Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]
Instagram test nu wereldwijd of het verbergen van het aantal likes de druk op jongeren kan beperken. Maar niet iedereen is opgezet met het proefproject. Influencers bijvoorbeeld, voor wie likes van levensbelang zijn. “Instagram ziet dat influencers geld verdienen via het platform, en neemt daarom een deel van de macht terug”, zegt de Vlaamse influencer en ‘mom-blogster’ Eva Tuytelaers. [naar artikel]
Omdat influencers zo’n beetje de nieuwe reclameborden zijn, worden ze sinds kort door FOD Economie beschouwd als onderneming. Ze moeten nu een aantal nieuwe regels volgen, en hun adres en ondernemingsnummer op hun profiel plaatsen. Influencers Sarah Puttemans (22), Freya Poppe (34) en Camille Schuermans (20) reageren op de regels en leggen uit hoe hun wereldje werkt. “Door de vaste samenwerkingen die ik aanneem, verdien ik zo’n 1.900 euro per maand.” [naar artikel]
China heeft een reeks nieuwe geboden en verboden in wetten gegoten die gelden voor influencers, of “internetankers” zoals China ze noemt. De nieuwe regels vereisen onder meer dat influencers die advies geven over geneeskunde of financiën eerst moeten aantonen dat zij daartoe bevoegd zijn. De regels vereisen van influencers ook expertise over welke politieke standpunten […] [naar artikel]
CD&V wil het aantal reclameboodschappen beperken waarin influencers hun eigen kinderen laten opdraven. Berichten en foto’s met kinderen werken goed online, krijgen vaak meer likes, en brengen dus meer op. [naar artikel]
Ook kinderen van gedetineerden komen terecht in een situatie waar ze niet voor gekozen hebben en ondervinden de negatieve gevolgen van de arrestatie of de detentie. Dat blijkt uit de masterproef van Joyce Albrecht van de Vrije Universiteit van Brussel (VUB). [naar artikel]
Na de paniek bij influencers omdat ze hoge boetes riskeren als ze hun adres niet kenbaar maken op hun sociale media, wil Staatssecretaris Eva De Bleeker de regels herbekijken. “Het zijn oudere Europese regels, die soms wringen met nieuwe fenomenen”, erkent ze. [naar artikel]
In de wereld van de influencers ben je solo niet meer op je hipst. Prijs je gelukkig als je een tweelingzus of -broer hebt met dezelfde interesses, want het nieuwste fenomeen twinfluencing levert je meer aandacht en bijgevolg ook meer likes op. [naar artikel]
Influencers moeten hun inkomsten aangeven bij de belastingen. Maar vanaf wanneer en hoe, lijken ze niet goed te weten. Met alle gevolgen van dien: de Bijzondere Belastinginspectie eist nu van drie influencers 402.739,61 euro aan belastingen en verhogingen, en bekijkt of ze influencers strenger moet controleren. Vanaf wanneer moet je belasting betalen wanneer je (bij-)verdient via sociale media? Wat zijn de boetes? En zijn er manieren om minder te betalen? Onze fiscaal expert Michel Maus zet de regels op een rij. [naar artikel]
Influencers moeten hun inkomsten aangeven bij de belastingen. Maar vanaf wanneer en hoe, lijken ze niet goed te weten. Met alle gevolgen van dien: de Bijzondere Belastinginspectie eist nu van drie influencers 402.739,61 euro aan belastingen en verhogingen, en bekijkt of ze influencers strenger moet controleren. Vanaf wanneer moet je belasting betalen wanneer je (bij-)verdient via sociale media? Wat zijn de boetes? En zijn er manieren om minder te betalen? Onze fiscaal expert Michel Maus zet de regels op een rij. [naar artikel]
Instagram is begonnen met een wereldwijd proefproject om het aantal ‘likes’ te verbergen. Vooral voor influencers zal dat een grote aanpassing zijn, al reageren Antwerpse influencers niet per se afwijzend op de plannen. “Het scheelt ook wel wat stress. Ik zie onze job ook niet meteen verdwijnen”, zegt Sigrid Rijckoort. [naar artikel]
Influencers kunnen het nieuwe jaar met meer privacy inzetten. Ze moeten hun adres niet meer publiceren op pakweg Tiktok of Instagram. Het mag ook via een omwegje. “Onder de influencers zijn er ook jonge, kwetsbare vrouwen.” [naar artikel]
Hoe ver gaan jongeren voor de clicks en de likes? “Negatieve of positieve reacties, dat maakt niets uit. De makers van de video’s verwerven er een zekere status door, en dat is wat telt”, zeggen experts cyberpesten. [naar artikel]
Influencers plaatsen massaal commerciële boodschappen op sociale media maar zeggen amper dat het om reclame gaat. Dat hebben de Europese Commissie en de Belgische FOD Economie woensdag bekendgemaakt. Ze deden een onderzoek bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen. [naar artikel]
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) wil influencers inzetten om correcte informatie te geven over anticonceptie. Dat zei hij woensdag in het parlement na een vraag van Freya Saeys (Open Vld). [naar artikel]
Zonder enige coronamaatregel vierden 154 Canadese influencers en realitysterren uitbundig feest op een gecharterde vlucht van Montréal naar Cancun - met de nodige besmettingen tot gevolg. Beelden van hun uitspattingen gingen als een lopend vuurtje rond op sociale media en veroorzaakten veel ophef. Maar hun feestgedruis lijkt zich nu als een boemerang tegen hen te keren. De Canadese premier Trudeau noemt de influencers “idioten”, én geen enkele maatschappij wil hen terug naar huis vliegen. [naar artikel]
De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdag toegegeven dat de internationale sancties tegen Russische bedrijven en personen negatieve gevolgen kunnen hebben op de economie van het land. Poetin sprak tijdens een bijeenkomst met de regering van “mogelijke” gevolgen op de "middellange termijn". [naar artikel]
De populaire influencers Céline en Michiel zouden een attractie krijgen in Plopsaland, maar een storm van online haatreacties stak daar een stokje voor. Hoe komt het dat influencers hun fans meeslepen in zo'n negatieve spiraal? [naar artikel]
De 77-jarige Peter Lee uit Londen is het beu. De man kent de afgelopen jaren geen seconde rust meer nadat influencers, families en zelfs een plaatselijke balletschool zijn huis ontdekt hebben. Allemaal gebruiken ze het pastelroze huis als achtergrond voor hun foto’s. Maar het schieten van de plaatjes, levert heel wat schade op. Zo zijn de tegels van zijn huis beschadigd en kamperen er urenlang mensen voor Peters huis: “Soms mag ik zelfs mijn eigen trap niet meer op.” [naar artikel]
Influencers vervullen al verschillende jaren de functie van de traditionele reclamespotjes. Maar kende je virtuele influencers al? In eerste instantie lijken ze niet veel te verschillen van de traditionele influencers, op één punt na: ze bestaan niet echt. Toch kiezen steeds meer ondernemingen voor zo’n digitale vertegenwoordiger. Sara Pabian, professor in de Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en Antwerpen, legt uit wat de voor- en nadelen zijn. “Bedrijven kunnen een op maat gemaakt personage ontwikkelen dat het merk naar hun normen vertegenwoordigt.” Zijn virtuele influencers de toekomst? [naar artikel]
Na de Youtuber die met hondendrek smeet in de Brusselse metro en de Tiktokker die een treinbegeleider rake klappen gaf, rijst de vraag: hoe ver gaan jongeren voor de clicks en likes op sociale media? “Negatieve of positieve reacties, dat maakt zelfs niets uit”, klinkt het. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.