Zo goed als alle straten in het centrum van Antwerpen zijn street canyons waar luchtvervuiling gemakkelijk blijft hangen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een studie van de Universiteit Antwerpen die nagaat hoe de lucht in de stad kan worden gezuiverd. “Nu moeten we bekijken welke maatregelen op korte en lange termijn mogelijk zijn”, zegt Dimitri Voordeckers, onderzoeker Stadsontwikkeling aan de faculteit Ontwerpwetenschappen. [naar artikel]
Burgerbeweging Recht op Lucht publiceerde afgelopen week de resultaten van haar onderzoek naar luchtvervuiling in twaalf Antwerpse straten. Daaruit blijkt dat drie straten meer vervuild zijn dan de Antwerpse Ring. Een van hen is de Cassiersstraat die in het verlengde ligt van de mond van de Waaslandtunnel. Bij sommige buurtbewoners leidden de resultaten tot bezorgdheid, maar een rondvraag leert dat anderen er hun slaap niet voor laten. “Ik snuif de gezonde lucht wel ergens anders op.” [naar artikel]
Door een aanpassing van het aantal rijvakken of de bebouwing op de Belgiëlei in Antwerpen zou de luchtvervuiling er met zo'n 8% kunnen dalen, in de voetgangerszones zelfs met 20%. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek naar zogenaamde "street canyons" aan de Universiteit Antwerpen. De luchtvervuiling die van de Antwerpse ring komt maakt een nog betere luchtcirculatie wel moeilijk. [naar artikel]
Uit de resultaten van het grootschalige luchtkwaliteitsonderzoek CurieuzeNeuzen in Antwerpen blijkt dat op bijna de helft van de meetpunten de gezondheidsnorm overschreden wordt. Dat is vooral het geval nabij de Antwerpse ring en op andere drukke verkeerspunten, maar ook in ‘street canyons’, smalle straten met veel verkeer. [naar artikel]
De Antwerpse burgerbeweging “Recht op Lucht” heeft enkele straatnaambordjes veranderd als protest tegen de luchtvervuiling in Antwerpen. De straten met namen als “Turn-hoest-sebaan”, “Zonder Boomsesteenweg” en “Meer Groenplaats” werden niet willekeurig gekozen. “Het zijn twaalf straten waar we de luchtkwaliteit van meten en waarvan binnenkort de resultaten naar buiten worden gebracht”, zegt Inge Salden van Recht op Lucht. [naar artikel]
“Luchtvervuiling en antibioticaresistentie zijn op dit moment de twee grootste bedreigingen voor de volksgezondheid”, volgens recent grootschalig onderzoek over bacteriën in fijnstof van luchtvervuiling. Resistentie tegen antibiotica neemt toe in gebieden waar veel luchtvervuiling wordt gemeten. The post Luchtvervuiling verhoogt kans op antibioticaresistentie appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Het beperken van het aantal wagens tot driehonderd per uur, het verhogen van de luchtcirculatie door bijvoorbeeld garagepoorten te verwijderen en het herschikken van bomen verbeteren gevoelig de luchtkwaliteit in straten met hoge bebouwing. Dat blijkt uit het proefschrift Design To Breathe van Dimitri Voordeckers. Hij onderzocht dit voor de Belgiëlei in Antwerpen. “De luchtkwaliteit kan lokaal met 20% verbeteren”, zegt Voordeckers. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vindt geen takelbedrijven meer die de F.A.S.T.-interventies op de Antwerpse Ring willen doen. Omdat de constante verkeersellende hun werk onmogelijk maakt, maar er spelen nog problemen. “Op deze manier werken wij voor niets.” [naar artikel]
Hilariteit op de Antwerpse ring ter hoogte van Borgerhout. Daar zou een ‘Ongeval Antwtrumtrum’ gebeurd zijn donderdagmiddag. Op Facebook zorgt de opmerkelijke schrijffout op het signalisatiebord voor animo: “Volgens mij zitten ze daar zwaar aan den apéro.” [naar artikel]
Belgische mode doet het erg goed op de set van populaire Netflixserie ‘Emily in Paris’. Emily, het hoofdpersonage, flaneert niet alleen rond in een trui van Essentiel Antwerp. Zij en haar co-sterren dragen ook juwelen van het Antwerpse label NUE. Oprichtster Priyanka Mehta ontwierp zelfs een unieke ring voor acteur Lucas Bravo, die Gabriel speelt. [naar artikel]
Aalst is onder de centrumsteden dé kampioen van de street canyons, smalle straten in de binnenstad met een sterke luchtverontreiniging. Dat blijkt uit het CurieuzeNeuzen-onderzoek. “Moet veranderen”, vindt onder meer het platform Over.morgen, dat na de onthulling van de resultaten mondmaskertjes uitdeelde. [naar artikel]
Onderzoekers hebben drie enorme canyons ontdekt in een van de laatste plaatsen op aarde die nog verkend moeten worden, onder het ijs van de Zuidpool namelijk. De diepe valleien lopen honderden kilometers lang door hoge bergen. Noch de canyons, noch de bergen zijn zichtbaar aan het besneeuwde oppervlak, en ze werden gevonden door middel van radar. Volgens de onderzoekers spelen de canyons een sleutelrol in het controleren van het wegvloeien van het ijs. [naar artikel]
Het boerenprotest heeft nu ook Antwerpen bereikt. Dinsdagochtend trok een colonne tractoren vanop de E19 naar de Antwerpse Ring, waardoor die nu versperd is aan het viaduct van Merksem richting Gent. De Antwerpse politie vraagt om de omgeving te vermijden. [naar artikel]
De trajectcontrole die straks op de Antwerpse Ring wordt neergepoot, wordt ‘slim’ en ‘dynamisch’. Ze zal kunnen flitsen bij verschillende maximumsnelheden. [naar artikel]
In alle drie de gewesten van het land zijn de voorbije 24 uur hoge fijnstofconcentraties in de lucht gemeten. Dat meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). Verwacht wordt dat de concentraties nog tot morgen boven de informatiedrempel zullen uitkomen. De gemiddelde PM10-concentratie (fijn stof met een diameter kleiner da 10 micrometer) is momenteel […] [naar artikel]
De luchtvervuiling in Vlaanderen is erger dan gedacht. Dat blijkt uit een nieuw luchtkwaliteitsmodel. Tot in de kleinere gemeenten worden de Europese normen voor stikstofdioxide overschreden, schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen zaterdag. Officiële metingen toonden eerder al aan dat in twee Antwerpse meetstations de Europese grenswaarde van 40 microgram per […] [naar artikel]
De luchtkwaliteitskaarten van de stad Antwerpen tonen een duidelijke verbetering tussen 2016 en 2020. Toch blijven de concentraties stikstofdioxide te groot in de buurten aan de Antwerpse Ring en op drukke verkeersassen. [naar artikel]
In het kader van het vierdaagse fetisj-festival Darklands in de Waagnatie, werd zondagmiddag voor het eerst ook een ‘Puppy Walk’ gehouden. Zo’n tweehonderd puppy’s en hun begeleiders trokken daarbij samen door de Antwerpse straten. Lederen maskers op, leibanden aan, soms even blaffen in groep, dat was het plan. “We zijn heel blij dat we onze fetisj hier kunnen delen met elkaar.” [naar artikel]
Het boerenprotest dat sinds zondag gaande is in ons land heeft nu ook Antwerpen bereikt. Dinsdagochtend trok een colonne tractoren vanop de E19 naar de Antwerpse ring, waardoor die nu versperd is aan het viaduct van Merksem richting Gent. De Antwerpse politie vraagt om de omgeving te vermijden. [naar artikel]
Het werkt! De cijfers bewijzen het. De lage- emissiezone (LEZ) zorgt voor een significante vermindering van de uitstoot van roet en stikstofoxiden in Antwerpen. Ondanks de tienduizenden vrachtwagens op de Antwerpse Ring en de zware industrie in de haven, is de luchtkwaliteit in Antwerpen verbeterd. Dat staat nu onomstotelijk vast. Daarmee is het probleem van de luchtvervuiling in de Scheldestad verre van opgelost, maar als de invoering van de lage-emissiezone íéts heeft aangetoond, dan is het wel dat alle beetjes helpen. [naar artikel]
Op de Antwerpse ring worden woensdagmiddag drie van de vier rijstroken richting Nederland ter hoogte van het Sportpaleis afgesloten voor een noodherstelling. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. De brugvoegen van het viaduct van Merksem zijn er beschadigd geraakt en een voor dit weekend geplande herstelling kan niet meer wachten. Het Verkeerscentrum waarschuwt voor grote hinder. [naar artikel]
Van Scorsese’s ‘Killers of the Flower Moon’, over ‘Oppenheimer’ en ‘Babylon’, tot ‘Avatar’: waarom duren films zo verschrikkelijk lang? Tegenwoordig zitten we al snel drie uur in de bioscoop. Dat terwijl de algemene consensus van het kijkpubliek is dat het in een uur minder verteld had kunnen worden. “Dat hebben we deels te danken aan de coronacrisis.” [naar artikel]
“Het stormt bij Lotto-Soudal”, stond vandaag te lezen op onze site. Een these waar Jannie Haek, CEO van hoofdsponsor De Nationale Loterij, het niet mee eens is. “Er wordt een probleem gecreëerd, waar geen probleem is. Wij hebben nooit gezegd dat in de WorldTour blijven een absoluut objectief was, zolang we de Tour kunnen rijden.” [naar artikel]
Antwerpenaar Niel Staes wil alle Antwerpse straten bewandelen. Allemaal, ruwweg zo’n 2.800 kilometer. “Een zot idee, maar waarom ook niet”, zegt Niel. “Het is de ideale manier om je stad te leren kennen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.