eens, want er sluimert één spook op de achtergrond van heel deze discussie. Dit ligt momenteel op tafel. [naar artikel]
Eindelijk is er een akkoord over de belasting op bedrijfswagens. Door de ingreep van de regering blijft de impact op de uiteindelijke factuur voor de chauffeur eerder beperkt. Hoeveel betaalt u dit jaar nu uiteindelijk meer voor uw firmawagen? Maar ook voor wie geen bedrijfswagen heeft, zorgde de regering voor enkele ‘fiscale cadeautjes’. Wij beantwoorden uw vragen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.